Esports

Videopeli vei McLarenin F1:n ratin taakse – tässä ovat huipputallin suunnitelmat

Julkaistu:

ESPORTS
McLarenin vuonna 2017 perustaman esports-tallin kuljettajat ovat ajaneet myös oikeilla kilparadoilla.
Automerkki McLaren perusti vuonna 2017 menestyksekkään F1-tallin rinnalle oman simulaattoritallinsa, McLaren Shadowin.

McLarenin esports-vastaava Ben Payne kertoi tällä viikolla gamesindustry.bizin haastattelussa simulaattoritallin suunnitelmista.

Kisavoittaja ajaa nyt oikeita McLareneja

McLaren on värvännyt päteviä simulaattorikuljettajia talliinsa muun muassa vuonna 2017 järjestetyllä World’s Fastest Gamer -kisalla. Simukuskiksi pääsi tiukan kisan päätteeksi silloin 25-vuotias hollantilainen Rudy van Buren, jolla oli ajokokemusta muun muassa kartingista.

Van Buren on voittonsa jälkeen ajanut McLarenin simulaattoreilla satoja tunteja. Paynen mukaan hollantilainen on todistanut, että esportsista on mahdollista siirtyä oikeille radoille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Van Buren on ajattanut F1-kisojen yhteydessä muun muassa vip-vieraita McLarenin huippumalleilla. Lisäksi hollantilainen on päässyt ohjaamaan 1974 M23 -F1-autoa, jolla brasilialainen Emerson Fittipaldi voitti maailmanmestaruuden ja McLaren ensimmäisen tallimestaruutensa.

Viime vuonna toista kertaa ajetussa F1 Esports -sarjassa McLarenia edustivat Olli Pahkala, Bono Huis ja Enzo Bonito. Kuljettajista tunnetuin on Bonito, joka nousi tammikuussa otsikoihin menestyttyään Race of Champions -näytöstapahtumassa.
Virtuaaliradoilla G-voimat tai Malesian lämpö eivät uuvuta kuljettajaa, mutta Paynen mukaan tästä huolimatta McLarenin esports-kuljettajat pitävät itsensä hyvässä kunnossa. Kuljettajat joutuvat joskus ajamaan päivän aikana jopa kuusi tuntia keskittyneesti.

– Joissakin rateissa force feedback [ohjaimen ohjausvastus] on voimakas, ja auton pitäminen radalla on vaikeaa. Eivät he katko sormia kolaroidessaan, mutta se on kuitenkin kestävyystesti, Payne kertoo haastattelussa.

Suurimmissa simulaattorisarjoissa, kuten F1 Esportsissa, kuljettajat ajavat kisansa F1-autoa jäljittelevistä ohjaamoista. Rateissa on kymmeniä nappuloita kuten F1-kuljettajilla. Erikoisvalmisteiset ohjaamot ja ratit auttavat simulaattorikuskeja valmistautumaan mahdollisesta siirrosta oikeille radoille.
McLarenilla on viisivuotissuunnitelma, jossa on erikseen huomioitu esports. Payne kertoo Shadow-projektin olevan isossa osassa McLarenin esports-suunnitelmia. Nopeasti muuttuvassa esports-maailmassa pitkäaikaiset suunnitelmat eivät kuitenkaan aina toteudu sellaisenaan.

Payne uskoo 5g-verkoilla olevan tulevaisuudessa suuri vaikutus esportsin kasvuun, mutta vielä ei ole tietoa, missä ajassa tekniikka siirtyy suuren yleisön käyttöön. Tallin on pysyteltävä jatkuvasti ajan hermolla myös suosituimmista ajopeleistä ja käytettävistä laitteistoista.


Payne kertoo McLarenin haluavan pitää esports-ohjelmansa helposti lähestyttävänä. Talli on tietoinen, että kaikilla ei ole varaa tai mahdollisuutta hankkia esimerkiksi force feedback -rattia.

Tammikuussa päättyi McLaren Shadowin taitokilpailu, jonka voittaja pääsi McLarenin simulaattorikuljettajaksi. Sarjaan pystyivät osallistumaan pc-, konsoli- ja mobiilipelaajat.

Esimerkkinä Payne kertoo peräti kolmen välieriin yltäneen kuljettajan aloittaneen matkansa taitokilpailussa pelaamalla mobiilipeli Real Racing 3:a.

– He eivät olleet pelanneet simulaattoripelejä koskaan, mutta ylsivät silti välieriin. Mobiilisarjan voittanut mies oli täällä jo toista vuotta peräkkäin – ensin hän pääsi mukaan Gear.Clubin kautta ja nyt Real Racingillä. Tällä viikolla hän on ajanut oikeaa [McLaren 570S] GT4 -autoa, kertoo Payne.

Simulaattorikuljettajan paikan sai yli 500 000 osallistujan joukosta Japanissa syntynyt, mutta Brasilian lipun alla ajava 20-vuotias Igor Fraga.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt