Esports

Juho, 32, on hiljainen puurtaja turnausten takana: ”Toivoisin enemmän yhteistyötä”

Julkaistu:

HAASTATTELU
Juho Nieminen on järjestänyt kymmeniä kilpapeliturnauksia Suomessa. Peliyhteisöltä hän toivoo enemmän rohkeutta toteuttaa haaveitaan.
Juho Nieminen on yksi Suomen kokeneimpia kilpapeliturnausjärjestäjiä. Hänet tunnetaan paremmin nimimerkillä Azhrak.

Nimimerkki liittyy hänen nuoruudenharrastukseensa, Warhammer-figuureihin, joista hän keräsi Chaos-armeijaa.

– Noin 13-vuotiaana halusin keksiä omaperäisen nimimerkin, joka sopii chaoksen kieleen ja kuulostaisi hienolta taistelukentällä armeijani huutamana. Päädyin sitten nimeen Azhrak, muistelee Juho nimimerkkinsä tarinaa Ilta-Sanomille.

Pelaamisen Juho aloitti jo varhaisessa iässä. 80–90-luvun taitteessa pelejä hakattiin tietokoneen lisäksi 8-bittisellä Nintendolla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ensimmäinen todellinen moninpelikokemus oli Doom parikaapelin avulla. Muistan hyvin, kuinka hauskaa toisia vastaan pelaaminen oli, ja miten hienoa oli nähdä kaverin pelihahmon liikkuvan omalla ruudulla.

Juho tutustui Blizzardin suosittujen reaaliaikaisten strategiapelien WarCraft III:n ja StarCraft II:n kautta esportsiin. SC2:n julkaisun aikoihin vuonna 2010 hän päätyi avustajaksi Starcraft2.fi-sivustolle. Jyväskylän yliopistossa opiskelleen Juhon tietotekniikkataustaa hyödynnettiin sivuston kehittämisessä.

– Ensimmäinen tehtäväni oli viimeistellä sivuston turnausjärjestelmä, jotta voitaisiin alkaa järjestää yhteisön omia turnauksia. Aikaa ei tainnut kulua kuin päiviä, jonka jälkeen päästiinkin pelaamaan ensimmäisiä StarCraft2.fi tiistai-cuppeja.

Juho päätyi lopulta vastaamaan myös turnausten pyörittämisestä, sillä hän tunsi järjestelmän kuin omat taskunsa. Myöhemmin hänestä on tullut Suomen suurimman kilpapeliturnausjärjestäjän, muun muassa Assemblyjen turnausjärjestelyistä vastaavan Peliliigan, luottomies.

Juho on ollut mukana järjestämässä muun muassa StarCraft2.fi:n 5v-turnausta joulukuussa 2015:



Jos video ei näy yllä, katso se täältä.

”Aina pitäisi olla toinen henkilö varmistamassa”

Vaikeinta turnaus- ja tapahtumajärjestämisessä ovat muuttuvat tekijät, joita riittää erityisesti isommissa kokonaisuuksissa.

– Yhden toimivan paketin toistaminen uudelleen sellaisenaan ei onnistu helposti, kun esimerkiksi tilat, henkilöt, budjetti, pelit, yhteistyökumppanit tai yleisön odotukset muuttuvat. Jatkuva muutos on kuitenkin yksi e-urheilun voimavara ja väistämätöntä alan nopean kasvun myötä.

Kymmeniä turnauksia järjestänyt Juho kertoo turnausjärjestelyuran suurimman virheen tapahtuneen kesällä 2013 Assemblyilla. Toisen pelipäivän päätteeksi SC2:n pudotuspelikaavio arvottiin suorassa lähetyksessä, jossa tapahtui kömmähdys.

Kaavio muodostettiin niin, että kaksi saman lohkon pelaajaa päätyivät samalle puolelle kaaviota, mitä ei olisi saanut tapahtua. Juho huomasi virheen heti lähetyksen päätyttyä, mutta siinä kohtaa kaavio oli jo julkaistu. Hän harkitsi virheen jättämistä kaavioon, mutta päätyi lopulta tiedottamaan asianomaisille pelaajille sekä katsojille välittömästi muutoksesta.

– Opin tästä, että vastatessani teknisistä yksityiskohdista teen sen mieluummin kameran takaa, ja lisäksi mukana pitäisi aina olla toinen henkilö varmistamassa.


Uransa suurimmaksi onnistumiseksi hän nimeää puolestaan Assembly Winter 2014 -tapahtuman SC2-turnauksen järjestelyt.

– Mukana oli yhteensä kuusitoista lähetystä yhdeksällä eri kielellä. Onnistuimme turnauksessa loistavasti jakamaan lähetykset eri lohkoihin ja otteluihin. Kun turnauksen alussa kuusitoista ottelua lähti yhtä aikaa käyntiin, vain yhdestä puuttui lähetys.

Lopulta lähes kaikki ottelut pystyi katsomaan jotain kautta. Usean eri lähetyksen jakaminen ja aikatauluttaminen vaati runsaasti suunnittelua ja organisointia, sillä pääosa striimaajista eivät ollut tapahtumapaikalla.

– Saimme lukea runsaasti positiivista palautetta yleisöltä tästä tempusta.

Turnausjärjestelyihin liittyviä oppejaan Juho on jakanut avuliaasti. Hän on rakentanut muun muassa Assemblyn käyttämän turnausjärjestelmän sekä tehnyt yhteistyötä Suomen elektronisen urheilun liiton kanssa.

– Olen ollut SEUL ry:n mukana järjestämässä kaksi päivän mittaista e-urheilun tuomaroinnin kurssia ja kirjoittanut SEUL ry:n viime vuoden lopulla julkaiseman turnausjärjestäjän oppaan.

”Yhteinen etu olisi tehdä suurempia kokonaisuuksia”

Juho haluaisi vielä järjestää muun muassa ison, useamman päivän kestävän kilpapelitapahtuman, jota ei järjestettäisi verkkopelitapahtuman yhteydessä. Juho haaveilee, että tapahtumassa pelattaisiin eri pelejä, esiteltäisiin esportsia ja sen persoonia.

– Lisäksi haluaisin rakentaa turnausjärjestelmän, joka tekisi turnausten järjestämisen kaikille erittäin helpoksi, jotta jokainen peliyhteisö saisi lisää pelattavaa.

Esports on tällä hetkellä kovassa kasvussa Suomessa, mutta täysipäiväisiä ammattilaisia eri työtehtävissä on vain muutamia kymmeniä. Juho toivoo lajin kasvun jatkuvan tasaisesti, jotta myös hän löytäisi alalta mielekkään täysipäiväisen työn tulevaisuudessa.

Lopuksi Juho lähettää vielä terveiset koko Suomen esports-yhteisölle. Hän toivoo, että ihmiset olisivat oma-aloitteisempia ja toteuttaisivat haaveitaan rohkeammin. Juhon mukaan laji kaipaa enemmän suunnannäyttäjiä.

– Lisäksi toivoisin enemmän yhteistyötä eri tahojen välillä. Suurin osa tekijöistä ja yhteisöistä on vapaaehtoisia, joten oma tekeminen saa tietysti suuren arvon. Yhteinen etu olisi kuitenkin tehdä suurempia kokonaisuuksia, vaikka oma panos silloin suhteessa pieneneekin.

Hän myös kehottaa pelaajia, organisaatioita ja katsojia antamaan palautetta koskien tapahtumia. Palautteiden perusteella on helpompi tehdä muutoksia ja parannuksia järjestelyihin, mutta myös katsojakokemuksen osalta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt