Finnairin analyytikko Tuomas Lahtinen: Näin videopelit antoivat eväitä työelämään - Esports - Ilta-Sanomat

Finnairin analyytikko: Näin videopelit antoivat eväitä työelämään

Tekniikan tohtoriksi lähiaikoina valmistuva Tuomas Lahtinen pitämässä väitöspuhettaan, jonka pääteesinä oli, että maailma tarvitsee lisää sillanrakentajia.

Julkaistu: 7.2.2018 20:30

Finnairin analyytikko ja pian valmistuva tekniikan tohtori Tuomas Lahtinen kirjoittaa pelitaustastaan olleen huomattavasti hyötyä työelämässä.

Helmikuussa tekniikan tohtoriksi valmistuva Tuomas Lahtinen pitää arvossa pelaamisesta saamiaan oppeja.

Lahtinen, joka nykyisin työskentelee Finnairilla analyytikkona, on entinen WarCraft III- ja StarCraft II -kilpapelaajaa. Molemmat pelit ovat reaaliaikaisia strategiapelejä, joissa pienikin virhe voi ratkaista lopputuloksen.

Lahtinen kertoo Ilta-Sanomille, että pelaamisen myötä hän oppi luottamaan omaan ajatteluunsa. Jokainen peli kehitti muun muassa analysointikykyä.

– Nuorena pelit tarjosivat minulle monipuolisen ympäristön ajatteluni harjoittamiseen. Pelien tulokset, eli voitot ja tappiot, tarjosivat välitöntä palautetta ajatteluni laadusta.

Lahtinen vertaa pelejä ja nykyistä työtään resurssien hallinnan analyytikkona: Molemmissa asiat pyörivät raaka-aineiden eli resurssien ympärillä, joita tarvitaan tietyssä suhteessa, jotta tavoitteet saavutetaan mahdollisimman hyvin.

Hän käyttää esimerkkinä WarCraft III:a, jossa puu on yksi raaka-aineista, mutta harvoin kovin kriittinen. Silti sen puuttuminen tietyllä hetkellä voi sotkea koko pelisuunnitelman täysin. Resurssien kanssa on siis oltava tarkkana.

– Nykyisessä työssäni olen tajunnut, että resurssien säätö, joka on minulle peleistä tuttua, on monille yrityksille keskeinen pulma.

Strategiapelissä pelaajan on päätettävä, missä suhteessa raaka-aineita tulee kerätä, jotta saa haluamansa yksikkökombinaation kasaan.

– Yrityksissä rekrytoinnit tulee suunnitella niin, että eri taidot hallitsevia työntekijöitä on oikean verran oikeaan aikaan. Rekrytointipäätökset ovat resurssien hallintaa, mikä vastaa pelimaailmassa raaka-aineiden keruuta.

Hän jatkaa, että myös peleistä tutut upgradet eli kehitysaskeleet näkyvät yritysmaailmassa erilaisten koulutusten muodossa.

Lahtinen edusti Suomea WarCraftin WCG-kisoissa vuonna 2006 ja voitti vuotta myöhemmin ESL European Nations Cup -joukkueturnauksen osana Suomen maajoukkuetta. StarCraft II:ta hän ehti pelata noin vuoden ennen kuin opinnot alkoivat syömään peliaikaa. Hän on myös menestyneen StarCraft II -pelaaja Santeri ”Naama” Lahtisen isoveli.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?