Pokémonista tehtiin härski kopio, joka tekee yhden asian todella hyvin ja on siksi niin risti­riitainen kokemus

Temtem haluaa haastaa Pokémonin, mutta tuntuu loppujen lopuksi vain hämärältä sivukujalta hankitulta piraattiversiolta, jossa on jotain hyvääkin.

Temtemin parasta antia on sen mainio taistelujärjestelmä. Pelin graafinen ilme on myös omalaatuinen ja värikäs.

20.11. 11:45

Pokémon on yksi maailman suurimmista viihdebrändeistä, joka on myös jäätävän suosittu nimi vuodesta toiseen pelimarkkinoilla.

Ihme kyllä, Pokémonilla ei ole ollut kunnon kilpailijaa käytännössä koskaan. Eikä ole vieläkään, vaikka haastajaksi pyrkii pienen espanjalaisen pelitalon Creman luoma Temtem.

Plussat

Taistelujärjestelmä

Pelattavissa useilla eri alustoilla

Voi pelata kaverin kanssa (netissä)

Miinukset

Kopioi häpeilemättä Pokémonia

Tarina ei yllätä tai herätä tunnereaktioita

Hirviöt ovat mitäänsanomattomia

Temtem näyttää ja tuntuu pääosan ajasta Pokémon-peliltä, joka on ostettu suttuisella sivukujalla olevan pikkuputiikin myyntitiskin alta.

Pokémonit ovat temtejä, salien sijaan pomotaistelut käydään dojolla, Pokémon Center on Temporium... Kopiointi on niin ilmiselvää, ettei sitä edes yritetä peitellä. Sen takia pelin ydinasiat ovat hyvällä tasolla, mutta toisaalta uudistusten puute ja asioiden toteutus hämmentävät.

Pokémon-pelien tavoin myös Temtem alkaa päähahmomme huoneesta.

Temtem eroaa Pokémonista käytännössä kahdella tapaa, jotka ovat taistelujärjestelmä ja verkkomoninpeli.

Taistelut käydään käytännössä aina 2vs2-muodossa, joka tuo taktisen elementin pelaamiseen. Taktista syvyyttä lisää kestävyysmittari, joka määrittää, miten tehokkaita iskuja Temtemillä voi käyttää. Pokémonissa taistelut menevät helposti nappuloiden hakkaamiseksi, mutta Temtemissä se ei onnistu.

Kestävyysmittari kuluu jokaisesta iskusta, mutta latautuu vuorojen välissä. Heikoimmilla Temtemeillä yksi isku voi tyhjentää koko mittarin, joten välillä pitää taktisesti tai pakon edestä jättää vuoro käyttämättä. Se taas voi hyvin helposti koitua temtemin kohtaloksi.

Taisteluissa riittää myös haastetta. Tämä on varmasti monen poksufanin mieleen, Pokémon-pelit kun ovat monen mielestä pitkälti aivan liian helppoja.

Mainittakoon myös etteivät Temtemit unohda oppimiaan kykyjä uusien tieltä. Myös tämä tuo lisämaustetta taisteluihin, kun iskuja voi vaihtaa jopa kesken taistelun.

Näin sujuu taisteleminen Temtemissä:

Toinen iso ero Pokémoniin verrattuna on verkkomoninpeli, jonka takia peliä ei voi pelata lainkaan ilman internet-yhteyttä. Netissä voi seurata kanssapelaajien toilailua, haastaa heidät taisteluun tai vaihdella tavaroita ja temtemejä.

Pelin voi myös läpäistä kokonaan kaverin kanssa. Tätä en päässyt itse kokeilemaan, mutta ainakin paperilla idea kuulostaa täydeltä kympiltä. Peli tukee myös ristiinpelaamista kaikkien alustojen välillä.

Pakollisesta verkkoyhteydestä huolimatta moninpeliä ei tarvitse kuitenkaan huomioida, jos haluaa keskittyä ihan vain omaan peliin. Moninpeliin osallistuminen ei ole mitenkään pakollista pelin läpäisemistä tai pelaamista ajatellen.

Hahmoa saa muokattua melko laajalti.

Temtemin tarina on tylsä ja mitäänsanomaton kokonaisuus, joka ei tarjoa riemunkiljahduksia tai draamaa. Kestoa sillä on 20 tunnista ylöspäin riippuen omasta tahdista ja maailmaan tutustumisesta.

Aluksi luodaan hahmo, jonka kanssa lähdetään hirviöjahtiin ja pelastamaan maailmaa vaaralliselta uhalta. Samaan aikaan maailmalle lähtee vanha kaveri Max, jonka kanssa otetaan yhteen useita kertoja. Matkan aikana suoritetaan tehtäviä, taistellaan kouluttajia vastaan, nöyryytetään pomoja ja vangitaan hirviöitä. Ja pelastetaan maailma.

Pikachu, Charmander ja muut legendaariset Pokémonit paloivat minulle ja monille muille aikoinaan muistiin. Samaa en voi sanoa temtemeistä, joista en tätä kirjoittaessa muista yhtäkään. Hienoin temtem ei yllä edes 200 parhaan Pokémon-designin joukkoon, jos ihan rehellisiä ollaan.

Temtemin graafinen ilme on kiva ja omalaatuinen. Pelimaailma, eli kelluvat saaret, on myös näyttävästi toteutettu. Samaa ei voi sanoa hahmoista ja dialogista, jotka molemmat ovat c-luokan höttöä. Clan Belsoto eli pelin oma Rakettiryhmä ei myöskään säväytä.

Matka alkaa vasta kun on valittu yksi kolmesta Temtemistä, jotka eivät ulkoisesti säväytä kuten vaikkapa niin kutsutut ”aloituspokémonit”.

Temtem yrittää houkutella pelaajia valtavasta Pokémon-fanijoukosta kopioimalla pelisarjan perusidean ja lisäämällä siihen omia juttuja. Taistelujärjestelmä on kieltämättä erinomainen, kuten myös nettitoiminnot.

Mutta kopiointi on niin härskiä, että Temtemiä on vaikea käsitellä omana pelinään eikä laajennettuna Pokémonina. Varsinkaan kun pelin identiteetti ja tunnelma häviää Pokémonille 10–0.

Verkkomoninpeliin liittyy myös läjä kysymyksiä Temtemin tulevaisuudesta: Millaisella aikataululla peli saa lisäsisältöä, millaista se on ja mihin hintaan? Miten käy, jos suosio romahtaa ja pelipalvelimien ylläpito käy liian kalliiksi?

Nykyisellään nimittäin peliä ei voisi pelata, jos serverit ajettaisiin alas. Kehittäjät voivat tämän tietenkin muuttaa, mutta siitä ei ole mitään varmuutta. Vanhat Pokémonit toimivat yhä ilman nettiä, joten yksi lisäpiste siitäkin alkuperäiselle hirviöjahdille.

FAKTA

Temtem

Julkaisija/kehittäjä: Crema / Humble Games

Saatavuus: Pc, PlayStation 5 (testattu), Xbox Series, Nintendo Switch

Ikäraja (PEGI): 12

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?