Esports

Kilpapelaamisen käsikirjan kirjoittanut Otto Rönkä: ”Suomi on e-urheilussa parempi kuin keihäänheitossa ja mäkihypyssä”

Julkaistu:

HAASTATTELU
Otto Rönkä julkaisi Suomen ensimmäisen kilpapelaamista koskevan kirjan. Kilpapelaajat menestyvät tällä hetkellä paremmin kuin vanhojen perinnelajien urheilijat, hän kertoo IS:lle.
Otto Rönkä kertoo pelanneensa koko ikänsä. Pelaaminen alkoi Super Nintendolla, mutta hän on aina viihtynyt paremmin pc:llä kuin konsoleilla.

– Erilaiset strategiapelit ovat aina olleet lähellä sydäntä, ja nuoruudessa varsinkin StarCraftit ja WarCraftit imaisivat mukaansa. MOBA-buumin iskiessä hurahdin täysin Heroes of Newerthiin – jälkikäteen ajateltuna ne tuhannet tunnit olisi varmaan kannattanut upottaa Dota 2:een, naureskelee Otto Ilta-Sanomille, viitaten suomalaisten miljoonavoittoihin Dotassa.

Viime aikoina Otto on pelannut muun muassa PlayerUnknown’s Battlegroundsia. Blizzardin suosittua digitaalista korttipeliä Hearthstonea hän on pelannut sen sijaan jo vuosia.

– Hearthstonea olen vääntänyt alusta asti ja semijäreällä otteella, piikaten parhaimmillani jopa Euroopan ladderin top-10:ssä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Kilpapelaamiseen Otto tutustui 2010-luvun taitteessa. HoN kilpaili silloin näkyvyydestä MOBA-genren jättiläisiä Dotaa ja League of Legendsiä vastaan.

– Maailman parhaat Dota-pelaajat pelasivat aluksi HoNia ja taso oli oikeasti tosi kova. Silloin se mielenkiinto heräsi, että ”hei, nämä kilpapeliselostukset ja -tapahtumat uhkuvat ihan sitä samaa urheilutapahtumien henkeä kuin perinteisen urheilun puolella – makeeta!”

Lue myös: Janne Mikkonen on yksi maailman tunnetuimmista Hearthstone-pelaajista – lopetti ammattiuran taloussyistä

”Etsin tekijät käsiini ja tarjosin apuani”

HoNin jälkeen Otto on seurannut esportsin nopeaa maailmanlaajuista kasvua välittämättä peleistä tai genreistä. Nykyisin hän työskentelee täysipäiväisesti lajin lajin parissa toimittajana.

– Olen työskennellyt Ylen urheilutoimituksessa vuodesta 2014 urheilutoimittajana. Jossain vaiheessa älysin, että meillä samassa talossa tehdään myös e-urheilua. Etsin tekijät käsiini ja tarjosin apuani – Yle E-urheilun ”toimitusta” tai pikemminkin projektia tehtiin silloin todella pienin voimin.

Yle teki ensimmäiset kilpapelilähetyksensä vuonna 2014. Ylellä kilpapelilähetyksiä on ollut lähes alusta asti tuottamassa entinen radiopersoona ja Noin Viikon Uutiset -tv-sarjan tuottaja Juha Lahti, joka on paiskinut hommia omien varsinaisten Yle-töiden ohella.

– Ensin tein e-urheilua keikkahommina perinteisen urheilun sivussa. Olin taustatoimittajana virtuaalilätkän SM-finaalilähetyksessä 2015, sitten verkkotoimittajana Assemblyilla. Seuraavaksi siirryin tv-lähetyksissä kisastudion pöydän taakse asiantuntijaksi ja sitten juontajaksi. Taisinpa siinä rytäkässä jonkun Hearthstone-finaalinkin selostaa...

Muutama kuukausi sitten Yle ilmoitti satsaavansa kunnolla kilpapelaamiseen loppuvuoden aikana. Otolle tämä tarkoitti sitä, että hän siirtyi jalkapallon MM-kisojen ja nuorten EM-kisojen jälkeen tekemään pelkästään kilpapelisisältöä. Otto ja Juha Lahti muodostavat tällä hetkellä ”dynaamisen ja ketterän pikkutoimituksen”, kuten Otto asian muotoilee.

Lue lisää: Ylen syksy on täynnä pelilähetyksiä – ”Haluamme näyttää millaista e-urheilu on maailmalla”

Kirjoitti ensimmäisen kilpapelaamiseen keskittyvän kirjan suomeksi

Tällä viikolla julkaistiin Oton kirjoittama E-Urheilun käsikirja (Otava). Kyseessä on Suomen ensimmäinen kilpapelaamiseen keskittyvä teos. IS kirjoitti tarkemmin kirjasta perjantaina.

Lue myös: Mikä ihmeen esports? Uutuuskirja avaa lajia ummikoille ja kiinnostuneille – ”Välillä oli huumori hukassa”

Oton mielestä olisi hienoa, jos hänen teoksensa toimisi jonkinlaisena pohjana tuleville suomalaisille esports-kirjoille. Aihetta ainakin olisi, hän alleviivaa.

– Suomi on e-urheilussa tällä hetkellä todella hyvä – parempi kuin esimerkiksi vanhoissa perinnelajeissa keihäänheitossa ja mäkihypyssä – joten olisi luonnollista, että myös kirjojen saralla aiheesta julkaistaisiin jatkossa lisää.

Lue myös: ”Siinä olin lähellä heittää pyyhkeen kehään” – Tomi, 24, nousi tyhjästä selostamaan Ylelle

Esports elää, muuttuu ja kasvaa – ”Ken tietää, veto voi lopulta osoittautua hyväksi ja oikeaksi”

Esportsista Otto on kiinnostunut muun muassa sen takia, että toisin kuin perinteisessä urheilussa, peruspilareita vasta rakennetaan.

– Esportsissa ei ole niin paljon sapluunoita, joihin pitää mahtua tai tapoja, joilla sitä pitää tehdä. Se elää, muuttuu ja kasvaa. Siksi sitä on niin inspiroivaa paitsi seurata myös päästä itse tekemään. Olla mukana jossain uudessa, isossa ja globaalissa.

Suomessa eletään tällä hetkellä jännittäviä aikoja lajin tulevaisuuden kannalta. Isot yritykset eivät ole Teliaa lukuun ottamatta avanneet kunnolla rahahanoja, mutta esimerkiksi liikemies ja poliitikko Hjallis Harkimo on kiinnostunut esportsista.

– Ilmiön ympärillä on paljon positiivista pöhinää. Seuraava askel onkin sitten hankalampi. Maailmalla rahaa on esportsissa rutkasti mukana, mutta mistä kotimaassa löytää ne sponsorit ja yhteistyökumppanit, jotka mielellään lähtisivät mukaan rakentamaan ns. paikallistason esportsia, pohdiskelee Otto.

– Peliväki tarvitsee joukkoonsa bisnesporukkaa. Perinteisten urheiluseurojen mukaan lähtö on positiivinen ilmiö, sillä seurojen organisaatioissa on usein sellaista osaamista, jota kaikista peliorganisaatioista ei vielä välttämättä löydy. Ja toisinpäin.

Otto on myös huolestunut järjestökentän toiminnasta. Suomen suurimmat kilpapelijoukkueet ENCE, Helsinki REDS ja HAVU Gaming lähtivät kesällä Suomen elektronisen urheilun liitosta (SEUL ry), kun tiimit perustivat Suomen kilpapelaamisen liiton (SKL).

– Ken tietää, veto voi lopulta osoittautua hyväksi ja oikeaksi. Mutta lähtökohtaisesti näkisin, että yksi vahva liitto on parempi kuin kaksi pienempää ja osittain päällekkäin toimivaa.

Lue myös: Uuden kilpapeliliiton pomot kertovat syyt eroon – tätä on luvassa

Toistaiseksi Oton parhaat muistot kilpapelaamisesta ovat Saksasta, josta Yle teki kesällä suoran lähetyksen ESL One Cologne CS:GO -turnauksesta. Otolle kyseessä oli ensimmäinen isompi tuotantomatka esportsin parissa.

– Studio ja kaikki oli rakennettu Lanxess Arenan VIP-aitioon. Meininki oli mieletön. Saksalaiset ovat toki urheilukansaa, mutta tunnelma areenalla oli silti jotain sanoin kuvailemattoman maagista ja siistiä!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt