Tällainen on Dota 2 -videopeli, jossa suomalaispelaajat ovat juhlineet MM-kultaa kolmena vuonna peräkkäin

Julkaistu:

DOTA 2
Dota 2 -videopelissä kaksi viiden hengen joukkuetta ottaa toisistaan mittaa neliönmuotoisella pelikentällä. Suomalaiset ovat voittaneet pelin maailmanmestaruuskisat kolme kertaa peräkkäin vuosina 2017–19.
Suomalaiset Jesse ”JerAx” Vainikka, 27, ja Topias ”Topson” Taavitsainen, 21, voittivat tänään sunnuntaina Dota 2 -videopelin MM-kisat toista vuotta peräkkäin.-joukkuetta.

Viisihenkisen OG-joukkueen voittopotti oli lähes 13,9 miljoonaa euroa. Maailmanmestaruus oli joukkueen toinen peräkkäinen: Viime vuonna voittopotti oli 9,5 miljoonaa.

Vainikkaa ja Taavitsaista ennen MM-kisat oli voittanut suomalaisista vain Lasse ”MATUMBAMAN” Urpalainen. Hän voitti kisat osana Team Liquid -joukkuetta vuonna 2017.
Millainen on vuonna 2013 julkaistu Dota 2, jonka maailmanmestaruuskisat ovat päättyneet viimeiset kolme vuotta suomalaisjuhlintaan? Ilta-Sanomat kertoo.

Dota on reaaliaikaisesti yläviistosta pelattava strategiapeli, jossa kaksi viiden hengen joukkuetta ottaa toisistaan mittaa neliönmuotoisella pelikentällä.

Ydinidea on tuhota vastustajan tukikohta. Peli päättyy joko Ancient-rakennuksen tuhoamiseen tai GG:n kirjoittamiseen, joka tulee sanoista good game [hyvä peli]. Keskimäärin ottelut kestävät 30–60 minuuttia. Pisimmät ottelut voivat kestää jopa kaksi tuntia.
Peli on pelattavissa ilmaiseksi pc:llä ja Macilla. Pelin voi ladata ilmaiseksi Steam-sovelluksella, jonka pelaamiseen tarvitsee. Vaikka peli on ilmainen, löytyy siitä mikromaksuja. Ostettavat tuotteet ovat joko lisäosia tai kosmeettisia ulkoasuja, joten mikromaksuilla ei saa konkreettisesti mitään hyötyä muihin pelaajiin.

– Päivittäin miljoonat pelaajat kautta maailman astuvat taistelukentälle yhtenä yli sadasta Dota-sankarista. Ja olipa kyseessä sitten heidän kymmenes tai kymmenestuhannes pelinsä, sieltä löytyy aina jotain uutta, kuvaillaan Dotaa pelin omilla kotisivuilla.

Dotalla on nykyisin yli 10 miljoonaa kuukausittaista pelaajaa.

Dokumentti vuoden 2018 MM-finaalista, joka päättyi suomalaisten voittoon:



Pelissä on kaksi puolta, Radiant ja Dire, joilla ei ole kuitenkaan suurempia eroja keskenään. Radiantin puoli kartasta on kirkkaampi, Diren puolestaan synkempi. Radiant aloittaa ottelun kartan vasemmasta alakulmasta ja Dire oikeasta yläkulmasta.

Pelialue koostuu kolmesta linjasta [ylä-, keski- ja alalinja], joesta, metsästä, joukkueiden tukikohdista sekä luolasta, jossa asuu suuri ja mahtava Roshan. Kuollessaan Roshan pudottaa Aegis-kilpiesineen, joka tuo joukkueelle suuren edun: Kilven kantaja herää henkiin kuollessaan. Kilpi on kuitenkin käytettävissä vain viiden minuutin ajan.

Ennen ottelun alkua joukkueet muodostavat omat kokoonpanonsa 117 sankarin valikoimasta. Sankarit eroavat toisistaan huomattavasti, mutta ovat kuitenkin hyvin tasapainossa toisiinsa nähden. Jokaisen sankarin voi valita vain kerran. Hahmot valittuaan joukkueet saavat vielä aikaa sopia keskenään, kuka pelaa milläkin hahmolla ottelun.
Dotassa sankarit on jaettu viiteen positioon (1–5), joka kertoo, että missä järjestyksessä sankarien kehitys priorisoidaan. Yleisimmät jaottelut ovat carry [kantaja], support [auttaa tiimikavereita tilanteen mukaan], hard support [tukee niin ikään tiimiläisiä], offlaner [pelaa Radiantin ylälinjaa tai Diren alalinjaa yhdessä toisen supportin kanssa], midlaner [pelaa keskilinjaa yksin].

Esimerkiksi carry eli kantaja aloittaa ottelun heikkona. Tämän takia heille annetaan eniten tappoja pelin alussa, jotta he voivat tehdä sankareistaan nopeasti vahvempia. Carryt ovat yleensä joukkueidensa avainpelaajia.

Pelin aikana joukkueet pyrkivät tappamaan vastustajajoukkueen sankareita ja tietokoneen ohjaamia pelihahmoja. Tapot palkitaan kehityspisteillä ja kullalla, joilla voi kehittää omaa sankaria vahvemmaksi ja ostaa sille esineitä. Sankareiden ollessa tarpeeksi vahvoja on aika hyökätä vastustajan tukikohtaan.

Dota saa loppuvuodesta uuden sankarin – tässä on Void Spirit:



MM-kisoissa pelaa vuosittain 18 joukkuetta eli 90 pelaaja. MM-kisojen eli The Internationalin kymmenien miljoonien palkintopotti on pelaajien rahoittama: Tietyistä pelinsisäisistä ostoista 25 prosenttia ohjataan turnauksen palkintopottiin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt