Koska Quamin umts-verkko ei ole vielä valmis, yritys myy toistaiseksi vain perinteisiä gsm-liittymiä. Quamilla ei ole edes omaa gsm-verkkoa, joten se vuokraa liittymiään varten kilpailevan E-Plus -operaattorin verkkoa.
Suurinvestoinnit markkinointiin
Sonera ja Telefónica eivät pihistelleet Quamin lanseeramisessa. Yrityksestä kantautuneiden tietojen mukaan Quam investoi mainontaan vielä ennen vuodenvaihdetta 300 miljoonaa Suomen markkaa.
Myöskään liiketilojen valinnassa ei ole säästelty. Esimerkiksi kotikaupungissaan Münchenissä Quamin myymälä sijaitsee Euroopan kalleimpiin liikepaikkoihin lukeutuvan kaupungin keskusaukion Marienplatzin laidalla.
Liike toimii Münchenin perinteikkäimmän tavaratalon, Ludwig Beckin tiloissa. Quam on perinteistään ylpeän tavaratalon historiassa ensimmäinen ulkopuolinen yrittäjä, joka on päästetty tavaratalon tiloihin.
Quamin myymälässä teinipojat eivät myy toisilleen kännykkäpelejä. Liikkeessä istutaan tyylikkäillä sohvilla keski-eurooppalaisen kahvilan tyyliin ja neuvotellaan hillitysti virkailijoiden kanssa eri liittymätyyppien eroista.
Vierailu Quamin myymälässä muistuttaakin enemmän shoppailua kalliissa muotiputiikissa kuin piipahtamista suomalaiseen kännykkäliikkeeseen. Quam pyrkii selvästi erottumaan kilpailijoistaan tasokkaana varakkaan väen valintana.
Luvassa vaikea kilpailutilanne
Quam astuu Saksan matkapuhelinmarkkinoille hetkenä, jolloin suurin osa potentiaalisista asiakkaista on jo valinnut operaattorinsa. Saksassa vallitsee matkapuhelinoperaattoreiden kesken tiukka kilpailutilanne, joten Quamin on uutena tulokkaana vaikeaa valloittaa merkittäviä markkinaosuuksia.
Saksaa uhkaava lama ei myöskään helpota uuden yrityksen näkymiä. Saksalaiset matkapuhelinalan asiantuntijat suhtautuvatkin yrityksen mahdollisuuksiin varsin skeptisesti. Tuottoa Soneran jätti-investoinnille saataneen siten odottaa vielä pitkään.
Quamin päämaja sijaitsee Münchenissä, josta käsin se ryhtyy tavoittelemaan ensimmäisiä asiakkaitaan 600 työntekijän voimin. Saksan matkapuhelinmarkkinoiden tiukkaa kilpailutilannetta kuvastaa, että yritys oli hukkua työpaikkahakemuksiin. Kilpailevat operaattorit pyrkivät tällä hetkellä leikkaamaan kulujaan eivätkä ole kiinnostuneita uusien työntekijöiden palkkaamisesta.
Mainonta ylös, hinnat alas
Quamilla on omat myyntipisteet Saksan suurimmissa kaupungeissa ja lisäksi jälleenmyyntisopimus Debitel-puhelinmyymäläketjun kanssa. Uusi operaattori aikoo taistella asiakkaiden sieluista mittavalla mainoskampanjalla ja halvoilla hinnoilla.
Quam panostaa mainonnassaan erityisesti matkaviestinnän uusiin mahdollisuuksiin. Yritys myy kännykköjen ja liittymiensä oheen muun muassa kämmentietokoneita. Nuorisoa kositaan esimerkiksi online-peleillä.
Saksassa myydään maassa vuosia toimineiden operaattoreiden liittymiä kuitenkin jo lähes jokaisessa kadunkulmassa. Perinteiset operaattorit ovat tehneet jälleenmyyntisopimuksia tavaratalojen, elektroniikkaliikkeiden ja jopa huoltoasemien kanssa. Quamilla on siten pitkä matka yhtä kattavan myyntiverkoston rakentamiseen.
Quamin päätähtäin on vasta vuodessa 2003, jolloin yrityksen on tarkoitus avata oma umts-verkkonsa. Tuolloin nähdään, osoittautuuko suomalaisinvestointi Saksan matkapuhelinmarkkinoille menestykseksi vai vikatikiksi.
Quamin omat odotukset ovat varsin varovaisia. Operaattori ilmoittaa tavoittelevansa 5-10 vuoden sisällä reilun kymmenen prosentin markkinaosuutta.