Mobiili kilpapelaaminen hurjassa kasvussa – kaksi suomalaispeliä suuressa suosiossa

Julkaistu:

Mobiilipelit
Suosituimmat mobiililaitteilla kilpaa pelattavat pelit ovat tällä hetkellä suomalaiset Clash Royale ja Critical Ops, sekä kiinalainen Arena of Valor.
Kilpapelaaminen ei ole enää ainoastaan tietokoneilla ja konsoleilla tapahtuvaa hupia, vaan myös mobiili kilpapelaaminen kasvattaa suosiotaan.

Elokuun alussa Helsingin messukeskuksessa järjestetyssä Assemblyssä nähtiin muun muassa mobiililaitteilla pelattava Arena of Valor -turnaus. Sen järjestivät muun muassa Elisa Viihde, laitevalmistaja OnePlus ja viime syksynä perustettu suomalaisen mobiilikilpapelaamisen yhdistys meSports ry.
Yhdistys perustettiin Supercellin Clash Royale -peliin keskittyvän RHC -yhteisön ympärille.

RHC:n perustaja Kristian Koskenpato kertoo IS:lle, että mobiili kilpapelaaminen on vihdoin saavuttanut tilanteen, jossa se on alkanut kiinnostaa myös isoja toimijoita, kuten verkko-operaattoreita ja laitevalmistajia.

– Isoja toimijoita vetää mukaan muun muassa se, että mobiilipelaamisesta on tullut hyväksyttävämpää. Pelit kiinnostavat myös vanhempaa yleisöä, ei ainoastaan nuorisoa, Koskenpato arvelee.

Osa peleistä on suunnattu suoraan varttuneemmille. Esimerkiksi Player Unknown’s Battlegroundsin mobiiliversio on k-16, Koskenpato huomauttaa.

Elisa Viihteen Teemu Koski puolestaan kertoo Elisan järjestäneen myös omia turnauksiaan. Se on nykyään helppoa, hän sanoo.

– Sen sijaan, että raahaisit paikalle kymmenkunta PC:tä, nyt tarvitsee vain kutsua ihmiset paikalle. Se on todella helppoa.

– Helppous vetää ihmisiä mukaan. Nuoret ja vanhemmat pelaajat haluavat, että peli on koko ajan saatavilla. Kahvitauollakin voi pelata vartin tai puolen tunnin rundin, Koski lisää.

Myös pelinkehittäjät ovat heränneet kilpailulliseen mobiilipelaamiseen ja kehittäneet pelejään sillä silmällä.

Koskenpato ja Koski kertovat Supercellin Clash Royalen olevan suosituin peli ainakin Suomessa. Esimerkiksi Assemblyillä järjestettiin Clash Royale -finaali, jossa 16 Suomen parasta pelaajaa otti mittaa toisistaan.

Lue lisää: Suomalainen superhitti saa ammattilaissarjan – voittohaaste avaa tien Clash Royalen huipulle

Myös suomalainen Critical Ops ja kiinalainen Arena of Valor kasvattavat suosiotaan.

– Esimerkiksi Arena of Valoria pelaa Kiinassa 300 miljoonaa ihmistä. Critical Opsillakin on jo yli 40 miljoonaa latauskertaa, Koskenpato sanoo.

Oma osansa kilpailullisen mobiilipelaamisen kasvussa on myös mobiililaitteiden, varsinkin puhelimien, suorituskyvyn paraneminen. Ne pystyvät pyörittämään näyttävämpiä pelejä kuin aikaisemmin ja lisäksi nopeat nettiyhteydet mahdollistavat verkkopelit.

– Mitä useampi pystyy pelaamaan mobiililaitteilla, sitä enemmän saadaan pelaajia skeneen ja sitä myötä turnaukset ja tapahtumat kasvavat, Koskenpato summaa, Koskenpato summaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt