Tuotteet tulivat markkinoille, mutta rahat loppuivat - Mobiili - Ilta-Sanomat

Verkkopelikehittäjä Taikasta uusin mobiiliruumis

Langatonta mobiiliteknologiaa ja pelejä kehittäneen helsinkiläisen Taika Ltd:n lento katkesi perjantaina rahoittajien penseyteen. Taika ei löytänyt markkinoilta tarvitsemaansa välitöntä vetoapua.

23.8.2002 15:05

- Kasvu ei täyttänyt nykyisten sijoittajiemme ja rahoitusmarkkinoiden toiveita, kertoo Taika Ltd:n markkinointijohtaja Iris Heinonen.

Taikan osa on sama kuin monella muulla mobiilin viihdeteknologian edelläkävijällä. Markkinat eivät kehittyneet aivan odotuksen mukaisesti.

- Kuten kaikki huomasimme, markkinat alkoivat olla valmiina Taikan yhteisötuotteille ja tuotteidemme tulevaisuus näytti valoisalta. Taikan lyhyen tähtäimen rahoituksesta ei toteutunut yrityksen toivomalla tavalla. Näin muodoin yrityksemme toiminta loppuu, Heinonen sanoo.

Taika Ltd oli kehittämässä muun yhteisöllisyyteen perustuvaa kilpa-ajopeli Kroko Racer -3D:tä 23rd Floor -viihdeportaalille.

- Kehitimme monimediayhteisötuotteita, joita esimerkiksi pelejä tekevä yhteistyökumppanimme Sumea käytti hyväkseen, Heinonen tarkentaa.

Kolmiulotteista grafiikkaa hyödyntävä Kroko Racer julkistettiin 23rd Floor -sivustolla kesällä. Pelissä lisämaksullisten tekstiviestien avulla pelaaja voi esimerkiksi ostaa parempia ajoneuvoja, hankkia vanhaan ajokkiinsa aseita tai virittää sen moottoria.

Henkilöstö oli Taikan pääomistaja

Taika perustettiin vuoden 1999 lopulla. Henkilöstö omisti yhtiöstä 80 prosenttia. Pääomasijoittajat Sitra ja Stratos Ventures jakoivat loput 20 prosenttia.

- Perustajilla on yli kymmenen vuoden kokemus hajautetuista teknologioista ja yhteisödynamiikasta ja niiden kehittämisestä, Heinonen sanoo.

Taikan asiakkaina olivat Alma Media ja 23rd Floor -portaali, mutta myös useita uusia asiakastoimituksia oli käynnissä. Taika työllisti yli 30 henkeä. Yhtiön tuotteiden ja asiakkuuksien tulevaisuudesta käydään parhaillaan neuvotteluja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?