Mobiili

Joka kolmas Nokian puhelin on rikki

Julkaistu:

Useampi kuin joka kolmas Nokia Mobile Phonesin uusista matkapuhelinmalleista täytyy viedä huoltoon puolen vuoden kuluessa ostamisesta. Näin väittää norjalainen tutkimus, jonka mukaan muiden puhelinten korjaustiheys ei ole läheskään samaa luokkaa.
Nokian puhelimen heikkoudesta kertoi norjalainen kuluttajaohjelma Forbrukerinspektörene Expert-ketjun lukujen perusteella. Expert on Norjan toiseksi suurin matkapuhelinten jälleenmyyjä. 20250 nokialaisesta 7330 palautettiin korjattavaksi kuuden kuukauden kuluessa käyttöönotosta.

Ericsson loisti Aftonbladetin kyselyssä

Asiasta raportoi keskiviikkona ruotsalainen Aftonbladet, jonka verkkosaitilla jutun yhteydessä oli myös lukijakysely erimerkkisten puhelinten vikaantumistiheydestä. Kyselyyn vastattiin ahkerasti.

Kyselyssä kysyttiin yksinkertaisesti: Oletko ostanut Nokian/ Ericssonin/ Motorolan/ Siemensin puhelimen viimeisen vuoden aikana? Onko sinulla ollut ongelmia sen kanssa?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kello 13 alkanut kysely oli tuottanut klo 19 mennessä yli 1800 Nokia-vastausta, joista 60 prosenttia ilmoitti ongelmista puhelimen kanssa. Ericssonin vastausmäärä oli 1600 ja ongelmaprosentti vain 33. Motorolan ostaneita oli 440 ja heistä ongelmia 65 prosentilla. Siemensin hankkineesta 580 henkilöstä puhelinongelmia oli 55 prosentilla.

Aftonbladetin kyselyssä herättää ehkä eniten huomiota puhelinten suuri ongelmaprosentti. Tosin kysely ei ota millään tavalla kantaa siihen millaisia ongelmia käyttäjillä on ollut puhelimen kanssa, mutta vieressä ollut juttu Nokian johdattelee ajatukseen siitä, että puhelin olisi jouduttu viemään korjattavaksi ongelman takia.

Tämän tyyppisessä kyselyssä voidaan Nokian, Motorolan ja Siemensin saamaa tulosta pitää identtisenä, mutta selvää on, että ruotsalaisten mielestä Ericssonin puhelimissa on selvästi vähemmän ongelmia kuin muissa.

Avoin keskustelu puuttuu

Nokian suhtautuminen norjalaisohjelman esittelemiin tuloksiin kuulosti tutulta. Nilla Peterson, Nokian Mobile Phonesin Pohjoismaiden tiedotusjohtaja, sanoi, etteivät tulokset pidä paikkansa.

Hänen mukaansa yhden ketjun tulosten tarkastelu ei anna oikeaa kokonaiskuvaa eikä Nokian vikaantumistiheys ole sen suurempi kuin muillakaan. Hän myös kieltäytyi kertomasta Nokian keräämiä vikaantumistiheyslukuja kilpailusyihin vedoten.

Nokia ei myöskään suostunut keskustelemaan Expert-ketjun luvuista näkemättä koko aineistoa, jota Expert ei pyynnöstä huolimatta ollut toimittanut.

Kommentit

    Näytä lisää