Esports

Epäonnistuneesta testistä syntyi Suomen tunnetuin pelijoukkue: ”Ei minusta pelaajaksi ollut”

Julkaistu:

Haastattelu
ENCE on monella mittarilla Suomen tunnetuin ja menestynein pelijoukkue. Sen takana seisoo pitkän linjan pelikonkareita.
Esports tai kilpapelaaminen näyttäytyy ennen muuta joukkueiden ja pelaajien välisinä kamppailuina turnausvoitoista ja mestaruuksista, mutta taustalla vaikuttaa suuri, usein näkymätön joukko ihmisiä.

He ovat koneisto, joka mahdollistaa ammattilaisten pelaamisen. Suomessa yksi näistä taustavaikuttajista on 34-vuotias Petri ”Procyon” Hämälä.
Hämälä on kilpapelijoukkue ENCEn perustaja ja toimitusjohtaja, minkä lisäksi hän vastaa Assembly-tapahtuman kilpapelitarjonnasta. Hämälä on toiminut Suomen kilpapelikentällä aivan alusta asti.

– Jos miettii ihan alkuaikoja, niin eihän silloin puhuttu esportsista tai hyvä, että kilpapelaamisestakaan, hän toteaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

2000-luvun alussa, 17-vuotiaana Hämälä pelasi Counter-Strikeä ja sijoittui turnauksissa viiden parhaan joukkoon Suomessa. Se ei riittänyt. Hän ymmärsi, ettei yllä CS:n huippukastiin.

– Ei minusta pelaajaksi ollut. Se oli liian vaativa ja haastava laji minulle, mutta halusin olla lajin ja kavereiden kanssa tekemisissä.

Hämälä siirtyi taustalle, jossa tekemistä riitti. Hän näki Suomen pelikentässä valtavasti aukkoja ja ryhtyi työskentelemään niiden paikkaamiseksi.

– Silloin ei oltu tehty vielä mitään, ei edes huonosti. Koko lajia ei käytännössä ollut. Järjestäjäpuolelle oli selkeä kysyntä.

Aluksi Hämälä pyöritti erilaisia nettipalveluita, mutta jo vuonna 2005 hän pääsi kehittämään kilpapelaamista Assemblyillä. Tuolloin messujen käytävillä oli vain kymmenen pelikonetta, hän kuvailee lähtötilannetta.

Myöhemmin hän oli mukana pystyttämässä silloista Suomen johtavaa esports-sivustoa. SETT.fi lopetti toimintansa 2016. Lisäksi hän oli perustamassa Suomen elektronisen urheilun liittoa (SEUL ry) ja viimeisimpänä Suomen suurimpien pelijoukkueiden yhdessä rakentamaa Suomen Kilpapeliliittoa, SKL:ää.

Lue lisää: Syy joukkopakoon selvisi: Huipputiimit perustavat uuden kilpapeliliiton

Yksi miehen tärkeimmistä vuosista oli 2013, jolloin hän perusti ENCEn. Hämälän mukaan tarkoituksena oli testata, miten suomalainen pelijoukkue saataisiin toimimaan.

Työtä oli tehtävänä paljon. Pelaajat vaihtuivat jatkuvasti, eikä oikeaa tekemisen meininkiä löytynyt.

– Oli hankalaa löytää pelaajia, jotka pystyivät sitoutumaan pitkäjänteisesti. Tekeminen oli pienempää muutenkin, ei ollut taloudellisia mahdollisuuksia.

Perustajat totesivat, ettei aika ollut kypsä, ja ENCE jäi nopeasti tauolle.

Kolmen vuoden päästä Hämälä yritti uudestaan. Kilpapelaamisen suosio oli kasvanut valtavasti kaikkialla maailmassa – myös Suomessa. Hämälän lisäksi ENCE-projektiin lähtivät mukaan kilpapeliveteraanit Joona ”natu” Leppänen, Tomi ”lurppis” Kovanen , Juha ”aNGeldusT” Kurppa ja Pekka "Pehu" Aakko.

Nyt Hämälä uskaltaa jopa sanoa, että ENCE on Suomen tunnetuin kilpapelijoukkue.

– Kyllä sen uskaltaa sanoa, tosin tutkimukset puuttuvat. Joku voi halutessaan teettää sellaisen.

Tunnettuus perustuu Hämälän mukaan ammattimaiseen tekemiseen ja menestykseen pelikentillä. Sitä on kieltämättä tullut.

Viime vuonna ENCE nappasi Overwatchin Suomen mestaruuden ja Rainbow Six: Siegen Pro Leaguen mestaruuden noin 65 000 euron palkintopotteineen.

Heinäkuussa Saksan Kölnissä pidetystä ESL One -turnauksesta ENCEn Counter-Strike-tiimi sai kaksi isoa voittoa kansainvälisistä suurnimistä. Lohkovaiheessa he kaatoivat legendaarisen Ninjas in Pyjamasin ja voittivat maailmanlistalla viidentenä olevan Mousesportsin. Jaettu 7.–8. sija oli erinomainen debyytti ENCEltä, jonka odotettiin lähtevän kotiin ensimmäisten joukossa. Assemblyilta joukkue nappasi SM-kultaa.

– Totta kai epäonnistumisiakin tulee aina, mutta niistä pitää päästä ylös ja oppia, Hämälä sanoo.

Lue lisää: ”Allun” 1vs5-omistus, maailman ykköselle kylmä suihku... – tässä 10 Kölnin hienointa hetkeä

Hämälä kertoo, että esimerkiksi CS:GO:n näkyvyys ja tunnettuus tekevät joukkueen pyörittämisestä helpompaa.

– Ei se silti helppoa ole. Haasteita on paljon niin pelaajien kuin yhteistyökumppanien kanssa. Jos kyse olisi vain siitä, että pelataan ja käydään turnauksissa, mutta joukkueen pyörittäminen on paljon muutakin.

Joukkueen ytimessä ovat aina pelaajat, Hämälä kertoo. Heille tarjotaan tukiverkosto, managerointia ja valmennusta. Lisäksi viestintä, sosiaalinen media, hallinnointi ja videotuotanto ovat asioita, jotka työllistävät pelaajien taustajoukkoja. Toki yksi henkilö voi hoitaa useampaa roolia, mutta työtä riittää siitä huolimatta.

Organisaatio tarvitsee toimiakseen myös rahakkaita yhteistyökumppaneita, sillä turnausvoitot valuvat pitkälti pelaajien taskuun. Fanituotteiden, kuten hiirimattojen ja lippiksien myynnillä ei pääse vielä pitkälle.

– Ei niistä saada edes turnauksen kuluja. Oikeastaan kaikki menee pelaajille. Se on esportsissa aika vakio.

Taloudellisesti ENCE on menestynyt Suomen mittakaavassa hyvin. Hämälä kertoo, ettei joukkueella ole ollut yhtäkään tappiollista vuotta, mutta kasvupaineet ovat silti kovat.

– Mitä paremmin joukkue menestyy peleissä, sitä lähemmäs myös joukkueorganisaation täytyy päästä kansainvälistä kärkeä.

Vuonna 2016 ENCEn liikevaihto oli noin 250 000 euroa, josta tulosta kertyi 32 000 euroa. Vuonna 2017 liikevaihto supistui vain hieman, mutta tulos romahti 7000 euroon. Hämälä uskoo, että tänä vuonna kasvua tulee merkittävästi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt