Esportsin kasvu näkyy ja tuntuu Jimm’s PC-Storen pomon haastattelussa GLHF Gaming Loungessa - Esports - Ilta-Sanomat

Toimittaja astui hienhajuiseen pelihuoneeseen ja teki oivalluksen: Esportsilla on tärkeä sivuvaikutus

Esportsin suosio jatkaa yhä kasvuaan. Kuvituskuva.

Julkaistu: 28.2.2019 16:00

Esports kasvaa hurjasti, ja niin pelaajilla kuin kauppiailla on hyvä meininki. Toimittaja sai huomata, että aikoinaan koettu vau-kokemus on täällä taas.

Saavun GLHF Gaming Loungeen järjestettyyn tietokone- ja pelitilaisuuteen.

Matkalla tilan takaosaan kadehdin kymmeniä rgb-ledein valaistuja koneita ja arvailen, millaiseen laitteistoon yritys on panostanut. Sieraimiin kantautuu lievä hien haju, jota tuuletellaan ahkerasti.

GLHF on pelaajille suunnattu kohtaamispaikka, jossa vuokrataan tietokonepaikkoja tuntihinnalla tai ryhmille ajan ja henkilömäärän mukaan räätälöidyllä hinnalla. Yritys järjestää myös esports-kisakatsomoita.

Liikehuoneiston perällä sijaitseva nurkkaus näyttää nuoren pelaajan unelmaolohuoneelta. Tumman violetiksi maalattua seinää koristaa 72-tuumainen televisio, nurkassa on pehmeän näköinen nahkasohva ja television vieressä loistaa led-valoin koristeltu, vesijäähdytetty pc.

Muutoksia yritysajattelussa – esports mielessä

Huoneessa odottaa Jimms PC-store Oy:n toimitusjohtaja Antti Järvinen kuppi kädessä ja kieltäytyy kättelemästä. Hän naureskelee kupin sisällön olevan flunssalääkettä ja kehottaa pysyttelemään kaukana.

Pc-pelaaminen oli pitkään alamäessä, mutta esportsin myötä on tapahtunut käännös. Jimmsin bisnes on saanut piristysruiskeen, ja yhtiö päätyi uudelle saksalaiselle omistajalle. Toimitusjohtajana 16 vuotta työskennellyt Järvinen valaisee kilpapelaamisen tulevaisuudennäkymiä.

– Muutos on alkanut tapahtua, kun katsoo esimerkiksi, mitä liikkeitä Elisa ja Telia tekevät. Operaattorien toiminnassa on aikamoinen ralli menossa, toteaa Järvinen.

– Jos halutaan tavoittaa nuorta kohderyhmää, on varmasti tällä hetkellä tehokkaampaa laittaa sama markkinointibudjetti esportsiin kuin perinteiseen markkinointiin.

Jimm’s PC-Storen Antti Järvinen.

Jimms sponsoroi esimerkiksi ENCE-joukkuetta, joka kilpailee tällä hetkellä Counter-Striken Major-huipputurnauksessa Puolassa.

Järvinen epäilee, että esportsin lopullinen suosio hakee vielä muotoaan. Hän uskoo buumin ottavan pienen takapakin, mutta on kuitenkin tullut jäädäkseen.

– Se ei tule sellaiseksi kansaa yhdistäväksi ilmiöksi, kuten MM95, naureskelee Järvinen.

 Ei jää sellaiseksi vuoden kahden tähdenlennoksi niin kuin nettipokeri oli.

– Muttei kuitenkaan jää sellaiseksi vuoden kahden tähdenlennoksi niin kuin nettipokeri oli.

Esports herättää huomiota hallitustasolla

Esportsin kehitys tarvitsee isoja rahakirstuja. Toistaiseksi on kuitenkin epäselvää, tapahtuuko muutos nykyisissä rahapiireissä vai tarvitaanko muutokseen nykyisen esports-sukupolven varttumista rahahanojen hallitsijaksi.

Esports kasvaa tällä hetkellä hurjaa vauhtia ympäri maailmaa. Ministeri Sampo Terho sanoi elokuussa 2018, että suomalaisten tulisi lisäksi tuntea ylpeyttä kilpapelaajista samalla tavalla kuin urheilijoista.

Suomen esports-ajan toimijat uskovat toiminnan nousevan uusiin ulottuvuuksiin lähivuosien aikana. Tähän kuuluu uusien juttujen kokeileminen ja pelien jatkuvan muutoksen aktiivinen seuraaminen. Esimerkiksi nopeasti suosiotaan kasvattaneiden Fortnite ja Apex Legends -selviytymispelien tonteilla tapahtuu koko ajan.

Istahdamme peliluolan yrittäjien Joonas Muikun ja Samu Hurskaisen kanssa pelipisteiden nahkaisille pelituoleille, joista löytyy monenlaista vipua ja nappia ergonomisen peliasennon löytämiseksi.

Muikku ja Hurskainen kertovat haluavansa elävöittää peliyhteisöä peliloungen toiminnalla. Toiveikkaat yrittäjät kertovat kävijätavoitteen olevan jo lähellä.

Joonas Muikku kertoo esportsin ja pelaajayhteisön tarvitsevan toisiaan.

Esports-joukkueiden kanssa on jo ehditty tehdä yhteistyötä. Monet kilpapeleihin valmistautuvat joukkueet tarvitsevat harjoittelupaikan ennen turnauksia ja mahdollisuus vuokrata pelitila on pelastus joukkueiden logistiikkapainajaiselle.

Kampissa sijaitsevan liikkeen ovelta kuuluu meteliä – asiakkaat pyrkivät sisälle ja Hurskainen menee avaamaan oven. Vilkaisen kelloa, ja se näyttää tasan viittä.

Tilan täyttyessä asiakkaista Muikku ehtii vielä kertoa esports-kentän voivan hyvin.

– Pelaajayhteisö ja esports ovat toistensa tukipilareita. Mikäli toinen jää jälkeen, niin kärsii myös toinen, tiivistää Muikku.

Pietarilainen peliluola vuonna 1999

Ennen lähtöä rohkaistun pelaamaan muutaman erän Apex Legendsiä, jossa saamme kuitenkin armottoman höykytyksen.

Uppoudun peliin samalla tavalla kuin pietarilaisessa peliluolassa vuonna 1999. 11-vuotiaana kokeilin ensimmäistä kertaa Counter-Strikeä pimeässä, lievästi hien hajuisessa peliloungessa – kokemus kilpailuvietistä, hauskanpidon tunteesta ja pelaamisen sosiaalisuudesta muutti minut loppuelämäkseni. Nykyisin pelaan lähes päivittäin.

Jos esports-buumi auttaa pc-pelaamista lisäämään suosiotaan ja sivutuotteena kiihdyttää alan bisnestä Suomssa, toivon Jimmsin Järvisen olevan oikeassa ja esportsin tulleen jäädäkseen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?