Firmaliiga esportsissa käynnistyi 30 euron budjetilla – suosio kasvaa kohisten

Julkaistu:

Pelit
Yritysten työntekijöiden välillä pelattava Kanaliiga sai alkunsa työpaikan kuppilasta.
Yritysten työntekijöiden joukkueiden välillä on pelattu jo pitkään perinteisen urheilun piiriin kuuluvia lajeja, esimerkiksi koripalloa, jalkapalloa ja salibandya. Puhutaan firmaliigoista.

Suomessa firmaliigoja on pelattu noin vuoden verran myös erilaisissa kilpailullisissa tietokonepeleissä, kiitos vapaaehtoisvoimin toimivan Kanaliigan.

Liigan perustaja Erkki Mikkola, 40, kertoo toiminnan käynnistyneen viime syksynä, jolloin liigassa pelattiin ensimmäinen Player Unknown’s Battleground -turnaus. Se onnistui yli odotusten ja mukaan tuli 50 kahden pelaajan joukkuetta.

– Minulla tai muillakaan perustajilla ei ollut mitään aiempaa kokemusta turnauksen järjestämisestä, mutta siitä tykättiin kovasti. Pelaajia oli 30–40 eri yrityksestä.

Ajatus yritysliigaan syntyi luontevasti työpaikan kuppilassa. Mikkola ja työkaveri Kimmo Koski pitivät PUBGista ja olivat kuulleet mahdollisuudesta räätälöidä omia pelejä. Käytännössä turnauksen järjestäminen vaatii juuri sitä.

Miehet pohtivat lounaalla, että kilpailullinen pelaaminen olisi hauskaa.

– Me ei kuitenkaan olla niin hyviä, että tekisimme esimerkiksi PUBG Finlandin sarjoissa muuta kuin ottaisimme kuulaa päähän. Mitäs jos kokeiltaisiin firmaliigaa, Mikkola muistelee.

Liigan nimi otettiin ”winner winner chicken dinner” -tekstistä, jolla PUBG-kierroksen voittajaa onnitellaan. Ideointivaiheessa perustajat eivät vielä miettineet muita pelejä, mutta sittemmin liiga on laajentanut tarjontaansa.

PUBG:n lisäksi tällä hetkellä on käynnissä CS:GO:n ja Rocket Leaguen sarjat. Myös NHL19:sta ja Dota 2:ssa on järjestetty turnaus ja lisää on tulossa kesän jälkeen.

– Kunhan porukka palailee lomilta, niin jatkoa on varmasti luvassa. Samalla Kanaliiga tekee yhteistyötä jo olemassa olevien peliyhteisöjen, kuten PUBG Finlandin kanssa.

CS:GO ja PUBG ovat olleet liigan ykköspelit, mutta Mikkola ei sulje minkään pelin pelaamista liigan ulkopuolelle. Tarvitaan vain pelaajia ja aktiivinen järjestäjä.

– Itse en lasten ja päivätöiden ohella ehdi ihan kaikkea, Mikkola sanoo.

Juuri päättyneissä Kanaliigan sarjoissa oli yhteensä noin 400 pelaajaa. Se paljon etenkin siihen nähden, että liigan markkinointiin on käytetty peräti 30 euroa. Sen suuruisen lahjakortin perustajat saivat tehdessään Facebookiin yrityssivun.

Suurin osa pelaajista on pienemmistä yrityksistä. Mikkola toivoo, että kesän jälkeen myös suurempien pörssiyhtiöiden työntekijät lähtisivät mukaan. Isommissa yrityksissä ongelmana voi olla se, etteivät pelaavat työntekijät ole tietoisia toisistaan.

– Niissä on varmasti mielettömän paljon pelaajia, mutta heidän aktivoimisensa on haaste, varsinkin kun kaikilla ei ole edes sisäistä kanavaa. Pienemmissä yrityksissä väki yleensä tietää vähän paremmin, mitä työkaverit tekevät vapaa-ajallaan.

– Toisaalta esimerkiksi kun Gigantilla tehtiin yksi postaus yrityksen intranetiin, niin Kanaliigaan tuli samalla kertaa yli 60 pelaajaa.

Mikkola suosittelee kilpapelaamisen kokeilemista firmaliigassa, sillä se on erilaista ja jopa jännittävää tavalliseen pelaamiseen verrattuna.

– Siinä on ihan oma fiiliksensä, kun oikeasti lasketaan pisteitä ja saadaan pientä palkintoa, jos menee tosi hyvin. Se tuo peliin ihan eri latauksen. Itse pelasin viimeksi viikonloppuna.

Kanaliigan peleihin voi osallistua minkä tahansa Suomessa y-tunnuksella toimivan yrityksen joukkue. Joukkueen pelaajien tulee olla työsuhteessa yritykseen, mutta esimerkiksi vuokratyö ei ole este.

Liiga päivittää tiedot syksyn turnauksista nettisivuilleen lähiaikoina ja ilmoittautumiset niihin alkavat heinäkuun jälkeen. Mukaan pääsee kätevästi myös liittymällä Kanaliigan Discord-kanavalle.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt