IS kysyi tuoreilta ”gaming lounge” -yrittäjiltä, onko ”pelitila”-bisnes kannattavaa? Näin vastaavat Shelter Gameroomin toimitusjohtaja Tuomas Konttinen ja GLHF Gaming Loungen Samu Hurskainen - Esports - Ilta-Sanomat

Pelitilat olivat kuuma ilmiö Helsingissä vuonna 2019 – tästä on kyse

Shelter Gameroomin toimitusjohtaja Tuomas Konttinen ja GLHF Gaming Loungen yrittäjä Samu Hurskainen paljastavat, millainen sää patistaa asiakkaita pelaamaan tietokonepelejä.

Vuosi 2019 on takana ja pelitilayrittäjät kertovat, miten heidän ensimmäinen vuotensa on sujunut.

31.12.2019 10:57

Helsinkiin on auennut reilun vuoden sisällä kaksi samantyyppistä pelaajien kohtaamispaikkaa. GLHF Gaming Lounge avasi liikkeensä joulukuussa 2018 Kamppiin ja Shelter Gameroom maaliskuussa 2019 Kaisaniemeen.

Peliloungeyritysten perusidea on sama: vuokraa tehokas pelitietokonepaikka tuntihinnalla. Lisäksi yritykset tarjoavat räätälöityjä palveluja esimerkiksi yrityksille.

Mitä yrityksille kuuluu ja miten yrittäjien vuosi 2019 on mennyt?

Kysymyksiin vastasivat Shelterin toimitusjohtaja Tuomas Konttinen, 35, ja GLHF:n markkinointipäällikkö Samu Hurskainen, 26, joka on pelitilan yksi kolmesta osakkaasta.

Onko teillä riittänyt asiakkaita?

GLHF:n Hurskainen kertoo, että heillä on ollut tasainen kasvu viime vuoden ajan. Aluksi oli hyvin satunnaista, minä viikonpäivänä oli asiakkaita. Ajan saatossa pelipaikat täyttyivät ensin viikonloppuiltaisin. Nyt GLHF:n pelipaikoilla riittää asiakkaita jo arkipäivinä ja vuosi on täyttänyt odotukset.

Tarkkoja lukuja Shelter Gameroomin Konttinen ei avaa, mutta sen verran hän paljastaa, että kuukausittaiset kävijämäärät ovat olleet kasvussa jatkuvasti.

– Meillä on myös palaamisprosentti todella kova. On todennäköisempää, että ihminen palaa meille takaisin, kun jättää tulematta, Konttinen kertoo.

Myös Hurskainen kertoo asiakkaiden muodostuvan laajalti palaavista asiakkaista. Molemmat yrittäjät kertovat, että kesällä oli peliloungeissa hiljaisempaa.

– Ymmärrettäväähän se on. Kun on nätti sää ulkona, ei tee mieli istua sisällä, Hurskainen naurahtaa.

Samu Hurskainen liittyi GLHF:n toimintaan mukaan viime syksyllä, kuukausi yrityksen perustamisen jälkeen.

Shelterin toimitusjohtaja Tuomas Konttinen.

Onko toiminta kannattavaa?

Hurskainen kertoo, että GLHF:n kassavirta riittää toiminnan pyörittämiseen. Jotain jää myös viivan alle.

– GLHF:n ensimmäisen ja luultavasti toisenkin vuoden tuotot menevät suoraan toiminnan kasvattamiseen, Hurskainen kertoo.

Shelterin liikevaihtoon liittyviä numeroita ei Konttinen toistaiseksi kerro. Hän vetoaa siihen, ettei toimintaa ole ollut vielä kalenterivuoden verran.

– Sen verran voin kertoa, perustoiminta saatiin nostettua kuukausitasolla kannattavaksi alle vuodessa, hän paljastaa.

Ovatko yrittäjät saaneet nostettua palkkaa nyt, kun liiketoiminta on tasaantunut?

Konttinen nauraa makeasti. Hän kertoo, ettei ajattele työtään niin sanotusti palkkatyönä.

Shelter työllistää tällä hetkellä kuutta henkilöä, joista ainakin yksi on täysipäiväinen. Lisäksi töissä on yksi työharjoittelija.

Hurskainen kertoo, että GLHF:n yhtiökumppanit eivät nosta palkkaa – pelibisnes ei ole heidän ensisijainen tulonlähteensä. Töissä heillä on yksi työntekijä, joka tekee lähes täysipäiväisesti. Lisäksi heillä työskentelee muutama osa-aikainen työntekijä.

– Työvuorot hoituvat jo pitkälti palkatuilla työntekijöillä, hän kertoo.

Millainen yhteisö toiminnan ympärille on kertynyt?

– Meillä on paljon vakioasiakkaita, joiden kanssa on muodostunut kaveruuksia jopa työntekijöiden kanssa. Asiakkaat kaveeraavat keskenään usein esimerkiksi jonkin yhteisen pelin ääressä, GLHF:n Hurskainen aloittaa.

– Alkaa olemaan sellainen rento ja kotoisa tunnelma, hän jatkaa.

Konttinen kuvailee Shelterin yhteisöä lämmöllä.

– Olemme sellainen tiivis yhteisö. Se on todella hienoa nähdä, että porukka pelaa ja juttelee yhdessä. Jutellaan ja moikataan kun tavataan tuolla kaupungilla. Itselläni on kokonaisvaltaisesti lämmin ja hyvä fiilis siitä porukasta, Konttinen kuvailee.

GLHF Gaming Lounge aukesi Kamppiin joulukuussa 2018.

Millaista hyvää palautetta tulee?

GLHF on saanut hyvää palautetta muun muassa pelitilan ilmapiiristä ja yhteishengestä.

– Sekä hinnoista, niitä kehutaan edullisiksi, Hurskainen jatkaa.

Konttinen kertoo Shelterin saavan kiitosta tekemisestä ja meiningistä ja miltä tuntuu tulla tilaan.

– ”Teille on aina kiva tulla”, se on aina se kaikkein mukavin kuulla, Konttinen kertoo.

Shelter Gameroom avasi ovensa Kaisaniemessä maaliskuussa 2019.

Entäpä huonoa?

GLHF on saanut kriittistä palautetta liiketilan ilmanvaihdosta.

– Tämä on vanha liiketila, täällä oli kesällä välillä ilmanvaihdon kanssa ongelmia, Hurskainen kertoo.

Myös GLHF:n käyttöliittymissä on ollut välillä pieniä ongelmia.

– Jos asiakkaan peliaikaa menee hukkaan esimerkiksi päivityksiin tai ohjelmisto-ongelmiin, korvataan tämä menetetty aika yleensä kaksinkertaisena, Hurskainen kertoo.

Konttinen kertoo, että musertavaa palautetta Shelterin laatikkoon kilahtaa vain harvakseltaan.

– Etenkin alkuvaiheessa meitä huomautettiin toiminnan tehokkuudesta ja sujuvuudesta. Esimerkiksi, kun tuli isoja ryhmiä paikalle, niin silloin heillä saattoi kestää vartti, että pääsi pelaamaan, hän jatkaa.

Millaisia haasteita on tullut vastaan?

GLHF:n Hurskainen nimeää haasteekseen yrittäjän oman jaksamisen.

– Kukaan yrittäjistä ei ole tässä päätoimisena, se on tuonut omat haasteensa kehittämiseen ja kasvamiseen. Toisaalta, kun kenenkään leipä ei ole kiinni tästä, niin se ei myöskään tuo sellaista painetta tekemiseen.

Konttinen nimeää törmänneensä Shelterissä enimmäkseen tekniikkaan ja operatiiviseen toimintaan liittyviin kompastuskiviin.

– Esimerkkinä, jos ilmenee jokin pieni ohjelmavika, jonka korjaamiseen menee viisi minuuttia. Kun tämän kertoo kymmenien tietokoneiden määrällä, niin sen korjaaminen viekin monta tuntia, Konttinen huokaa.

Onko ollut sellaista epätoivoista tilannetta, ettei tuntunut olevan valoa tunnelin päässä?

Täysin toivottomaan tilanteeseen GLHF ei ole kertaakaan joutunut.

– Kesällä, kun toiminta ei kasvanut, koeteltiin toiminnan kannattavuuden rajoja, Hurskainen kertoo.

Tähänkin GLHF:n yrittäjät olivat varautuneet. Hurskaisen yhtiökumppanit Ville Oinonen ja Joonas Muikku olivat käyneet Tanskassa tutustumassa vastaavaan liiketoimintaan, ja heitä varoiteltiin etukäteen, että kesä saattaa olla hiljaisempi.

Shelterin Konttinen pohtii asiaa omasta näkövinkkelistään.

– Monta kertaa, hän naurahtaa makeasti.

– Totta kai on ollut, mutta se kuuluu mielestäni yrittämiseen ja uuden toiminnan kehittämiseen.

Ville Oinonen ja Joonas Muikku ovat Samu Hurskasen yhtiökumppanit GLHF:ssä.

Näkyykö pikkujoulukausi toiminnassanne?

Molemmat yrittäjät kuvailevat syksyä kiireiseksi. Varsinkin marraskuusta lähtien molempien pelitilojen ovi on käynyt vilkkaasti ja tuonut paljon pikkujoulukansaa pelailemaan.

Konttinen ja Hurskainen molemmat pohtivat myös harmaan ja sateisen sään kannustavan pelaavia asiakkaita sisään.

– Vähän riipaisee välillä, kun joutuu sanomaan, että nyt ei vaan mahdu pelaamaan, Hurskainen huokaa.

Jos tekisit jotain toisin, mikä se olisi?

– Varsinkin alkuun olisin keskittynyt vielä enemmän GLHF:n ydintoiminnan ja paikan päällä tapahtuvien asioiden kehittämiseen. Olisin panostanut vielä vähän nopeammin siihen asiakaskokemukseen ja oheismyyntiin, Hurskainen kertoo.

Shelterin liiketilan suhteen Konttinen olisi kelpuuttanut pienemmänkin ja sen rakenteeseen liittyviä asioita hän olisi toteuttanut hieman eri tavalla esimerkiksi kilpapelaamistapahtumia ajatellen.

– Olisin myös palkannut enemmän porukkaa jo heti alusta lähtien, ettei kuormitus olisi ollut yksittäisille ihmisille liian paljon. Iso kiitos kuuluukin meidän kundeille, jotka ovat jaksaneet painaa alusta asti aivan hullulla sykkeellä, Konttinen kertoo.

Molemmat yrittäjät kertovat haasteelliseksi sen, ettei Suomessa ollut suunnitteluvaiheessa täysin vastaavaa toimintaa näyttämässä esimerkkiä. Shelterin ja GLHF:n ovet aukesivat noin kolme kuukautta toisistaan.

Shelter Gameroomin asiakasmäärät ovat olleet kasvussa.

Millaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on? Entäpä haaveita?

– Olemme miettineet, että viilataan tämä nykyinen paikka tässä Kampissa huippukuntoon viimeistään ensi vuoden alussa. Sitten katsotaan seuraavaa paikkaa. Olemme suunnitelleetkin sitä paljon, GLHF:n Hurskainen kertoo.

Shelterin tulevaisuudensuunnitelmia ei Konttinen saa paljastaa, mutta haaveilla aina saa.

– Haave olisi, että meillä olisi useampi toimipiste ensi vuoden aikana, hän myhäilee.

Hurskainen haluaa tutustuttaa mahdollisimman monia suomalaisia pelaamiseen peliloungetoiminnan kautta.

– Esportsin nousun vuoksi yleinen mielipide on muuttunut ja pelaamisesta on tullut hyväksyttävämpää. Olisi hienoa, jos saisimme vielä vahvemmin tuotua sitä sosiaalisen pelaamisen kulttuuria Suomeen, hän pohtii.

Kannattiko lähteä pelilounge-yrittäjäksi?

– Ehdottomasti, GLHF:n Hurskainen toteaa nopeasti.

– Hyvin pienestä asti on halunnut olla pelien kanssa tekemisessä – tämä on ollut loistava väylä siihen, hän jatkaa.

Peliloungesta haaveileville Shelterin Konttinen vinkkaa, että yrityksen menestymisen eteen saa paiskia rutosti töitä.

– Totta hemmetissä kannatti lähteä. En vaihtaisi tätä kokemusta mihinkään, Konttinen tiivistää.

Minkä kouluarvosanan antaisit itsellesi peliloungeyrittäjänä?

GLHF, Hurskainen: 8+

Shelter, Konttinen: 8,5

– Aina on parantamisen varaa, Konttinen naurahtaa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?