Helsinkiin avattu pelitila tuo uutta trendiä Suomeen: ”Huomattiin, että on rakoa”

Julkaistu:

PELITILA
Kaisaniemeen hiljattain avattuun pelitilaan haettiin vaikutteita Aasiasta, jossa pelaaminen kahviloissa on yleistä.
35-vuotias Tuomas Konttinen avasi perjantaina 8.3. Shelter Gameroom -pelitilan Helsingin Kaisaniemeen.
Konttinen siirtyi tammikuussa täysipäiväiseksi yrittäjäksi Shelterin pariin. Yhdeksi yhtiökumppaniksi tarttui mukaan muun muassa Duudsonien vaatepuolesta vastaavan Rabbit Merchin perustaja Anssi Lehtomäki. Kaksikon lisäksi Shelterissä ovat mukana Jarno Kukila ja pääomasijoittaja Nordia-rahasto.

Idea Shelteristä syntyi lokakuussa 2018, kun Konttinen ja Lehtomäki tekivät Rabbitin kautta yhteistyötä Grail Quest -tapahtuman kanssa. Turussa kaksi kertaa järjestetyn Grail Questin taustalla ovat esimerkiksi Hjallis ja Joel Harkimo.


Yhtiökumppani Lehtomäen asuessa Indonesiassa 2013–14 oli hänen takaraivoonsa jäänyt muisto pelikahviloista. Aasiassa pelisalien suosio oli räjähtänyt jo aikaisemmin.

– Huomattiin, että [Suomessa] on rakoa tietynlaiselle konseptille. Siinä missä menet leffaan, niin voit mennä pelaamaan tai töiden jälkeen kaverin kanssa vetämään änäripelit. Ja ehkä käydä yhdellä tuossa yläpuolella, maalaa Konttinen kuvaa visiostaan.

Majoreita ja ruohonjuuritasoa, muttei mitään siltä väliltä

270-neliöisestä Shelter Gameroomista löytyy 60 tehokasta tietokonetta sekä neljä konsolipistettä, joilla pääsee pelaamaan tuntimaksua vastaan. Pelit ja laitteet löytyvät valmiiksi, joten pelisessioihin ei tarvitse tuoda mukaan mitään.

Konttinen haluaa yrityksensä olevan mahdollistaja nuorille pelaajille. Shelterissä tullaan muun muassa järjestämään viikoittaisia esports-henkisiä kilpailuja.

– Meillä on näitä isoja juttuja, niin kuin Assembly, areenatapahtumat ja Majorit maailmalla. Siitä seuraava askel onkin melkein se ruohonjuuritaso.

– Fantasiaa olisi, että joku nuori voisi joskus sanoa Shelterin olleen hänen kotikenttänsä.


Kaisaniemessä sijaitsevan yrityksen tilat löytyivät joulukuussa ja rakentaminen aloitettiin helmikuun puolessa välissä. Konttinen painottaa, ettei tällaisella aikataululla avaaminen olisi onnistunut ilman ystävien ja sukulaisen apua.

– Mikäli kaikki menee hyvin, niin Shelter ei jää yhteen paikkaan.

”Pelaaminen on mun lapsuus”

Konttinen oli nuorempana kova lautailemaan. Hän peilaa esports-buumia rohkeasti skeittaus- ja lumilautailukulttuurien räjähdysmäiseen kasvuun 1990- ja 2000-luvuilla.

Kilpailullinen pelaaminen on Konttisellekin tuttua nuoruudesta, kun hänen kaveriporukkansa pyrki rikkomaan toistensa nopeusennätyksiä eri peleissä.

– Me pelattiin speedrunia, ennen kuin se oli mikään juttu. Mario Worldista ja sitten Golden Eye 64:ssä oli himmeät speedrunitukset tarinatilassa, muistelee Konttinen.

Espoon Siikajärvellä ”kaikki” tiesivät Jaakon, jolla oli aina uusimmat pelit ja konsolit. Konttinen kertoo pyöräilleensä melkein joka päivä viisi kilometriä pelaamaan Jaakon luokse.

– Pelaaminen oli minun lapsuuteni ja se heijastuu Shelterissä. Minulle pelaaminen on aina ollut sosiaalinen tapahtuma.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt