Telia Esports Series ylitti odotukset – ensi kaudelle kaksi isoa muutosta

Julkaistu:

ESPORTS
Telia Esports Seriesin ensimmäinen kausi huipentui Savoy-teatteriin, mutta mitä on luvassa syksyllä alkavalla toisella kaudella? IS haastatteli sarjan tekijämiehiä.
Helsingin Savoy-teatterissa pelattiin perjantai-iltana Telia Esports Seriesin ensimmäisen Counter-Strike-liigakauden finaalit. Voittajaksi kruunattiin odotetusti ENCE, joka murskasi finaalissa SJ Gamingin 2–0-tuloksella.
Ilta-Sanomat istui Savoyssa alas sarjaa tuottavan Assemblyn toimitusjohtajan Pekka Aakon sekä Telian esports-tiimiin kuuluvan Niklas Segercrantzin kanssa.

Segercrantz kertoo Savoyn vastanneen parhaiten kriteereitä tapahtumapaikan osalta. Muita mahdollisia finaalipaikkoja olivat Musiikkitalo, Finlandia-talo ja Amos Rex, joka oli jopa varattu Telialle. Finaalipäivämäärän vaihduttua Amos Rexistä jouduttiin kuitenkin luopumaan.

Savoyhin ei myyty lippuja, vaan niitä jaettiin nopeimmat syövät hitaat -tavalla tiettynä päivänä. Aakon mielestä tämä oli reiluinta kaikille, sillä asiasta ilmoitettiin hyvissä ajoin ja useaan otteeseen. Kaikki liput menivät nopeammin kuin mitä työryhmä osasi odottaa.

– Suosio kertoo toki siitä, että tulevilla kausilla on ehkä kysyntää ja tarvetta isommalle tilalle. Kiinnostusta on ainakin, kommentoi Segercrantz.


Telian ensimmäinen CS-kausi oli molempien mielestä erittäin onnistunut. Aakon mielestä tv-tuotannot paranivat viikko viikolta.

– Niissä saavutettiin se taso, mitä haluttiin tehdä. Ottelut olivat myös hyviä. Ehkä myös onnistuttiin siitä, että muutama tiimi rakentui tätä liigaa varten, mikä oli yksi isoimmista tavoitteista – aktivoida joukkueita, kertoo Aakko.

– Tämä on ollut hyvännäköinen ja tosi hauska projekti tehdä. Paljon on ollut unettomia öitä, mutta tekemisen fiilis on ollut hyvä. Palaute on ollut selvästi positiivisen puolella, jatkaa Aakko.

Segercrantz jatkaa Aakon listaa nimeämällä vielä katsojakokemuksen. Uuden kohderyhmän tavoittaminen lineaarisen tv:n kautta on onnistunut ja palaute on ollut positiivista.

– Katsojaluvut pyörivät viikoittain siellä 100 000 paikkeilla, kun yhteen lasketaan kaikki kanavat. Ei se ole huono ollenkaan, avaa Aakko katsojalukuja.


Molemmilla on vaikeuksia nimetä suoraan, että mitä olisi pitänyt tehdä paremmin. Suurempia epäonnistumisia ei tapahtunut, mutta jokaisesta tuotannosta otetaan opiksi ja parannetaan seuraavalle kerralle.

Hetken mietinnän jälkeen Segercrantz nostaa esille IS:lläkin uutisoidun keskustelun siitä, että kaikkia otteluita ei näytettyä suorina lähetyksinä.

– Toisella kaudella se on kynnyskysymys. Jatkossa näytetään kaikki pelit, linjaa Segercrantz.
Ensimmäisen kauden budjettia kaksikko ei kommentoi, mutta kyseessä oli ”Suomen isoin ja kallein esports-tuotanto”. Kuluja tuli enemmän kuin arvioitiin, mutta se johtui tuotantoryhmän omasta tahdosta. Lähetysten tasoa haluttiin nostaa entisestään.

– Ihan hyvin se meni. Ei se ollut ainakaan mikään katastrofi. Ei tässä nyt kukaan varmaa mitään Maseratia menossa ostamaan vielä, vastaa Aakko naureskellen kysymykseen avauskauden voitollisuudesta.

CS-divarit tulevat syksyksi

CS-liiga jatkuu syys-lokakuussa, mutta tarkemmat tiedot paljastetaan elokuun alussa järjestettävässä Assembly Summer -tapahtumassa.

– Divarit tulevat seuraavalle kaudelle, niin sitten on oikeasti se polku huipulle. Niitä ei valitettavasti saatu tälle ensimmäiselle kaudelle. CS-liigaan pyrki yli 200 joukkuetta, joten kysyntää on, paljastaa Aakko.

Aakko paljastaa pohdinnssa olevan, miten saada liigasta kiinnostuneet yksilöpelaajat mukaan sarjaan, jossa kuitenkin kilpaillaan joukkueina. Ideoita on, mutta niistä kuullaan aikaisintaan syksyllä.

Tällä hetkellä CS-liigan rinnalla on järjestetty Arena of Valor -mobiilipeliturnausta, joka päättyy elokuussa Assemblyille.

Mobiilisarja on jäänyt huomattavasti pienemmälle huomiolle, eivätkä katsojat ole löytäneet lähetyksiä. Aakko paljastaa ettei AoV ole enää mukana syksyllä.

– Sille ei ollut kauheasti odotuksia. Jos vertaa sen tuotantoa katsojamääriin, niin ei siinä ole yhtä paljon järkeä kuin CS:n kanssa, toteaa Aakko.

Mobiilisarjan järjestämistä kaksikko ei pidä kuitenkaan virheenä: Assembly halusi oppia, että miten asiat toimivat mobiilipuolella. Segercrantzin mielestä Suomessa ei ole vielä tarpeeksi kysyntää vakiintuneelle mobiilisarjalle, mutta yksittäiset turnaukset voisivat toimia.

Telia Esports Series rakennettiin käytännössä alkuvuoden aikana. Helmikuussa sarja esiteltiin Assemblyilla ja liiga starttasi huhtikuun lopulla. Aakko kertoo Assemblyilla esitellyn tuotteen olleen lopulta täysin eri kuin mihin lopulta päädyttiin.

– Nälkä kasvoi syödessä. Silloinen budjettikin oli jotain ihan toista. Visio on toteutunut ja jopa ylittänyt omat odotukseni, kertoo Aakko vielä lopuksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt