”Ihan rehellisesti, haistakaa v***u” – pelijätti vetää miljoonat pois rahakkaasta kilpapelistä - Esports - Ilta-Sanomat

”Ihan rehellisesti, haistakaa v***u” – pelijätti vetää miljoonat pois rahakkaasta kilpapelistä

Heroes of the Stormissa on jaettu neljän vuoden aikana 15,7 miljoonaa euroa palkintorahaa.

Korealainen Gen.G-joukkue voitti marraskuun alussa pelatut MM-kisat.

19.12.2018 12:05

Pelijätti Blizzard Entertainment on ilmoittanut lopettavansa Heroes of the Storm -pelin (HOTS) kilpapelipuolen tukemisen käytännössä kokonaan.

Blizzard kertoo lopettavansa Heroes Global Championship- ja Heroes of the Dorm -turnaussarjat kokonaan. Päätöstä on perusteltu resurssipulalla, sillä osa HOTSin kehittäjistä on siirretty isompien pelien tai toistaiseksi julkaisemattomien projektien pariin. Työntekijöiden vähentyessä julkaisija sanoo, ettei voinut taata sarjoille samaa tasoa kuin aiemmin, mikä johti lopettamispäätökseen.

MOBA-genreen eli taisteluareenamoninpeleihin kuuluva HOTS on ollut palkintorahojen osalta yksi kilpapelaamisen suurimmista viime vuosina.

Vuosina 2015–18 pelissä on jaettu palkintorahaa yhteensä 17,8 miljoonaa dollaria eli 15,7 miljoonaa euroa. Esports Earningsin mukaan lähes kaikkia turnauksia on tukenut suoraan Blizzard. HOTS on palkintorahan osalta kilpapelihistorian kuudenneksi rahakkain peli.

Kovista palkintosummista huolimatta turnausten katsojaluvut ovat jääneet kauas genren kuningaspeleistä League of Legendsistä ja Dota 2:sta. Siinä missä LoL ja Dota keräävät jopa miljoonia samanaikaisia katsojia, HOTS-turnauksilla on ollut yleensä kymmenissä tuhansissa laskettavat yleisöt.

HGC-finaalit pelattiin marraskuun alussa BlizzConissa:

Moni HOTS-ammattilainen on suuttunut Blizzardin ilmoituksesta, sillä vielä marraskuun MM-kisojen yhteydessä heidän annettiin olettaa, että uusi liigakausi alkaa alkuvuodesta. Ammattilaisjoukkueista MM-hopeamitalisti Dignitas sekä tunnettu Method ovat jo lakkauttaneet joukkueensa.

– Ihan rehellisesti, haistakaa v***u. Työskentelin kovasti puoli vuotta uusien fantastisten tiimikavereiden kanssa tätä paskaa varten. Radiohiljaisuutta monta viikkoa. Lähetin monta sähköpostia ja ainoa mitä sain takaisin oli, että valmistelette vielä yksityiskohtia, kirjoitti Johan Lauber, joka edusti ePunks-joukkuetta.

Vuonna 2015 julkaistun HOTSin kehitys ei lopu, vaikka resurssit pienenevät. Kirjoituksen mukaan peliin voidaan yhä odottaa uusia sankareita, teematapahtumia ja muuta sisältöä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?