Esports

Viiden tekoälyn joukkue voitti kokeneet pelaajat Dotassa 2-1 – OpenAI kilpailee seuraavaksi MM-kisoissa

Julkaistu:

Tekoäly
Elon Muskin ja Peter Thielin tukeman OpenAI:n kehittämät tekoälyt näyttivät ihmispelaajille kaapin paikan.
Tekoäly on jälleen voittanut ihmisen sen omassa pelissä – Dota 2:ssa. Voittoa tavoittelematon tekoälynkehittäjä OpenAI:n viisi tekoälyn ohjaamaa pelaajaa päihitti hiljattain entisistä Dota-ammattilaispelaajista ja kommentaattoreista kasatun joukkueen lukemin 2-1.

Tekoäly voitti kolmesta pelatusta kartasta kaksi ensimmäistä ja hävisi kolmannen.

Molemmat ottelut päättyivät alle puolessa tunnissa, mitä voidaan pitää nopeana. Yleensä tasaisen vahvat Dota-ottelut kestävät puolesta tunnista 40 minuuttiin, jopa tuntiin.
Seuraavaksi tekoälyt kohtaavat maailman parhaat pelaajat Kanadassa järjestettävässä The International-turnauksessa, jota pidetään myös pelin maailmanmestaruuskisoina.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Alla olevalta videolta näet kuinka tekoäly kurittaa ihmispelaajia.



Tavoite ei välttämättä onnistu, OpenAI kertoo blogissaan. Dota on yksi maailman suosituimmista ja monimutkaisimmista kilpapeleistä, jonka ammattilaiset ovat luovia ja harjoittelevat järkyttäviä määriä.

Monimutkaisen pelistä tekee muun muassa se, että esimerkiksi shakkiin ja gohon verrattuna Dotan pelaaja joutuu tekemään päätöksiä puutteellisen informaation perusteella. Pelaaja näkee kartalla kerrallaan vain rajatun alueen ja joutuu päättelemään ja arvailemaan vastustajan toimintaa.

Aiemmin tekoäly on voittanut jo amatöörijoukkueen ja yksittäisen ammattilaispelaajan. Danil "Dendi" Ishutin hävisi paras kolmesta -ottelun viime vuoden lopulla. Tappio tuli vieläpä suoraan kahdessa erässä.

Lue lisää: Tekoäly voitti mestaripelaajan – Elon Musk varoittaa tuomiopäivästä

OpenAI:n bottiohjelma oppii harjoittelemalla. Kehittäjänsä mukaan se pelaa Dotaa päivittäin 180 vuoden edestä – 80 prosenttia peleistä itseään vastaan, 20 prosenttia itsensä aiempaa versiota vastaan. Kun tekoälyn harjoittelu alkoi muutama kuukausi sitten, sen ohjaamat sankarit lähinnä vaelsivat päämäärättömästi ympäri karttaa.

– Koska opetussysteemimme on erittäin yleispätevä, pystyimme opettamaan tekoälyille monimutkaisia taitoja lisäämällä ominaisuuksia ja satunnaisuutta. Lisäksi kasvatimme sankaripoolia kahdeksaantoista, OpenAI kirjoittaa blogissaan.

Kaikkiaan Dotassa on valittava 115 sankaria. OpenAI ei myöskään osaa vielä käyttää kaikkia pelin mahdollistamia mekaniikkoja, esimerkiksi illuusioita, mutta se matkaa ihmistä muun muassa yrittämällä pitää kanssapelaajat hengissä keskellä taistelua.

Toinen merkittävä muutos on OpenAI:n mukaan tekoälyn reaktioajan kasvattaminen 80 millisekunnista 200 millisekuntiin. Kehittäjien mukaan se on huomattavasti lähempänä ihmisen todellista reaktioaikaa.

– Emme ole kuitenkaan nähneet muutoksia pelaamisessa, sillä OpenAI:n vahvuus tulee enemminkin tiimityöstä ja koordinaatiosta kuin reflekseistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt