Kenneth Lehtinen, 33, on NHL-pelin veteraani – antaa kullanarvoisen vinkin, kun turpaan on tulossa rajusti

Julkaistu:

HAASTATTELU
110 000 katsojaa todisti 1.1.2016, kun Kenneth Lehtinen hävisi NHL-videopelin SM-finaalin. Viime vuodet Lehtinen on keskittynyt kilpailemisen sijaan järjestämään SM-kisoja ja muuta pelattavaa.
Kenneth Lehtinen on pelannut jääkiekkopelejä niin kauan kun hän muistaa. Kaikki alkoi 8-bittisellä Nintendolla, jolla hän pelasi Blades of Steeliä ja Ice hockeyta. EA:n lätkäpeleistä ensimmäinen oli hänen muistikuviensa mukaan NHLPA Hockey ’93.

– Noista ajoista eteenpäin on tullut pelattua käytännössä jokaista jääkiekkopeli, joka on tehty, kertoo Lehtinen Ilta-Sanomille.
”Änärissä” Lehtinen tunnetaan nykyään paremmin järjestäjänä kuin pelaajana. Yli 15 vuoden kilpauran aikana hän on kilpaillut SM-kisoissa useasti ja menestyksekkäästi.

Ensimmäisen kerran Lehtinen kilpaili SM-kisoissa vuonna 2001, jolloin kisat järjestettiin Hartwall-areenalla. Vuosien aikana myös monet kisat jäivät väliin, koska toiminta ei ollut organisoitua.

– Aika lastenkengissä homma oli vielä siihen aikaan muutenkin, viittaa hän 2000-luvun tapahtumiin.


Lehtisen pelaajauran huippuhetket ovat vuosilta 2011–2016. Silloin hän ylsi useasti 1vs1-pelitilan kisoissa neljän parhaan joukkoon ja kahdesti peräti finaaliin.

– SM-hopeat löytyvät vuosilta 2011 ja 2016, joista jälkimmäinen on jäänyt mieleen aikamoisena kokemuksena: finaalit lähetettiin Yle tv2:lta ja katsojia oli 110 000. Tuohon aikaan ei kakkospaikasta ollut tarjoilla kuin lämmintä kättä.

Änärissä pelataan 1vs1-pelitilan lisäksi 6vs6-pelitilaa, jossa jokaisella pelaajalla on oma kenttäpelaaja. Lehtinen kertoo aloittaneensa ”todellisen änärin” pelaamisen vuonna 2009. Silloin perustettu FHR Punakone -joukkue oli vuosia yksi pelin kovimmista, vaikka turnausmenestys jäi vähäiseksi.

Nykyisin Lehtinen edustaa Team Frosty -joukkuetta ECL-liigan korkeimmassa divisioonassa.

Liiga-päivitysten tekijästä SM-kisojen järjestäjäksi

NHL-pelisarjan parissa Lehtinen on tehnyt käytännössä kaikkea mahdollista. Kaikki alkoi vuonna 1999, jolloin hän alkoi modaata EA:n pelisarjan pc-versiota.

– Teimme kymmenen vuotta SM-liiga- ja Mestis-päivityksiä EA:n NHL-pelisarjaan. Kun sarjaa ei enää vuoden 2008 jälkeen tehty pc:lle, oli pakko keksiä jotain muuta tekemistä. Tilalle löytyi mielenkiinto turnausten ja liigojen järjestämiseen.

Lehtinen oli vuosituhannen alussa mukana moderoimassa NHLGamer.com-sivustoa ennen kuin sen silloinen ylläpitäjä päätti lopettaa sivuston pyörittämisen. Vuonna 2015 Lehtinen päätti yhdessä Samuli Seilan kanssa tuoda takaisin NHLGamerin. Uusi sivusto julkistettiin saman vuoden lopulla. Tämän jälkeen Lehtisen ei ole tarvinnut miettiä, mitä ajallaan tekisi.

– Viime aikoina olen pyrkinyt yhä enemmän keskittymään hallinnolliseen puoleen ja yhteistyökumppaneiden tapaamiseen. Jos lyhyesti listaan mitä kaikkea päivään saattaa mahtua, niin esimerkiksi ohjelmointia, kuvankäsittelyä, asiakaspalvelua, uutisten kirjoittamista, videoeditointia ja ottelulähetysten tekoa selostuksineen.

FILADELPHIA-joukkue näyttää, miten 6vs6-pelitilassa tehdään maali:



Millainen on sitten änärin kilpapeliyhteisö nykyisin? Lehtisen mukaan eniten pelaajia löytyy Suomesta, mutta toiminta kasvaa Ruotsissa, Saksassa ja Venäjällä. Suomesta tulevat tällä hetkellä kovimmat pelaajat.

– Euroopan 6vs6-mestaruudesta pelattavassa ECL-liigassamme oli menneellä kaudella noin 1200 pelaajaa, jotka jakautuvat taitotason mukaan kolmeen eri divisioonaan.

ECL:ssä joukkueet on jaettu kolmeen divisioonaan taitojen perusteella. Liigaan voi ilmoittautua mukaan valmiilla joukkueella, mutta myös yksittäiset pelaajat voivat etsiä tiimiä vapaana agenttina.

– Sivustollamme on tällä hetkellä yli 5000 rekisteröitynyttä käyttäjää, joiden sekaan mahtuu toki satunnaisempaakin pelaajaa.

Änärin palkintorahat ovat vielä pieniä verrattuna esimerkiksi Counter-Strikeen tai Hearthstoneen, mutta takana on ennätysvuosi. Ensimmäistä kertaa pelatuissa 6vs6:n SM-kisoissa oli jaossa 4500 euroa, 1vs1-pelitilan SM-finaaleissa pelattiin 8000 eurosta.

NHL:n ensimmäistä kertaa järjestetyissä MM-kisoissa oli kesällä jaossa 100 000 dollaria eli 90 000 euroa. Maailmanmestaruuden ja puolet palkintopotista vei 19-vuotias Erik ”EKI” Tammenpää, joka voitti myös SM-kisat viikko sitten.
”Änäriskene” on kasvanut viime vuosina erityisesti Suomessa. Lehtisen mukaan seuraavalle tasolle nouseminen edellyttää yksinkertaisesti enemmän rahaa, mutta myös apua EA:lta.

– Kehittäjiltä odottaisin spectate-moodin [katsojatilan] tuomista pelin ominaisuudeksi. Tämä mahdollistaisi muun muassa laadukkaampien lähetysten tekemisen.


”Aion luoda ympäristön, jossa pelaajat pystyvät elättämään itsensä pelaamalla”

Lehtinen kutsuttiin tänä syksynä EA Sportsin GameChangers-ohjelmaan, jonka kautta voi antaa palautetta suoraan kehittäjille. Satunnaispelaajille ja kilpaurasta haaveileville hänellä on muutama hyvä vinkki.

– Harjoittelu on tärkeää ja aloittelevalla pelaajalla se tarkoittaa usein tappioita ja niiden kautta oppimista. Jos lopetat aina pelin kesken kun et pärjää, et todennäköisesti opi mitään uutta. Jos kohtaat kovia pelaajia, aseta itsellesi realistisia välitavoitteita , kuten “en päästä yli kolmea maalia”, ja keskity täysillä puolustamiseen, Lehtinen vinkkaa.

Lehtinen kuvailee vuoden 2018 olleen kaiken kaikkiaan kiireinen, mutta onnistunut. Esimerkiksi ECL-sarja rikkoi syksyllä aikaisempia ennätyksiä, kun mukana oli huimat 123 joukkuetta.

Vuoden kohokohtia olivat NHL:n MM-kisat, jonka kaikki kahdeksan Euroopan-finalistia olivat NHLGamerin käyttäjiä, sekä IS Cup 3 -turnaus kokonaisuutena.

– Molemmat IS Cup 3:n tapahtumat keräsivät hyvin yleisöä ja paikan päällä tunnelma oli huikea. Etenkin 6vs6:n finaalit noteerattiin myös Pohjois-Amerikassa, sillä GameXpo-tapahtumassa järjestetyt SM-kisat olivat ensimmäinen laatuaan.
Lehtinen lupaa ensi vuoden olevan täynnä toimintaa. Tulevien vuosien tavoitteet on asetettu entistä korkeammalle, mutta ne ovat myös saavutettavissa. Vuonna 2022 tarkoitus on työllistää useita henkilöitä.

– Aion luoda ympäristön, jossa pelaajat pystyvät elättämään itsensä pelaamalla. Tämä tapahtuu tietenkin ulkoisen mielenkiinnon ja näkyvyyden kasvun kautta, joten se edellyttää myös kovaa työtä pelaajien puolelta. Tiedän, että motivaatiota käyttäjiltämme ei todellakaan puutu.

Muokattu kello 14.32 kappaletta koskien NHLGamerin vuoden 2015 tilannetta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt