Tässä 5 kovinta ja uudet lupaukset – tunnetko hurjassa nousussa olevat digitaaliset korttipelit, kuten Hearthstonen, Gwentin tai Shadowversen? - Esports - Ilta-Sanomat

Tässä 5 kovinta ja uudet lupaukset – tunnetko hurjassa nousussa olevat digitaaliset korttipelit?

Hearthstonen menestys houkuttelee uusia tulokkaita digitaalisten korttipelien pariin. Ilta-Sanomat esittelee suosituimmat digitaaliset korttipelit.

Hearthstone on yksi suosituimmista digitaalisista korttipeleistä.­

8.1.2018 13:37

Digitaaliset keräilykorttipelit ovat nousseet viime vuosina pelimaailmassa vahvasti esille. Parin viime vuoden aikana uusia tulokkaita on riittänyt, ja lisää puskee julkaisijoiden porteista ulos koko ajan.

Tutustuimme mielenkiintoisimpiin digitaalisiin korttipeleihin, joista löytyy jokaiselle korttipeleistä kiinnostuneelle sopiva vaihtoehto.

Hearthstone on kuningas, mutta Magic: the Gathering aloitti kaiken

Lajityypin suosituin peli on Blizzardin Hearthstone. Blizzardille tyypilliseen tapaan peli lainaa surutta edeltäjiensä hyvät ideat, hioo ja sujuvoittaa toteutusta ja kuorruttaa kakun kauniilla animaatioilla.

Nopeatempoista peliä voi pelata niin pc:llä kuin mobiililaitteilla ja, joulukuun alussa peliin lisätty Dungeon Run -yksinpelitila tekee siitä yksinpelin edelläkävijän.

Suomalainen Janne ”Savjz” Mikkonen pelaa Hearthstonea:

Jos video ei näy yllä, katso se täältä.

Hearthstonen innoituksena on toiminut fyysisten keräilykorttipelien pioneeri, Wizards of the Coastin Magic: The Gathering.

Magic on edelleen suosittu peli ja sitä on voinut pelata myös verkossa jo vuodesta 2002, mutta rynnistystä Magic Online ei saanut aikaan. Peli on monimutkaisempi ja hitaampi kuin Hearthstone, eikä siitä ole mobiiliversiota.

Sitä ei myöskään voi pelata ilmaiseksi, vaan hinnoittelumalli on haettu digipuolellekin suoraan fyysisistä keräilykorttipeleistä. Samaan aikaan kilpailevat digitaaliset korttipelit ovat ainakin periaatteessa ilmaisia. Syvintä mahdollista pelikokemusta hakevalle Magic on kuitenkin varteenotettava vaihtoehto.

Eternal ja Gwent haastavat isoja nimiä

Dire Wolf Digitalin Eternal on kuin Hearthstonen ja Magicin yhdistelmä. Siinä missä Hearthstone nopeutti peliä poistamalla kaiken vuorovaikutuksen vastustajan vuorolla, Eternalissa pelaajat pystyvät valitsemaan puolustajia ja rajoitetussa määrin estämään vastustajan toimia.

Peli ei kuitenkaan pysähdy tarjoamaan vastustajalle toimintamahdollisuutta läheskään yhtä usein kuin Magic. Sujuva Magic-tyylinen verkkopelikokemus ei ole yllätys, kun huomaa, että pelin taustalta löytyy useita Magic-ammattilaisia, kuten Luis Scott-Vargas ja Patrick Chapin. Erityisesti pelin draft-pelimuotoa pidetään parhaana digitaalisena toteutuksena aiheesta.

Witcher-peleistä tuttu Gwent on kasvanut uusiin ulottuvuuksiin erillisenä pelinä, joka lähestyy korttipeliä aivan eri näkökulmasta. Gwentissä ei ole päähahmoa, jonka kimppuun hyökätään, eikä oikein suoranaisia hyökkäyksiäkään.

Molemmat pelaajat pyrkivät kokoamaan mahdollisimman voimakkaan joukon yksiköitä omalle puolelleen ja erilaisilla korteilla on mahdollista voimistaa omia joukkoja tai heikentää tai jopa tuhota vastustajan hahmoja.

Pelin voittaa viemällä kaksi erää, joiden välissä pakkaa ei sekoiteta eikä uusia korttejakaan juuri saa. Ovela pelaaja saattaa kääntää pelin voitokseen, jos saa vastustajan käyttämään liikaa voimavarojaan yksittäisen erän voittamiseen.

Tältä näyttää Gwent:

Jos video ei näy yllä, katso se täältä.

Elder Scrolls taipuu myös korttipeliksi – Shadowverse kiinnostaa Aasiassa

Dire Wolf Digital vastaa myös The Elder Scrolls: Legends -pelin toteutuksesta pelisarjan luoneen Bethesdan yhteistyökumppanina. Elder Scrolls -maailma on monille pelaajille entuudestaan tuttu Skyrimistä.

TESL on pelimekaniikoiltaan hyvin lähellä Hearthstonea: pelin erikoisuuksina ovat päähahmon vahingoittuessa nostettavat lisäkortit ja kahtia jaettu pelilauta, jossa pelaaja voi pyrkiä jakamaan joukkojaan tasapuolisesti tai ottamaan toisen laidan haltuunsa ja hyökkäämään sitä kautta, vaikka olisi häviämässä toisella laidalla. Osa korteista siirtelee yksiköitä laidalta toiselle tai vaikuttaa vain toiseen laitaan, mikä tuo peliin hieman lisää taktiikkaa.

Shadowverse on tällä hetkellä Hearthstonen jälkeen suosituin digitaalinen keräilykorttipeli ja Japanin ykkönen. Anime-tyyliin kuvitettu peli on erittäin lähellä Hearthstonea.

Suurin ero on evolve-pelimekaniikka, jolla pelaaja voi vahvistaa mitä tahansa pelaamaansa yksikköä ja antaa sille kyvyn hyökätä välittömästi. Hyökkäys onnistuu kuitenkin vain vastustajan yksiköiden kimppuun, eli päähahmo pitää jättää rauhaan. Tällä on haettu hieman hitaampaa pelikokemusta, jossa täysillä kimppuun käyvät pakat eivät pääse nousemaan liian voimakkaiksi.

Mikkonen kokeili Shadowverseä joulukuussa 2016:

Jos video ei näy yllä, katso se täältä.

Ensi vuonna uusia haastajia

Hearthstone kasvaa koko ajan ja myös Shadowverse sekä Gwent saavat lisää pelaajia vauhdilla. Ensi vuonna korttipelien kisa kuitenkin kovenee entisestään.

Valve tuo Dota-maailman korttipuolelle Artifact-pelillään, johon kohdistuu suuria odotuksia, vaikka sen julkistus The Internationalissa saikin jokseenkin nuivan vastaanoton Dota-faneilta.

Korttipeliveteraanit taas odottavat Magicin paluuta, kun Magic: The Gathering Arena saapuu ilmaispelimarkkinoille. Arena saattaa lopultakin olla se sujuva digitaalinen Magic-versio, jota on jo 15 vuotta toivottu.

Riittääkö kaikille pelaajia?

Digitaaliset korttipelit ovat tänä päivänä kevyimmillään rentoja mobiilipelejä, joissa voi käväistä parin kierroksen verran muun päivän lomassa. Toisessa ääripäässä ne ovat tiukan kilpailullisia haasteita, joissa pelaajat tuntevat pelin kaikki hienoudet kuin omat taskunsa. Yhdistelmä helppoutta ja syvyyttä lupaa pelityypille valoisaa tulevaisuutta.

Myös fyysisten keräilykorttipelien puolella Magic elää nyt toistaiseksi parhaita vuosiaan yli 20 vuotta ensijulkaisunsa jälkeen. Käynnissä on digipuolen alkusoitto ja kamppailu siitä, ketkä saavat tulevasta kakusta suurimmat siivut.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?