Valorant ei syrjäytä Counter-Strikea, mutta kerää varmasti pelaajia – nyt puhuvat ENCEn, SJ, KOVAn, VETO Esportsin ja NYYRIKIN edustajat - Esports - Ilta-Sanomat

Syrjäyttääkö Valorant Counter-Striken? Näin suomalaiset tiimipomot kommentoivat uutta räiskintää

Suomalaiset tiimipomot näkevät Valorantissa potentiaalia, mutta kilpapuolesta tiedetään toistaiseksi vielä liian vähän.

Valorant on ollut kevään kuumin peli kilpapelipiireissä.­

5.6. 14:00

Valorant on tällä hetkellä esportsin kuuma puheenaihe. Ilta-Sanomien kyselyn mukaan Suomen suurimmat tiimit ovat hyvin kiinnostuneita pelistä, mutta kilpapuolen kehittymistä tarkkaillaan vielä.

IS:n kyselyyn vastasivat ENCE (toimitusjohtaja Mika Kuusisto), SJ Gaming (toimitusjohtaja Jari Karlsson), KOVA Esports (sisältövastaava Tom Kaskinen), VETO Esports (toiminnanjohtaja Mikko Kalijärvi) ja NYYRIKKI Esports (GM Sami Lehto). HAVU Gaming, hREDS ja Conquer Gaming eivät vastanneet kommenttipyyntöön.

Valorant on ensimmäisen persoonan taktinen räiskintäpeli, joka on pelattavissa ilmaiseksi pc:llä. Räiskintäpelit ovat nauttineet aina Suomessa suursuosiota kestosuosikki Counter-Striken johdolla.

Pääosa vastanneista uskoo Valorantin keräävän ainakin aluksi huomattavan pelaajamäärän Suomessa. Pelin potentiaalia nousta kilpapelien kärkeen, Suomessa ja maailmalla, pidetään korkealla.

– Näemme selkeästi, millaiselle kohderyhmälle peli on kehitetty ja se kiinnostaa kyllä meitäkin. Pidemmällä aikavälillä pelin esports-ekosysteemin kehittyminen on vielä suuri kysymysmerkki ENCElle, Kuusisto kommentoi.

Valorant julkaistiin ilmaiseksi 2. kesäkuuta. Pelillä oli rajoitetun testivaiheen aikana peräti kolme miljoonaa pelaajaa päivässä.­

Nyyrikissä uskotaan vahvasti Valorantin jäävän osaksi Suomen kilpapelitoimintaa. Lehto uskoo CS:n pysyvän jatkossakin ”kansallislajina”, mutta näkee Valorantilla olevan paikka suosikin rinnalla.

VETO Esportsin toiminnanjohtaja Kalijärvi vannoo jatkossakin Counter-Striken nimeen. Kilpapelaamiseen yritetään saada uusia hittipelejä jatkuvasti, mutta useasti kova hype ei kanna kovin pitkälle. Näin kävi muun muassa Overwatchille, jonka suosio on laskenut roimasti julkaisusta.

SJ:n ja Rushmode-palvelun toimitusjohtaja Karlsson uskoo Valorantin syövän pelaajia CS:n lisäksi ainakin Fortnitelta ja Overwatchilta.

– CS:n osalta en usko, että Valorantista tulisi isompi. Peli antaa myös uuden polun nuorille lajin harrastajille, mutta 16 vuoden ikäraja on tässä kohtaa harmillinen. Kuitenkin pelin realistisuus on niin paljon kauempana kuin esimerkiksi CS:ssä, Karlsson kommentoi.

Valorantin kilpapuolesta on toistaiseksi tiedossa vain vähän. Kehittäjät toivovat sen lähtevän lentoon, mutta tulevaisuuden suunnitelmia ei ole paljastettu.

Kuusiston mukaan hype kertoo pelin huimasta potentiaalista, mutta kilpapuolen avoin ekosysteemi tuo paineita organisaatioille kaupallistamisen näkökulmasta. Kilpailukykyisen joukkueen rakentaminen vaatii nyt jo merkittävän budjetin, hän lisää.

– ENCElle ei riitä se, että voisimme luoda huomattavissa määrin faneja kiinnostavaa sisältöä Valorantista. Haemme aina ensisijaisesti mahdollisuuksia kehittää kansainvälisesti menestyviä kilpapelaajia ja kilpapelijoukkueita peleissä, joissa myös organisaation kaupalliset tavoitteet toteutuvat, Kuusisto kommentoi.

Valorant sijoittuu lähitulevaisuuteen. Pelin ikäraja on 16 vuotta.­

KOVAn Kaskisen mielestä riskit näin alkuaikoina koskevat kilpaskenen kehittymistä. Se, kuinka nopeasti saadaan hyvin järjestettyjä turnauksia, on kiinni pelijulkaisija Riotista.

– Riot on hoitanut muissa peleissään esports-kentän todella mallikkaasti. Nyt on se aika löytää pelin lupaavimmat pelaajat ajoissa ja luoda heistä supertähtiä, Kaskinen toteaa.

Lehto kertoo uudessa pelissä olevan aina se riski, että sen suosio hiipuu odotettua nopeammin. Suuria ja rahallisia sijoituksia on vaikea tehdä, jos ei ole tiedossa pidempiaikaisia suunnitelmia tai tukea pelijulkaisijan puolelta.

– Mahdollisuuksia näemme pelin parissa erittäin paljon, kun otetaan huomioon suomalaispelaajien ja organisaatioiden menestyksekäs historia fps-pelien parissa, Lehto kertoo

Karlssonin mukaan suurimmat riskit liittyvät hypeen, jonka takia monet pelaajat vaativat jo heti alkuun suuria summia. Hän muistuttaa kyseessä olevan aivan uusi peli, joka esiteltiin vasta maaliskuussa. Karlsson myös paljastaa Valorantin olevan Rushmode-palvelun seuraava peli.

– Haluamme olla mukana kehittämässä lajin perusteita, pelikulttuuria sekä organisoitumista. Se on tärkeä asia jatkon kannalta. Rushmodessa se tarkoittaa alkuvaiheessa sitä, että järjestämme säännöllisiä turnauksia sekä luomme myös joukkueranking-järjestelmän, Karlsson avaa tulevia suunnitelmia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?