Maailmanmestari vankilaan, huijari jäi kiinni rysän päältä, pelimanipulaatioita... Tällaisia ovat esportsin tunnetuimmat kohut - Esports - Ilta-Sanomat

Maailmanmestari vankilaan, huijari kiinni rysän päältä... Tällaisia ovat esportsin puhutuimmat kohut

Kilpapelaamisella on ollut vuosien aikana kohuja laidasta laitaan. Pelaajia on joutunut vankilaan, joukkueita kaatunut ja joskus syyllinen on selvinnyt ihmeen vähällä.

Nikhil "forsaken" Kumawat (vasen reuna), Lee ”Life” Seung Hyun (keskellä) ja Elias ”Jamppi” Olkkonen ovat olleet viime vuosina otsikoissa eri syistä.­

13.8. 11:00

Viime vuosina osakkeitaan nostanut esports eli kilpapelaaminen on kokenut muiden viihdealojen tavoin omat skandaalinsa vuosien varrella. Ilta-Sanomat esittelee yhdeksän tapausta, joista on riittänyt keskustelua.

1. Maailmanmestari vankilaan pelimanipulaatiosta

Reaaliaikaisen strategiapelin StarCraft II:n vuoden 2014 maailmanmestari Lee ”Life” Seung Hyun (s. 11.1.1997) on yksi tunnetuimmista pelaajista, jonka ura päättyi skandaaliin.

Lee vangittiin tammikuussa 2016 epäiltynä pelimanipulaatiosta: Hän oli hävinnyt tarkoituksella kaksi ottelua KeSPA Cup -turnauksessa keväällä 2015. Heinäkuussa hänet tuomittiin puoleksitoista vuodeksi vankilaan sekä 50 000 euron sakkoihin pelimanipulaatiosta.

Korealaispelaajan temppu tuli suurena yllätyksenä koko esports-maailmalle, sillä Leetä pidettiin yhtenä kaikkien aikojen pelaajista. Hän voitti maailmanmestaruuden ollessaan vain 17-vuotias. Urallaan hän voitti useita muitakin isoja turnauksia. Palkintorahaa kertyi reilut 410 000 euroa.

17-vuotias Lee "Life" Seung Hyun voitti StarCraftin maailmanmestaruuden 2014. Kaksi vuotta myöhemmin hän joutui vankilaan pelimanipulaatiosta.­

Vangitsemishetkellä 19-vuotiasta Leetä pidettiin jopa kaikkien aikojen StarCraft II -pelaajana. Pelin julkaisija Blizzard on yrittänyt myöhemmin parhaansa mukaan pyyhkiä pelaajan nimen historian kirjoista: Leen nimeä tai naamaa ei ole esimerkiksi enää vuosiin näkynyt MM-kisoissa.

Leen lisäksi pelimanipulaatiosta jäivät kiinni myös Choi ”YoDa” Byung Hyun, Choi ”BBoongBBoong” Jong Hyuk ja Park ”Gerrard” Oi Shik. Lee oli pelaajista ylivoimaisesti nimekkäin ja täten huomion keskipisteenä.

2. CS-huijari jäi kiinni rysän päältä: ”Olen menettänyt kaiken”

Intialainen Counter-Strike-pelaaja Nikhil ”forsaken” Kumawat on ikonisen pelisarjan tunnetuin huijari. Häin jäi lokakuussa 2018 kiinni CS:GO-huijausohjelmien käytöstä kesken eXTREMESLAND-turnauksen. Kumawat edusti OpTic India -joukkuetta, joka oli tunnetun OpTic Gamingin alatiimi.

Kumawat narahti huijaamisesta kesken toisen ottelun, kun tuomarit alkoivat tutkia tämän tietokonetta. Kumawat yritti estää tutkinnan, mutta tuomarit pitivät pintansa ja löysivät lopulta epäilyttävän ohjelmiston. Huijausohjelmasta ei kerrottu sen tarkemmin, mutta videoiden perusteella hän oli käyttänyt ainakin aimbottia eli automaattista tähtäämistä.

Kumawatin huijauksen paljastavaa videota on katsottu yli 7 miljoonaa kertaa:

OpTic antoi pelaajan törttöilyn takia koko tiimille potkut, ja Kumawatille määrättiin viiden vuoden pelikielto. Pelaaja paljasti myöhemmin AFK Gamingin haastattelussa käyttäneen huijausohjelmaa jo ennen turnausta.

– Jos voisin, niin varmaan peruisin sen päivän kun pelasin ensimmäisen kerran Counter-Strikea. Mitään hyvää ei ole tapahtunut sen jälkeen, kun aloin pelata. [...] Olen menettänyt kaiken laittaessani CS:n muun edelle, ja nyt olen menettänyt myös sen, Kumawat kommentoi tapahtunutta haastattelussa.

3. Fortnite-huijarit pääsivät MM-kisoihin – yleisöltä tyly reaktio

Fortniten viime kesänä pelattujen jättimäisten 30 miljoonan dollarien MM-kisojen yksi puhutuimmista aiheista oli kahden huijarin osallistuminen.

Karsinnoissa Damion ”XXiF” Cook ja Ronald ”Ronaldo” Mach jäivät kinni liittoutumisesta. Pelijulkaisija Epic Games antoi pelaajille vain kahden viikon pelikiellon, ja he menettivät huijaamalla saadun MM-kisapaikan sekä turnausvoitot. Pelaajat saivat potkut myös joukkueistaan.

Pelikiellon päätyttyä pelaajat osallistuivat karsintoihin ja nousivat uudestaan mukaan kisoihin, jossa molemmat jäivät kuitenkin kauas mitalisijoista. Pelaajat eivät kuitenkaan katsoneet Epicin toimintaa hyvällä, koska pelaajat pääsivät niin vähällä olosuhteisiin nähden.

– Hyvää työtä Epic Games! Hieno armahdustarina. Muistakaa lapset, jos rikotte lakia tai huijaatte, niin odottakaa vain kaksi viikkoa ja saatte 50 000 dollaria, twiittasi karsintojen aikana FaZe Clania edustava Nate Hill.

MM-kisoissa Cookille ja Machille buuattiin kun he näkyivät lähetyksessä. Pelaajien kuollessa buuaus vaihtui nauruksi ja riemuhuudoiksi.

4. Huippujoukkueen hölmöilyllä kova seuraus: Elinikäinen pelikielto ”MM-kisoihin”

Amerikkalainen iBUYPOWER oli vuonna 2014 yksi tunnetuimmista CS:GO-joukkueista, mutta kaikki mureni elokuussa 2014 yhden päätöksen seurauksena.

Joukkue päätti hävitä tarkoituksella heille merkityksettömän nettiottelun muutamien tuhansien arvoisten virtuaaliesineiden eli skinien takia. Asia paljastui vajaat puoli vuotta myöhemmin, kun tammikuussa 2015 CS-julkaisija Valve antoi osallisille määrittelemättömän pituisen pelikiellon major-arvoturnauksiin, jotka ovat ikään kuin CS:n MM-kisat.

Pelikiellon saivat Braxton ”swag” Pierce, Sam ”DaZeD” Marine, Joshua ”steel” Nissan, Keven ”AZK” Larivière, Casey ”caseyfoster” Foster, Derek ”dboorN” Boorn ja Duc ”cud” Pham. Vuosi päätöksen jälkeen pelikiellon vahvistettiin olevan elinikäinen.

Major-turnaukset ovat pelin suurimpia, mutta myös nimekkäimmät turnausjärjestäjät päättivät estää pelaajien kilpailemisen turnauksissa. Piercen ja muiden pelaajien ura päättyi käytännössä Valven päätökseen, vaikka osa suurimmista turnausjärjestäjistä salli pelaajien kilpailemisen syksyllä 2017. Pierce ja Nissan löysivät tiensä takaisin huipun tuntumaan, mutta eivät enää maailman eliitin joukkoon.

5. Hongkongilaispelaajan tuki mielenosoituksille johti laajaan nettiraivoon

Viime syksynä hongkongilainen Hearthstone-korttipelaaja Ng ”blitzchung” Wai Chung ilmaisi kesken turnauslähetyksen tukensa Hongkongin mielenosoituksille. Pelaaja joutui maksamaan teostaan kovan hinnan.

Wai Chung diskattiin turnauksesta, hänelle langetettiin vuoden pelikielto ja voitetut 3000 dollaria (noin 2700 euroa) jäivät Blizzardille. Tilanteessa mukana olleet selostajat, jotka tukivat Wai Chungia, saivat potkut.

Pelijätti Blizzardin rajut tuomiot johtivat laajaan nettiraivoon. Kiina on tunnetusti iso markkina-alue peliyhtiöille, joten monet tulkitsivat Blizzardin nöyristelevän Kiinalle sensuurin pelossa. Lisäksi myös kiinalainen teknologiajätti Tencent omistaa osan Blizzardista.

