Posti ja Kolumbus sorvaavat sähköistä kauppaa

Suomen Posti Oyj ja Elisa-konserniin kuuluva Kolumbus Oy ovat sopineet yhteistyöstä, jonka tavoitteena on parantaa sähköistä kauppaa käyvien yritysten toimintaedellytyksiä.

4.12.2001 12:26

Osapuolten mukaan yhteistyö tarkoittaa käytännössä sitä, että Kolumbuksen verkkokauppapalveluja käyttävät yritykset voivat halutessaan liittääpalveluun Postin logistisia tilaus-toimitus -palveluja, joissa Posti voi huolehtia tavaran tilaamiseen, varastointiin, toimitukseen ja laskutukseen liittyvät toiminnot.

Kolumbus ilmoittaa tuovansa yhteistyöhön osaamisensa sähköisistä kauppapaikoista ja tarjoaa asiakkailleen sähköisen kaupankäynnin ratkaisuissa mahdollisuuden käyttää Postin logistiikkaa. Kauppias voi halutessaan sijoittaa verkossa myytävien tuotteidensa varaston Postin palveluvarastoon, josta ne toimitetaan automaattisesti tilaajalle. Näin verkkokauppias voi keskittyä aiempaa enemmän tuotteisiinsa ja asiakkaisiinsa. Posti rakentaa parhaillaan sähköistä kauppaa tukevaa ja eri palveluntarjoajien muodostamaa partneriverkostoa, jonka avulla palveluntarjoajat, kuten ohjelmisto-, ja verkkomaksupalveluyritykset, portaalit, tietojärjestelmäintegraattorit ja sähköisen kaupan mainontaa tarjoavat yritykset voivat yhdistää osaamistaan ja edistää sitenverkkokauppiaan liiketoimintaa.

Kiinnostus lisääntynyt

Suomalaiset ovat aiempaa kiinnostuneempia verkko-ostamisesta. Suomen Gallup Webin syksyn 2001 Online Shopping -tutkimuksen mukaan myösverkko-ostosten koko on kasvanut. Tyypillinen suomalaisen tekemä verkko-ostos on nykyisin 250-350 markan arvoinen.

Erityisesti yli 500 markan arvoiset internetin kautta tehdyt tuotteiden tai palveluiden tilaukset ovat lisääntyneet vuoden aikana. Verkosta ostetaan erityisesti matkailupalveluja, mutta myös viihde-elektroniikkaa ja kodin tekniikan laitteita. Tutkimukseen vastasi lähes 800 suomalaista internet-käyttäjää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?