Nettikauppiaat hintasodassa - Mobiili - Ilta-Sanomat

Buy.com haastaa Amazonin

Julkaistu: 27.6.2002 10:48

Nettikauppias Buy.com on haastanut julkisesti Amazon.comin kertomalla myyvänsä kaikki kirjat kymmenen prosenttia halvemmalla kuin tämä. Nyt Buy.com on laajentamassa hinta-aleaan muihinkin tuoteryhmiin. Amazonia tämä ei kuitenkaan huoleta.

Nettikauppiaitten hintasota kuulostaa aivan 90-luvun hulluilta vuosilta. Senaikainen hintakamppailu vei monet alan yrityksistä hautaan kaupan katteiden osoittauduttua oletettua pienemmiksi ja kulujen suuremmiksi.

Amazon vahvistui

Amazon.com selvisi kisasta paksun kukkaronsa ja aggressiivisen markkinointinsa vuoksi. Yirtys jopa pystyi tekemään ensimmäisen voitollisen neljänneksensä viime vuoden viimeisenä varttina, CNET kertoo.

Vähentyneen kilpailun ansiosta Amazon on jopa pystynyt pienetämään mainoskulujaan ja perumaan laajentumissuunitelmiaan. Lisäksi siitä on ajan myötä ehtinyt kehittyä varsin vahva ja tunnettu brandi.

Buy.com aggressiivisena

Buy.comin pääjohtaja Brent Rusick kertoi kirja-alennuksen jäävän pysyväksi ja yrityksen alentavan hintoja vastaavasti myös muissa tuoteryhmissä, mutta ei vielä halunut nimetä missä.

Yritys tutkii ensin nykyisen alennusjärjestelmän toimivuutta. Tosin Rusick kuvasi tuloksia "fantastisiksi". Yrityksen liikevaihto on kasvanut voimakkaasti, ja se on saanut uusia asiakkaita ilmeisesti juuri Amazonilta ja myös muilta kilpailijoilta.

Ilmaiset postitukset otettiin valtiksi

Buy.com otti alennukset käyttöön viikko senjälkeen, kun se ilmoitti siirtyvänsä tilausten ilmaiseen postitukseen kuten Amazonkin. Buy.com ei kuitenkaan aseta tilaukselle alarajaa kuten Amazon, jolla se on 49 dollaria.

Analyytikot eivät kuitenkaan usko Buy:n pystyvän vakavasti haastamaan Amazonia pitkällä aikavälillä juuri tämän vahvemman brandin ja suuremman koon takia.

Buy.com palasi juurilleen

Buy.com on nostanut profiiliaan viime kuukausina, kun perustaja Scott Blum osti takaisin konkurssin partaalla huojuneen yrityksen. Buy.com oli aiemmin eräs suurimmista nettikauppiaista.

Blumin kaappaus on palauttanut Buy.comin juurilleen, jolloin se oli tunnettu hyvistä erikoistarjouksista.

Buy.comin liikevaihto kasvoi 800 prosenttia, kun se tiedotti kirjapuolen hinnanalennuksista.

Amazonia ei huoleta

Amazon.com ei kuitenkaan ole huolissaan asiasta juuri tunnetun brandinsa ja ison asiakaskuntansa ansiosta.

Buy.com puolestaan uskoo pärjäävänsä kustannustehokkutensa ansiosta. Sillä ei ole varastoja kuten Amazonilla, vaan kaikki tavarat menevät suoraan sopimuskumppaneilta kuten Ingram-kirjoilta asiakkaalle.

Lisäksi Buy.com on vähentänyt henkilöstöään 650:n huipusta nykyiseen noin sataan, joten Rusick uskoo yrityksen pystyvän toimimaan voitollisesti alennuksista ja ilmaisista toimituksista huolimatta.