Ng "blitzchung" Wai Chung osoitti tukensa Hongkongin mielenosoituksille kesken Grandmasters-sarjan turnauslähetyksen.­

Tapahtuneen takia eri pelaajayhteisöt lopettivat Blizzardin tukemisen esimerkiksi alkamalla poistamaan pelitilejä. Pian tämäkään ei onnistunut teknisen vian takia, jonka paikkaansa pitävyyttä moni epäili. Osa Blizzardin työntekijöistä myös marssi ulos yhtiön pääkonttorilta.

Raivon seurauksena Blizzard joutui reagoimaan tilanteeseen: Wai Chungin pelikieltoa lyhennettiin puolella ja tämän voitot palautettiin. Selostajien potkut vaihtuivat puolen vuoden hyllytykseksi. Blizzard myös kiisti Kiinalla olleen mitään tekemistä asian kanssa.

6. ”Olofboost” on yksi CS-historian tunnetuimmista tilanteista

CS:GO-historian yksi erikoisimmista tilanteista nähtiin vuonna 2014 ruotsalaisen Fnaticin ja ranskalaisen Team LDLC:n välisessä ottelussa. Fnatic oli löytänyt uudehkosta Overpass-kartasta kyseenalaisen paikan, jota kautta joukkue sai runsaasti tietoa.

Fnatic keksi nostaa poliisipuolen aloituspaikalla pelaajan katsomaan seinän yli tietystä kohtaa näkymättömän reunan avulla. Kyseisestä kohtaa ruotsalaistähti Olof ”olofmeister” Kjajber otti useita tärkeitä tappoja: Fnaticin kannalta mahdottomalta näyttänyt 3–13-tilanne kääntyi joukkueen 16–13-voitoksi.

Erikoinen tilanne tapahtui DreamHack Winter -turnauksen puolivälierän ratkaisevassa kartassa. Kyseinen turnaus toimi tuolloin major-arvoturnauksena, joten ottelulla oli huomattavasti enemmän katsojia kuin normaalisti.

Kohukartta on katsottavissa alta kokonaisuudessaan – olofboost-tilanne alkaa 33 minuutin kohdalla:

LDLC teki ottelun jälkeen välittömästi protestin erikoisen paikan hyödyntämisestä. Asiasta väittelivät tuntikausia eri kanavissa ammattilaiset, joukkueiden edustajat ja tietenkin fanit. Tuomarit päättivät lopulta myöhään yöllä, että kartta pelattaisiin aamulla kokonaan uudestaan, koska myös LDLC-pelaajat olivat käyttäneet vastaavanlaista paikkaa pelin aikana.

Ottelua ei kuitenkaan jatkettu aamulla, kun Fnatic ilmoitti antavansa luovutusvoiton. LDLC voitti lopulta koko turnauksen. Fnaticin huhuttiin luovuttaneen ottelun, koska sponsorit olivat kokeneet tilanteesta nousseen äläkän kostautuvan. Väitteet kiistettiin nopeasti.

Kyseinen kohta kartassa nimettiin olofboostiksi tähtipelaajan mukaan. Myöhemmin Valve korjasi paikan, mutta lisäsi viereen kyltin, jossa lukee boostaamisen (nostamisen) olevan kielletty – viitaten tietenkin olofboostiin.

7. Supertähti jäi kiinni pelimanipulaatiosta

Yksi esports-historian ensimmäisistä ja laajoista pelimanipulaatioskandaaleista tapahtui vuonna 2010, kun 11 korealaista StarCraft-pelaajaa jäi kiinni ottelumanipulaatiosta.

Yksi tuomituista oli tunnettu huippupelaaja Ma ”sAviOr” Jae Yoon. Hänen tuomionsa oli 120 tuntia yhteiskuntapalvelusta ja vuosi vankeutta kahden vuoden koeajalla.

Jae Yoon lisäksi kolme muuta pelaajaa sai vankeusrangaistusta 6–18 kuukautta. Lisäksi näille pelaajille määrättiin 40 tunnin edestä uhkapelaamiseen liittyvää hoito-ohjelmaa sekä mahdollisesti yhteiskuntapalvelusta.

Kovimman rangaistuksen sai Won ”Justin” Jong Seo: 6000 euron sakot, 120 tuntia yhteiskuntapalvelusta, 40 tuntia hoito-ohjelmaa, 18 kuukauden vankeusrangaistus ja kolme vuotta koeaikaa.

Pääosa pelaajista selvisi tilanteesta sakoilla. Kaikki pelaajat saivat lisäksi elinikäisen pelikiellon kilpajärjestäjän KeSPAn järjestämiin turnauksiin. Heidän saavutuksensa ja palkintonsa myös mitätöitiin.

Tuomiot eivät nykyisin katsottuna ole pahimmista päästä. Ajankohdan huomioiden tapaus oli kuitenkin iso häpeätahra ja kolaus nosteessa olevalle esportsille. StarCraft oli lisäksi tuohon aikaan Etelä-Korean selvästi suurin kilpapeli: Jae Yoonin kaltaisia pelaajia pidettiin huippujulkkiksina.

8. 19-vuotias suomalainen pelitähti haastoi pelijätin oikeuteen

Elias ”Jamppi” Olkkosen parhaillaan kesken oleva riita-asia pelijulkaisija Valven kanssa on ollut tämän vuoden suurimpia puheenaiheita Suomessa ja maailmalla.

19-vuotias Olkkonen haastoi keväällä Valven oikeuteen, koska pitää elinikäistä major-pelikieltoaan epäoikeudenmukaisena. Valve määräsi pelikiellon viime syksynä, kun Olkkosen aikoinaan ostaman pelitunnuksen huomattiin jääneen kiinni huijaamisesta.

Olkkonen on kertonut tehneensä ja ostaneensa huijaamisesta kiinni jääneen tunnuksen peli-illan aikana ystävälleen, mutta kiistänyt olevansa sen omistaja. Olkkonen hakee oikeuden kautta pelikiellon purkua sekä yli 200 000 euron korvauksia menetetyistä tuloista. Olkkosen mukaan hänellä jäi rahakas sopimus tekemättä pelikiellon tultua ilmi.

Elias ”Jamppi” Olkkonen haastoi keväällä pelijätti Valven oikeuteen.­

Tapauksesta on riittänyt keskustelua jo useamman kuukauden, koska Olkkonen on ensimmäinen pelikiellon purkua oikeuden kautta hakeva pelaaja. Olkkosen päätöstä hakea ratkaisua on pidetty hyvänä ja oikeudenmukaisena ideana, mutta myös pidetty äärimmäisen hölmönä ratkaisuna.

Asian käsittely on yhä kesken. Ilta-Sanomien laaja artikkeli koskien tapausta ja sen historiaa on luettavissa alta.

9. Suurella rahalla tehty liiga kaatui vain kahdessa vuodessa

CGS eli Championship Gaming Series on yksi esportsin suurimmista flopeista. Amerikassa suurella rahalla televisioon tehtyä liigaa järjestettiin vain kaksi kautta vuosina 2007–08. Sarjan takana oli amerikkalainen DirecTV-yhtiö

Liigassa pelattiin Counter-Strike: Sourcea, Dead or Alive 4:ää, FIFA-pelisarjaa, Project Gotham Racing 3:a ja Forza Motorsport 2:ta. Tv:tä ja katsojia ajatellen monen pelin, mutta erityisesti CS: Sourcen, sääntöjä muokattiin merkittävästi.

CGS:ää varten monet tunnetut organisaatiot ja joukkueet muuttivat Yhdysvaltoihin sekä vaihtoivat jopa nimeä. Tv-yleisö ei kuitenkaan innostunut peliotteluiden katsomisesta, joten kahden pahasti flopanneen kauden päätteeksi rahahanat laitettiin kiinni.

Monet tiimiomistajat ja työntekijät lukivat lopettamispäätöksestä uutisista. DirecTV:n huhuttiin menettäneen kahdessa vuodessa jopa 50 miljoonaa dollaria liigan takia. CGS-kuplan puhkeamisen seurauksena kaatui monta huippujoukkuetta, sponsorit ottivat etäisyyttä esportsiin ja useat pelit kärsivät suurella rahalla tehdystä tuotannosta.

Esports-veteraani Paul ”Redeye” Chaloner, joka ilmoitti kesäkuussa jättävänsä alan, muisteli CGS:n tuhoa keväällä julkaisemassaan kirjassa. Chalonerin mukaan CGS:n tuhon pelättiin olevan jopa kuolinisku koko esportsille, koska lopettamishetkellä jylläsi maailmanlaajuinen finanssikriisi.

Toisin kuitenkin kävi: Muutama vuosi CGS:n jälkeen perustettiin Twitch ja julkaistiin StarCraft II, joiden avulla koko ala lähti uuteen lentoon.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?