Missä umts? - Mobiili - Ilta-Sanomat

Nokia uskoo gprs:n pitävän katteet riittävänä

Nokia pyrki eilen hälventämään epäilyjä omien gprs-puhelintensa julkistamisaikatauluista. Nokia Mobile Phonesin johtaja Matti Alahuhta kertoi yrityksen pysyvän niissä. Sijoittajien näkökulmasta tärkeintä oli se, että Nokia viesti eilen katteiden pysyvän kunnossa: Nokia uskoo myyvänsä matkapuhelimia voitolla, vaikka kilpailijoille jokainen myyty kännykkä tietää tappiota.

5.9.2001 10:15

Johtaja Matti Alahuhta uskoi matkapuhelinalan olevan menossa nopeasti kohta uutta kasvua toisin kuin Ericssonin edustajat uskovat. Hän myös vahvisti yhdysvaltalaisille rahoitusjohtajille eilen New Yorkssa pitämässään puheessa Nokian tavoittelevan edellee 40 prosentin markkinaosuutta.

Loppuvuodesta myytävät gprs-puhelimet auttavat Nokiaa pitämään katteet riittävän korkealla. Uudet tuotteet myydään aina korkeammilla katemarginaaleilla, varsinkin jos niissä on uusia ominaisuuksia kuten gprs-puhelimissa nopeampi kiinteästi päällä oleva datasiirto ja aiempia puhelimia paremmat multimediaominaisuudet.

Tulosvaroitusuhka ei väistynyt

Kaikki rahoitusalan johtajat eivät kuitenkaan jakaneet Nokian optimismia uutistoimisto Reutersin mukaan, vaan monet odottavat Nokialta tulosvaroitusta.

- Shokeeraavinta olisi, jos Nokia ei tulosvaroittaisi, Federated European Fundin Frank Semack kertoi. Hänen mielestään niin monien investoijien odottaessa pahinta, Nokian kurssi jopa nousisi tulosvaroituksen myötä.

Nokia on edelleen valmistanut suurimman osan puhelimistaan itse, kun taas sen kilpailijat ovat voimakkaasti ulkoistaneet tuotantoaan sopimusvalmistajille kustannusten leikkaamiseksi. Toisaalta Nokian valmistus on perinteisesti ollut erittäin tehokasta ja perustunut osavalmistajien voimakkaaseen hyödyntämiseen. Tällöin varsinainen oma valmistus on pitkälti valmiiden kokonaisuuksien yhteenliittämistä, minkä ansiosta Nokian organisaatio on hyvin tehokas.

Nokian markkinaosuus vuoden toisella neljänneksellä oli noin 35 prosenttia ja uskotaan, että Nokia joutuu alentamaan tuotteidensa hintoja säilyttääkseen markkinaosuutensa.

Kilpailijat söivät markkinaosuutta

Alahuhta tunnusti kilpailjoiden mahdollisesti voittaneen Nokialta jonkin verran markkinaosuuksia myymällä puhelimia alle tuotantokustannusten, mutta hänen mielestään kyse ei ole merkitsevistä osuuksista.

Aiemmin tänä vuonna Nokia päätti säilyttää kannattavuuden mieluumin kuin yritti voittaa lisää markkinaosuuksia. Alahuhdan mielestä ratkaisu oli oikea.

- Nyt olemme onnellisia että teimme niin.

Olennaista tietysti on, miten kuluttajat suhtautuvat joulumyynnin aikaan uusiin gprs-puhelimiin. Toisaalta USA:n eilen pientä valoa taloudelliseen tulevaisuuteen luovat ostoindeksiluvut antoivat uskottavuutta Alahuhdan esitykselle.

Eilisen Ericssonin ja Nokian ylläpitämän matkapuhelinvalmistus- ja myyntikeskustelun mielenkiintoisin piirre oli ehkä se, että umtsista eli 3g:stä eli matkapuhelinverkkojen kolmannesta sukupolvesta ei juuri tiedotusvälineissä keskusteltu.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?