Esports muuttuu merkittävästi tulevina vuosina – ”Fanit ajattelevat kaiken olevan ilmaista ikuisesti” - Esports - Ilta-Sanomat

Esportsiin tulossa merkittävä muutos – ”Fanit ajattelevat kaiken olevan ilmaista ikuisesti”

G2 Esports -organisaation faneja League of Legendsin vuoden 2019 MM-finaalissa.

Julkaistu: 13.6. 12:00

Esportsin seuraaminen on ollut jo vuosia täysin ilmaista, mutta alan asiantuntijoiden mukaan tilanne ei voi jatkua näin loputtomiin. Asian ratkaiseminen ei ole kuitenkaan aivan yksinkertaista.

Ovatko esports-fanit pilalle hemmoteltuja, pohtii Esports Insider, joka on keskustellut asiasta kahden merkittävän tiimiomistajan ja kahden alan asiantuntijan kanssa.

Viime vuosina nopeasti kasvaneen esportsin seuraaminen on tällä hetkellä täysin ilmaista. Pelit näytetään maksutta Twitchissä, YouTubessa tai jossain muussa suoratoistopalvelussa. Erityyppiset toimijat tekevät rahan pääasiassa sponsorimyynnillä.

Fanit käyttävät rahaa vielä maltillisesti ja lähinnä vain yleisötapahtumiin osallistuessa. Venturebeat uutisoi huhtikuussa 2018 keskimääräisen esports-fanin käyttävän vuodessa viisi dollaria. Perinteisen urheilun puolella summan on kymmenen kertaa suurempi.

Jason Lake on vuonna 2003 perustetun Complexity Gamingin toimitusjohtaja. NFL-seuran Dallas Cowboysin pääomistaja Jerry Jones ja kiinteistömoguli John Goff ostivat enemmistön Complexitysta vuonna 2018.

Laken mielestä esports-fanit eivät ole pilalle hemmoteltuja, mutta sukupolven on vaikea suhtautua ajatukseen maksu-tv:stä (pay-per-view, ppv). He ovat tottuneet palvelujen kuten Instagramin, YouTuben ja ja Twitchin, olevan ilmaisia. Laken mielestä esportsin parissa toimivien yhtiöiden pitää ymmärtää tämä. Luovuutta tarvitaan keksimään uusia tapoja kestävän liikemallin rakentamiseksi.

Samaa mieltä on myös Rush B Median omistaja Ryan Friend, joka muistuttaa kaiken sisällön olleen myöskin alusta kulutettavissa ihan ilmaiseksi. Tämän takia ihmisiä on vaikeampi käännyttää maksamaan katselusta.

Suuret yleisötapahtumat keräävät jopa kymmeniä tuhansia katsojia. Kuva otettu League of Legendsin vuoden 2019 MM-finaalista.

Suurimmat pelinkehittäjät tekevät suuria summia mikromaksuilla. Esports on myös nähty yhtenä markkinointikeinona, minkä takia monet pelijulkaisijat tukevat suoraan kilpapuolta. Saavutettu mutta myös tapana tehdä rahaa. Turnausjärjestäjillä ja tiimeillä on sen sijaan vaikeampaa. Muutoksia tarvitaan, jotta toiminnasta tulisi kannattavaa tulevaisuudessa.

Voiko muun muassa UFC:n suosima maksu-tv-käytäntö olla yksi mahdollinen ratkaisu lähetysten kaupallistamiseksi? Esimerkiksi turnausjärjestäjä ja tuotantoyhtiö MLG tarjosi StarCraftin kulta-aikoina maksua vastaan hd-laatua. Esports-konsultti Rod ”Slasher” Breslaun mukaan MLG oli innovatiivinen, mutta yleisö ei lämmennyt lisäpalvelulle.

– Fanit ajattelevat kaiken olevan ilmaista ikuisesti ja tämän jatkuvan vielä loputtomiin – naurettavaa. Fanien pitää jossain kohtaa maksaa katsomisesta jollain tapaa, oli se sitten maksu-tv-malli tai vaikka katsojapassi, joka antaa täyden pääsyn sisältöön, Breslau kommentoi Esports Insiderille.

Sijoitusrahaa sataa tällä hetkellä ovista ja ikkunoista joukkueille ja turnausjärjestäjille. Suomalainen ENCE-organisaatio on maailmanlaajuisesti yksi harvoista isoista nimistä, joka takoo voittoa ilman sijoittajien rahaa. Laken mukaan esportsin bisnesmalli, jossa pääosa rahoista tulee sponsoreilta, on kestävä, kunhan liiketoiminnan kehitys jatkuu tulevaisuudessakin nykyisellä tahdilla.

Muotijätti Louis Vuitton näki LoLin vuoden 2019 MM-kisat tilaisuutena tavoittaa nuoria. Peliin lisättiin myös erilaisia skinejä, ulkoasuja, joita koristavat Louis Vuittonin logo ja kuviot.

NBA-seura Sacramento Kingsin osaomistajan ja NRG Esportsin toimitusjohtajan Andy Millerin mukaan esportsin pitää seuraavaksi keksiä toimivat tavat, joilla saadaan fiksusti ja kannattavasti luotua liikevaihtoa eri alueiden toimijoille.

Nyt toimintamalleihin on haettu esimerkkejä perinteisen urheilun puolelta, mutta siellä on pitkä historia ja elinikäisiä faneja. Tulevaisuutta ajatellen liiketoimintamalleja pitää kehittää nykyistä sukupolvea ajatellen. Isoin muutos tarvitaan kuitenkin organisaatioiden ja pelinkehittäjien suhteeseen, joka oli käytännössä olematon ennen franchise-menetelmällä toimivia liigoja.

– Nyt organisaatiot kuten Cloud9, NRG, 100 Thieves ja monet muut ovat isoja esports-brändejä suurilla fanimäärillä. Emme ole enää vain kauppatavaraa... Tarvitsemme paremman suhteen pelinkehittäjien kanssa, varsinkin kun puhutaan, miten esports-liigoja markkinoidaan, Miller kommentoi Esports Insiderille.

Lake muistuttaa pelijulkaisijoilla olevan eniten valtaa, koska jokaisen pelin takana on yritys. Laken mukaan peliyritykset, jotka haluavat pelilleen kannattavan kilpapuolen, pitää ottaa tulevaisuudessa entistä paremmin huomioon ekosysteemin kaikki osapuolet. Turnausjärjestäjille, joukkueille ja pelaajille kuuluu jatkossa entistä isompi pala kakusta, Lake toteaa.

Monissa peleissä, kuten Counter-Strikessa, Overwatchissa, Rocket Leaguessa ja League of Legendsissä myydään joko jatkuvasti tai muutaman kerran vuodessa joukkueiden logoilla varustettuja pelitavaroita. Tuotoista ohjataan osa tiimeille tai esimerkiksi turnauksen/liigan palkintopottiin.

Fnatic-joukkue on yksi esportsin suosituimmista. Fnatic on keskittynyt viime vuosina entistä enemmän fanituotemyyntiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?