Olympialaisiin yhdistetty kilpapeliturnaus floppasi - Esports - Ilta-Sanomat

Olympialaisiin yhdistetty peliturnaus floppasi – tämä kaikki meni pieleen

Olympialaisiin yhdistetyt peliturnaukset ovat jääneet ilman suuren yleisön huomiota.

Rocket League on nopeatempoinen peli, jossa pelataan jalkapalloa rakettimoottoreille varustelluilla autoilla. Kilpaotteluissa pelaa vastakkain kaksi kolmen hengen joukkuetta.

17.7. 12:00

Kansainvälisen olympiakomitean tukemat esports-turnaukset eivät ole tavoittaneet odotetusti pelaajia.

Kesäkuussa päättyi Olympic Virtual Series -sarja, johon oli valittu useita olympialaisiin sopivia pelejä, kuten virtuaalipurjehdusta, soutua ja pöyräilyä. Pelivalinnat ihmetyttivät monia keväällä, mutta lopulta itse pääkisat menivät tyystin ohi useimmilta faneilta.

Lue lisää: Kommentti: Kilpapelit eivät ole urheilua eikä niiden paikka ole olympialaisissa

Toinen ja enemmän esports-yleisölle suunnattu turnauskokonaisuus rullaa parhaillaan. Intel järjestää Kansainvälisen olympiakomitean tukemana Intel World Openin (IWO), johon valittiin autorakettijalkapallopeli Rocket League ja tappelupeli Street Fighter V.

Molemmissa peleissä kilpaillaan koronan takia netissä alueellisesti. Pelikohtainen palkintopotti on 250 000 dollaria, joten mistään pienestä näytösturnauksesta ei ole kyse.

Rocket Leaguen osalta turnaus on jo saatu pakettiin, mutta kokonaisuus ei ole kerännyt liiemmin kehuja faneilta. Pettyneitä kommentteja löytyy esimerkiksi Redditistä.

Katsojat ovat lytänneet Rocket League -turnauksen tuotannon, yleisen mainostuksen ja turnausjärjestelyt. Euroopan finaaleissa lohkojakoa pidettiin myös epäonnistuneena, kun moni ennakkosuosikki joutui samaan lohkoon. Finaalipelien peluuttamista keskellä viikkoa on ihmetelty kanssa useassa kommentissa.

– Tämä on huonoiten järjestetty turnaus, mitä olen koskaan nähnyt, summasi eräs fani fiiliksensä.

Lue lisää: Onko tässä mitään järkeä? Kiinalais­keräilijä maksoi kahdesta video­pelin aseesta 780 000 dollaria

Rocket League -turnauksen katsojaluvut jäivät myös pahasti alle odotusten. EMEA-alueen ja Pohjois-Amerikan tiistain ja keskiviikon finaalilähetykset saivat molempina päivinä 120 000 näyttökertaa. Keskimäärin katsojia oli paikalla tiistaina noin 3700 ja keskiviikkona reilut 6300.

Luvut ovat karmaisevan huonot verrattuna Rocket Leaguen virallisten kilpasarjojen lähetyksiin, jotka keräävät keskimäärin yli miljoona näyttökertaa per lähetyspäivä ja keskimäärin 90 000. Rocket Leaguen julkaisija Psyonix ei mainostanut pelin sisällä IWO-turnausta, kuten yhtiö tekee omien kilpasarjojensa kohdalla.

Rocket Leaguen Amerikan-divisioonan voitti Yhdysvallat, EMEA-alueella voiton vei Ranska ja Aasian kaksi turnausta menivät Japanille ja Australialle. Street Fighter -turnaus päättyy 21.6.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Intel ja Kok tekevät yhteistyötä pelaamisen osalta. Helmikuussa 2018 juuri ennen Pyeongchangin talviolympialaisia kisakaupungissa pelattiin kovatasoinen StarCraft II -turnaus. Voiton vei kanadalainen naispelaaja Sasha ”Scarlett” Hostyn, joka kaatoi turnauksen puolivälierissä suomalaisen Joona ”Serral” Sotalan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?