Esports

Kommentti: Uusi kilpapeliliitto perustettiin juuri oikeaan aikaan – vielä kun joku huolehtisi pelaajien eduista

Julkaistu:

KOMMENTTI
Maanantaina esitelty Suomen kilpapelaamisen liitto (SKL) on toivottu lisä Suomen kilpapelikentälle, kirjoittaa Ilta-Sanomien esports-toimittaja Nico Hartikainen.
Ministeri Sampo Terho (sin.) järjesti maanantaina pyöreän pöydän keskustelun, jossa puhuttiin kilpapelaamisen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta Suomessa. Tilaisuuteen osallistui allekirjoittaneen lisäksi useita kymmeniä suomalaisia kilpapelikentän vaikuttajia.

Päivän polttavimmaksi puheenaiheeksi nousi sosiaalisessa mediassa Teemu Hiilisen alkupuheen aikana esitelty uusi Suomen kilpapelaamisen liitto (SKL), jossa ovat mukana kotimaiset huippujoukkueet ENCE, HAVU Gaming, Helsinki REDS sekä jääkiekkoseurat HIFK ja Lahden Pelicans.

Liittoa ei olisi voitu perustaa parempaan aikaan, sillä laji ottaa tällä hetkellä jättimäisiä harppauksia eteenpäin. Tästä kertoo jotain asian nousu ministeritasolle.

SKL on kertonut tavoitteikseen parantaa esports-seurojen tilannetta, tarjota ammattilaiseksi pyrkiville pelaajille mahdollisuus toteuttaa haaveensa, kasvattaa lajin tietoisuutta Suomessa sekä nostaa myös urheiluviihteen arvostusta.

Tällä hetkellä SKL:n suunnitelma on juuri sitä, mikä on puuttunut Suomen kilpapelikentältä hetken aikaa: Ammattilaisjoukkueiden ja pelaajien tilanteen parantaminen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vielä muutama vuosi sitten Suomen kovimmat joukkueet edustivat kotimaan turnauksissa ulkomaisia organisaatioita. Monet pääasiassa ulkomailla pelaavat suomalaiset joukkuepelaajat, kuten Dota 2 -starat Lasse ”MATUMBAMAN” Urpalainen ja Jesse ”JerAx” Vainikka, eivät ole urallaan koskaan edustaneet suomalaista organisaatiota.

Viimeisen parin vuoden aikana tilanne on kuitenkin alkanut parantua. Nykyisin kotimaisia joukkueita ja pelaajia tukevat esimerkiksi ENCE, HAVU, HREDS, SuperJymy, Team Gigantti, FC Lahti Menace ja NYYRIKKI Esports.

 

Tällä hetkellä kilpapeliammattilaiseksi pääseminen edellyttää hyvää tuuria.

SKL:n lisäksi Suomessa vaikuttaa kilpapelipuolella vuonna 2010 perustettu Suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL ry), joka on viime vuosina keskittynyt enemmän ruohonjuuritason toiminnan sekä yleishyödyllisten asioiden parantamiseen.

SEULin ongelmaksi on noussut se, ettei se ole pystynyt tarjoamaan huipputiimeille tai edes pelaajille juuri mitään. Esimerkiksi liiton vuosittain toimeenpanemat eSM-kisat eivät tuo osallistujille juuri näkyvyyttä tai lisäarvoa.

Tämän kun tiedostaa, niin on vaikea kuvitella, etteikö SKL:ssä olisi jossain kohtaa noussut ilmoille ajatus omasta SM-liigasta. Varsinkin kun puheenjohtaja Teemu Hiilinen on useita kertoja puhunut, että Suomeen tarvittaisiin säännöllinen liiga.

Tällä hetkellä kilpapeliammattilaiseksi pääseminen edellyttää hyvää tuuria, vaikka toki taitoja pitää myös olla. Maailmassa on tällä hetkellä noin 50 suomalaista ammattilaispelaajaa. Mikäli Suomeen saadaan SM-liiga, ammattilaisten määrä pelkästään Suomessa tuplaantuu hetkessä.

Säännöllisesti pyörivä liiga olisi myös ensimmäinen etappi, johon tulevat kotimaiset kilpapelilupaukset tähtäisivät.

Jääkiekkoilijat haluavat Mikael Granlundin tai Teemu Selänteen tavoin NHL:ään, mutta ensimmäinen tavoite on yleensä pelata SM-liigassa ja oman kotikaupungin joukkueen edstaminen. Luotuaan uraa Suomessa parhaat pelaajat jatkavat ulkomaille isojen rahojen perässä.

SKL:n jäsenet ENCE, HAVU, Helsinki REDS ja varmasti monet muut suomalaistiimit haluavat tulevaisuudessa olla juuri niitä joukkueita, joiden edustamisesta nuoret kilpapelaajat haaveilevat teininä.

Esikuvat, kuten Patrik Laine, Kimi Räikkönen tai ”MATUMBAMAN” ja välietapit ovat tärkeitä, sillä silloin tekemisessä on selkeä päämäärä ja motivaatio.

Tästä päästään pelaajapolkuun eli harrastajan matkaan kohti ammattilaisuraa. Polkua suunnitellaan parhaillaan, mutta sen toteutumiseksi pitää huipputasolla olla tarpeeksi pelaajia tukevia tahoja.

SKL:n perustajajäsen Santeri Everi muistutti maanantaina IS:lle, että pelaajapolun välttämätön ehto on raha. Jonkun on maksettava pelaajille palkkaa.


Kun haaveilu unohdetaan ja palataan hetkeksi tosiasioihin, niin tällä hetkellä Suomen esports-kentän tilanne näyttää lupaavalta.

SKL keskittyy kilpapelaamiseen huipputasoon ja uramahdollisuuksien kehittämiseen (menestys jää nähtäväksi), SEUL taas auttaa esimerkiksi turnaus- ja tapahtumajärjestäjiä oppailla ja koulutuksilla.

SEUL on myös aktiivinen yleisesti pelaamiseen liittyvissä asioissa, mihin taas kilpapeliliiton ei välttämättä kannata käyttää aikaa.

Suomesta puuttuu sen sijaan edelleen pelaajien asioita eteenpäin ajava pelaajayhdistys, josta on puhuttu yhteisön sisällä jo lähemmäs kymmenen vuotta. Nyt jos koskaan olisi muutaman entiset aktiivipelaajan lyöttäytyä yhteen ja varmistaa, että myös itse pelaajat ovat aktiivisesti muokkaamassa Suomen kilpapelikentän tulevaisuutta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt