Mobiili

Tutkimus: Nuorten kännykän käyttö vakiintunut

Julkaistu:

Kännykän käyttö niin puhumiseen kuin tekstiviestien lähettämiseen näyttää uuden tutkimuksen mukaan vakiintuneen ja käyttömäärät ovat pudonneet jonkin verran viime vuodesta. Tämä saattaa merkitä sitä, että nykyiset palvelut ovat löytäneet oman käyttäjäkuntansa ja käyttötavat ovat vakiintuneet.
Tulokset käyvät ilmi Porin korkeakouluyksikön toukokuussa 2002 tekemästä kyselystä, johon osallistui yli 1 200 lasta ja nuorta Satakunnan alueelta. Näyttää siltä, että markkinoilla on tilaa uusille multimediaa sisältäville viestipalveluille.

Kännykän käyttäjien määrä ei ole merkittävästi muuttunut keväästä 2001. Ainoastaan 9-10 vuotiaiden keskuudessa kännykän käyttäjien määrä on huomattavasti lisääntynyt. Kännykän omistus yli 11 vuotiaiden joukossa on pysynyt suunnilleen samankaltaisena vuoteen 2001 verrattuna. Tämä sinänsä ei ole yllätys, sillä yli 16 vuotiaista lähes kaikki omistavat kännykän ja 13-16 vuotiaissa omistusosuus on 90 prosentin tuntumassa.

Kun arvioidaan kännykän omistusosuuksien muutosta eri ikäryhmissä vuosina 2000, 2001 ja 2002 voidaan havaita, että omistusosuudet lähestyvät jonkinlaista ylärajaa eikä uusia kännykänkäyttäjiä enää ole paljon odotettavissa.

Markkinat eivät lopu
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Matkapuhelinmarkkinat eivät kuitenkaan lopu, sillä lapset ja nuoret vaihtavat tai haluaisivat vaihtaa kännykkää noin vuoden välein. Puhelimen ostossa tärkeimmät kriteerit ovat tekniset ominaisuudet, puhelimen merkki ja hinta. Puhelimen ei kuitenkaan tarvitse olla markkinoiden uusin malli.

Puhelin halutaan yleensä ostaa itse. Nyt käytössä oleva puhelin on saatu lahjaksi yllättävän harvoin.

Lasten ja nuorten kännykänkäyttöä määrällisenä ilmiönä kartoittava tutkimus on toistettu kolme kertaa vuosien 2000-2002 kuluessa. Tänä aikana kyselyyn on vastannut yhteensä yli 2500 oppilasta Satakunnan alueen kouluista ja oppilaitoksista. Kahden seuraavan vuoden kuluessa on mielenkiintoista nähdä saavuttavatko multimediaviestit samanlaisen suosion kuin tekstiviestit ja millainen käyttökulttuuri näiden ympärille muodostuu.

Kommentit

    Näytä lisää