Suomi on esports-maa, kertoo uusi tutkimus – Euroopassa naiskatsojien osuus jo lähes kolmanneksen - Esports - Ilta-Sanomat

Suomi on esports-maa, mutta naiset eivät ole lajille lämmenneet – toisin kuten muualla Euroopassa

Kolmannes tutkimukseen vastanneista suomalaisista oli katsonut esportsia viimeisen vuoden aikana. Naisten osuus kaikista Euroopan esports-katsojista on jo 32 %.

Suomalaiset ovat löytäneet esportsin.­

6.10. 20:07

Esports eli kilpapelaaminen on saanut koronapandemian aikana roimasti uusia katsojia ja lisänäkyvyyttä, kun ihmiset ovat joutuneet viettämään normaalia enemmän aikaa neljän seinän sisällä.

Alan kehitys on ollut jo vuosia ylöspäin, mutta viimeisen kahden vuoden aikana kasvu on ollut hurjaa. Esports lähenee jo miljardirajaa, mutta markkinan uskotaan kasvavan vuoteen 2023 mennessä 1,6 miljardiin dollariin.

Esportsin kasvun potentiaalia Euroopassa tutkivat maksupalveluyhtiö PayPal ja analytiikkayhtiö Newzoo. Selvitykseen vastasi kesän aikana 10 175 iältään 18–45-vuotiasta kymmenestä Euroopan maasta (Suomi, Ruotsi, Norja, Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Belgia, Alankomaat, Espanja ja Italia).

Suomesta tutkimukseen vastasi 1016 henkilöä, joista 34 prosenttia oli katsonut esportsia viimeisen vuoden aikana. Heistä kolmannes kertoi katsovansa otteluita yhdessä ystävien kanssa.

Tutkimuksessa katsojat oli jaettu suurkuluttajiin ja satunnaisiin. Suomi oli väkilukuun suhteutettuna miesvoittoisin (91 %), maastamme tuli eniten suurkuluttajia (52 %) sekä aktiivipelaajia yhdessä ruotsalaisten kanssa (30 %).

Jesse ”JerAx” Vainikka on Suomen tunnetuimpia kilpapelaajia. Hän lopetti Dota 2 -uransa tammikuussa 2020.­

Suomalaisista vastaajista 34 prosenttia kertoi katsoneensa koronan aikana normaalia enemmän esportsia. Kasvua tuli toiseksi vähiten, sillä esimerkiksi Espanjassa vastaava luku oli peräti 70. Kaikista tutkimukseen vastanneista peräti 59 prosenttia ilmoitti jatkavansa katselua tulevaisuudessakin.

Suomen suurkuluttajista 57 % oli viimeisen vuoden ostanut jotain esportsiin liittyvää, kun satunnaiskatsojien keskuudessa vastaava prosentti oli vain 28. Viimeisen vuoden aikana naiset (48 %) olivat hieman todennäköisemmin käyttäneet rahaa esportsiin liittyviin tuotteisiin kuin miehet (46 %). Naiset ostivat enemmän fyysisiä tuotteita ja miehet taas digitaalisia.

Tutkimuksen mukaan esportsilla on vuoden 2020 loppuun menneessä Euroopassa yli 92 miljoonaa katsojaa. Kasvua tulee viime vuoteen verrattuna 7,4 prosenttia. Pääosa katsojista on yhä nuoria miehiä ja pelaajia, mutta kasvuvaraa löytyy erityisesti yli 45-vuotiaista ja satunnaispelaajista.

32 % kaikista katsojista Euroopassa oli naisia, mutta heistä enemmistö oli satunnaiskatsojia. Naisten osuus on kasvussa niin suurkuluttajien, satunnaiskatsojien kuin pelaajien keskuudessa.

Mikä ihmeen esports?

Esports, josta puhutaan myös kilpapelaamisena, on tietokonetta, mobiililaitetta tai pelikonsolia hyödyntävää kilpailullista pelaamista. Monet esportsin parissa toimivat vierastavat keskustelua siitä, puhutaanko lajin kohdalla urheilusta vai ei.

Laji kasvaa nopeaa vauhtia Suomen lisäksi maailmalla. Kasvun uskotaan jatkuvan vuosia, kun pelaaminen yleistyy entistä enemmän ja mobiilipelien kilpapuoli lähtee toden teolla lentoon.

Suosittuja kilpapelejä ovat esimerkiksi taisteluareenapelit League of Legends ja Dota 2, räiskintähitti Counter-Strike sekä autorakettijalkapallopeli Rocket League. Suosituimpia genrejä ovat taisteluareenapelit, räiskinnät, urheilupelit ja strategiat.

Esports vetää nykyisin suuretkin hallit täyteen katsojia monissa maissa. Kuvassa lähes 20000 fania seuraamassa League of Legendsin MM-finaalia Pariisissa syksyllä 2019.­

Monet julkkikset tai suuret urheiluseurat – kuten Shaquille O’Neal, Will Smith ja Paris Saint-Germain – ovat sijoittaneet joukkueisiin tai hankkineet oman. NBA-seura Dallas Mavericksin omistaja Mark Cuban on puolestaan todennut tiimin hankkimisen olevan huonoa bisnestä.

Esports kiinnostaa urheiluseuroja, julkkiksia tai suuria kansainvälisiä yrityksiä, koska se tavoittaa nuoret tehokkaasti. Esimerkkinä Sponsor Insight -tutkimusyritys kertoi vuonna 2018 esportsin olevan 18–29-vuotiaiden miesten ikäluokassa kiinnostavin laji.

Kalleimpien joukkueiden arvo on Forbesin mukaan jopa 400 miljoonaa dollaria. Astralis Group listautui joulukuussa 2019 pörssiin ensimmäisenä esports-organisaationa.

Suomen tunnetuimman pelijoukkueen ENCEn toimitusjohtaja Mika Kuusisto kertoi elokuussa 2019 organisaation arvon olevan ”jossain 5–50 miljoonan euron välillä”.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?