CS:llä on ongelma, jota ei ole yritetty korjata vuosiin – asiantuntijoiden ideat menevät kuuroille korville - Esports - Ilta-Sanomat

CS:llä on ongelma, jota ei ole yritetty korjata vuosiin – asian­tunti­joiden ideat menevät kuuroille korville

Puolitoista vuotta sitten kunnolla alkanut keskustelu CS-otteluiden kestosta nousi uusille kierroksille huipputurnauksen aikana.

Yleisötapahtumien aikataulut paukkuvat usein jatkoaikojen takia. Kolmen paras kolmesta -sarjan pelaamiseen voi mennä 7 tuntia tai jopa 12.

1.8. 12:00

Counter-Striken kilpaottelut kestävät liian pitkään, totesi heinäkuussa jälleen kerran entinen ammattilaispelaaja Tomi ”lurppis” Kovanen. Aiheesta on ollut säännöllisesti keskusteluja viimeiset 1,5 vuotta.

Miksi otteluita halutaan lyhentää? Koska kilpailu katsojien ajasta on kovempaa kuin koskaan. Muuttujien takia yksi paras kolmesta -ottelu voi kestää mitä tahansa 1,5–5 tunnin välillä.

Turnausjärjestäjät tai CS:n julkaisija Valve eivät ole vuosiin tehneet isoja muutoksia turnaussääntöihin. Edellisen kerran pelisääntöjä on muokattu syksyllä 2015: silloin nostettiin sekä kierrosaikaa (1.45 -> 1.55) että pommiaikaa (35 -> 40 sekuntia).

  • Juttu jatkuu faktan jälkeen.

Näin pelataan CS:n kilpaottelut

Otteluformaatti: paras yhdestä/kolmesta/viidestä (bo1/3/5).

Karttakohtainen varsinainen peliaika: Voittoon tarvitsee 16 kierrosta ja niitä pelataan enintään 30. Puoltenvaihto 15 kierroksen (mr15) jälkeen.

Mikäli ottelu on 30 kierroksen jälkeen tasan (15–15) pelataan jatkoaika, kunnes voittaja on selvillä. Jatkoajalla pitää voittaa neljä kierrosta kuudesta. Puolia vaihdetaan kolmen kierroksen jälkeen (mr3).

Otteluissa kierrosaika on 1 minuutti ja 55 sekuntia. Pommiaika on 40 sekuntia, joten yksi kierros voi kestää korkeintaan 2 minuuttia ja 35 sekuntia. Kierroksen alkua edeltää 20 sekuntia kestävä freezetime.

Kuinka otteluiden kestoa saadaan alas ilman kilpailun kärsimistä? CS:n nykyisen rahaekonomian takia on ehdotettu paluuta mr12-formaattiin, jossa varsinainen peliaika olisi 24 kierrosta eli kuusi nykyistä vähemmän.

Muutoksia on ehdotettu myös jatkoaikasääntöihin. Nyt jatkoajalla pelataan kolme kierrosta ennen puoltenvaihtoa, kun kilpailevassa Riotin hittiräiskinnässä Valorantissa vaihdetaan jokaisen kierroksen jälkeen. Valorantissa ottelun vie voittamalla kaksi kierrosta peräkkäin.

Kovanen on itse nostanut esiin aikalisät ja freezetimen, joiden määrää ja kestoa tulisi miettiä uudestaan. Entinen CS-ammattilainen Jacob ”Pimp” Winneche vähentäisi kierrosmäärää, sallisi valmentajien puhumisen freezetimen aikana ja rajaisi sen takia aikalisät kahteen per kartta.

Astralis-joukkueen pelinjohtaja Lukas ”gla1ve” Rossander sanoi IEM Colognen aikana haluavansa myös muutoksia, mutta toivoi ettei freezetimeen kosketa. Sen aikana sovitaan taktiikoista, keskustellaan rahatilanteesta ja muusta olennaisesta, joten se on pelinjohtajille yksi tärkeimmistä hetkistä kierroksittain.

Tunnetuista nimistä Kovasen twiittiä ovat kommentoineet tai jakaneet esimerkiksi ammattilaispelaaja Martin ”STYKO” Styk, ex-ammattilainen Aleksey ”LeX” Kolesnikov sekä valmentajat Nicolai ”HUNDEN” Petersen ja Dennis ”VNG” Vang.

Styk muistutti, että pelistä pitää saada katsojaystävällisempi, mutta myös paremmin tv:seen sopiva. Vangin mukaan kaikki voittavat, jos ottelut ovat lyhyempiä.

– CS:n seuraaminen on vaikeaa, mutta vielä vaikeampaa on katsoa otteluita nykypäivänä, kommentoi Koleshnikov.

– MR12 on tulevaisuus, summasi Petersen ajatuksensa.

Lue lisää: Huijaaminen on CS:n todellinen ongelma: Julkaisijan ohjeista tuli välitön naurunaihe

MitÄ data sitten sanoo otteluiden kestosta? Esimerkiksi heinäkuussa järjestetyn IEM Cologne -turnauksen pudotuspelien aikana pelattiin 14 karttaa, joista lyhyin kesti 48 minuuttia ja pisin 1,5 tuntia. Keskimäärin yksi kartta vei 67 minuuttia.

Lohkovaiheen ottelut kestivät keskimäärin hieman vähemmän (63 minuuttia). Lyhyin oli ohi 35 minuutissa, mutta pisin vei peräti kaksi tuntia ja 18 minuuttia. Kyseinen maratonkartta päätti mousesportsin ja Team Liquidin kohtaamisen, jonka kolme karttaa veivät välitaukojen kanssa yhteensä viisi tuntia.

Maratonkamppailun takia Complexityn ja Virtus.pron välinen ottelu alkoi tunteja myöhässä vasta keskiyöllä. Joukkueiden kolmen kartan kohtaaminen vei vain 3,5 tuntia – ja päättyi puoli kolmelta yöllä Suomen aikaa. Turnauksen nopein ottelu oli ohi alle kahdessa tunnissa.

Otteluiden vaihteleva kesto vaikuttaa myös koronan takia tauolla oleviin yleisötapahtumiin, joiden aikataulut ovat tunnetusti menneet aivan uusiksi jatkoaikatrillerien takia. Tilanne vaikuttaa myös nettiturnauksiin, joissa käytettävien turnausformaattien takia otteluita on normaalitilanteeseen verrattuna enemmän.

Lue lisää: CS-supertähden nimiin erikoinen ennätys – maailman ykkösen komea putki katkesi

Ilta-Sanomat kysyi viime keväänä suomalaisilta asiantuntijoilta, miten he tekisivät CS-otteluista lyhyempiä. Vastauksissa korostuivat aikalisien määrä ja kesto, jatkoaikaformaatin muuttaminen sekä kierrosmäärän pudottaminen 24:ään.

Lue lisää: CS-otteluita halutaan lyhentää – ammattilaisilla kova vääntö radikaalista ideasta

Lue lisää: Ovatko CS-matsit liian pitkiä? Nyt puhuvat suomalaiset asiantuntijat

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?