”Ei syytä viedä maksumuurin taakse” – Esports-kiinnostus kasvaa Elisalla

Julkaistu:

HAASTATTELU
Elisa haluaa olla Suomen monipuolisin esports-turnausten katselukanava. Lähetykset he haluavat pitää maksuttomana – ainakin toistaiseksi.
Elisa on mukana esports-maailmassa muun muassa sponsoroiden eri toimijoita sekä operoimalla omaa Counter-Strike-liigaa, jonka he myös tuottavat täysin itse. Teleoperaattorin esports-toiminnasta vastaa Elisa Viihteen 36-vuotias kehityspäällikkö Teemu Koski.

Kevään ja kesän aikana Elisa on kerännyt tuotantokokemusta näyttämällä kansainvälisiä CS-turnauksia suomeksi. Maaliskuussa tehtyä ensimmäistä BLAST São Paulo -lähetystä seurasi yli 100 000 katsojaa, kertoo Koski. Tämän jälkeen lähetyksiä on tehty kuukausittain.

– Telia tekee nyt Majorit, mutta katsotaan sen jälkeen että mitä kukakin näyttää ja mistä, kommentoi Koski tulevia lähetyksiä.
Esports on kasvanut viime aikoina kovaa vauhtia. Koski on huomannut tämän muun muassa heidän lähetystensä suosiossa, joka on taas johtanut useisiin palkkauksiin. Elisan esports-jaostoon kuuluu yli kymmenen täysipäiväistä työntekijää.

Koski ei kommentoi Elisan esports-budjettia tai liiketoimintasuunnitelmaa. Tämän vuoden palkkaukset ja lähetysten tuotannollinen taso osoittavat hänen mielestään, että mistään ihan pienestä budjetista ei kuitenkaan puhua.

– Kaksi viikkoa sitten osavuosikatsauksessa Elisan toimitusjohtaja mainitsi erikseen esportsin ja CS-liigan merkkinä meidän toiminnan kasvusta. Esports on selvästi aiempaa merkittävämmässä asemassa Elisalla, avaa Koski tilannetta.


Lajin kasvu houkuttelee myös muita kaupallisia tekijöitä. Alati kasvavasta kilpailutilanteesta huolimatta Koski toivoo kaikkien kotimaisten toimijoiden puhaltavan yhteen hiileen ja onnistuvan – mukaan lukien toisen operaattorijätin Telian, jolla on myös oma CS-liiga.

Esports-piireissä on riittänyt viime aikoina puhetta leiriytymisestä ja vastakkain asettelusta operaattoreiden välillä. Kosken mielestä molemmat keskustelut ovat turhan negatiivissävytteisiä.

– Telialla ja meillä on molemmilla jo aikamoinen massa, ja kokoajan löytyy lisää duunia. Tarkoitus on luoda entistä enemmän työpaikkoja kasvavalle teollisuuden alalle.

Mihin Elisa sitten pyrkii esports-toiminnallaan? Koskella on selvä visio tulevaisuudesta.

– Haluamme olla se kanava, josta löytää kotimaisen ja kansainvälisen huipputason esportsin. Se ollaan jo aika pitkälti saavutettu. Siihen ei tarvitse ottaa kantaa, että maksaako katsominen: Kaikki on tällä hetkellä for free. Niin kauan kun katsojia kiinnostaa, niin meillä ei ole mitään syytä viedä mitään maksumuurin taakse.

Kovat odotukset tulevasta areenatapahtumasta: ”Kaiken pitää näyttää helvetin hyvältä”

Elisa ja StarSquad Event järjestävät lauantaina 14. syyskuuta Hartwall-areenalla 100 000 euron Counter-Strike-turnauksen Arctic Invitationalin.

Suomen ensimmäisen areenatapahtuman kävijätavoite on asetettu 10 000 katsojaa. Myytyjen lippujen määrää ei ole kommentoitu, mutta esimerkiksi CS-selostaja Teemu ”wabbit” Hiilinen on ollut huolissaan tilanteesta.
Koski ei ole huolissaan lipunmyynnistä. Hänen mukaan lipunmyynti on nyt jo samassa pisteessä kuin monella muulla kansainvälisellä toimijalla.

Sen sijaan 36-vuotiasta huolestuttaa aivan toinen asia – miltä Suomi näyttää muun maailman silmissä? Turnauksen ulkomaalaisjoukkueet saapuvat Suomeen jo useita päiviä ennen itse 14. syyskuuta pelattavaa turnausta.

Koski pelkää, että tiimit ovat tyytymättömiä johonkin, kuten vaikka takahuoneen tarjoiluihin tai hotelliin, ja nurisevat siitä sosiaalisessa mediassa. Siellä tiimejä ja pelaajia seuraa sadat tuhannet fanit.

– Me olemme koko maailman suurennuslasin alla, että miten Suomessa hoidetaan asiat, joten kaiken pitää näyttää helvetin hyvältä niin kotimaisille kuin ulkomaisille katsojille, toteaa Koski.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt