Esports

Katsojat puuttuivat, sähellystä oli sitäkin enemmän – suomalaisten dominoima liigafinaali ei mennyt putkeen

Julkaistu:

ESPORTS
Viikonloppuna yhdysvalloissa pelatut Overwatch Contenders -liigafinaalit päättyivät suomalaisittain onnistuneesti, mutta turnausta vaivasi erikoiset pienet ongelmat sekä katsojakato.
Overwatchin elokuussa alkanut Contenders-liiga kuuluu pelin isoimpiin liigoihin, mutta viikonlopun finaalit eivät kiinnostaneet katsojia.

Suomalainen Team Gigantti voitti Contendersin Euroopan sarjan sunnuntai-iltana, mutta mestaruutta seurasi vain reilut 20 000 katsojaa. Myöhemmin pelatun Amerikan sarjan katsojamäärä oli puolet suurempi, mutta silti katsojamäärä kävi korkeimmillaan 32 000 katsojassa.

Twitch.tv-sivustolla finaalit näyttänyt kanava oli sunnuntaina vasta kolmanneksi suosituin, kun edelle kiilasivat suosittu striimaaja Saqib ”LIRIK” Zahid sekä Rocket League -pelin ammattilaisliigan virallinen lähetyskanava, josta näytettiin samaan aikaan runkosarjaottelua.



Jos twiitti ei näy yllä, katso se täältä.

32 000 katsojaa voidaan pitää heikkona lukemana, sillä Overwatchiin on viimeisen vuoden ajan rakennettu Overwatch League -miljoonaliigaa, jonka kisapaikat maksavat 20 miljoonaa dollaria joukkueelta. Contenders-liiga on paikannut pahasti myöhästyneen OWL:n jättämää aukkoa, mutta liiga ei ole tavoittanut katsojia toivotusti.



Jos twiitti ei näy yllä, katso se täältä.

Kummallisinta on se, että Team EnVyUsin ja FNRGFE:n välistä välierää seurasi lauantaina parhaimmillaan reilut 41 000 katsojaa. Finaalissa katsojamäärä oli kuitenkin huomattavasti pienempi, johon saattoi vaikuttaa se, että finaali alkoi yli tunnin etuajassa.


Erikoinen sääntö ja nolo moka

Finaaliviikonlopun toinen puheenaihe katsojalukemien lisäksi oli Euroopan finaalin karttavalinta. Gigantti ja Misfits pelasivat mestaruudesta paras seitsemästä -sarjassa, joka päättyi Gigantille 4–3.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Seitsemästä pelistä huolimatta karttoja pelattiin vain viisi, kun finaalissa pelattiin kaksi kertaa Eichenwalde- ja Temple of Anubis -kartat. Molemmat kartat pelattiin kahdesti, koska sitä ei ollut kielletty säännöissä.

Erikoinen tapaus herätti keskustelua Redditissä, jossa asiaa puitiin kahdessa ketjussa. Tilanteelle saatiin selitys, kun Overwatch League -liigan komissaari Nate Nanzer saapui kommentoimaan kömmähdystä. Nanzer totesi, että kyseessä oli inhimillinen virhe, ja sääntö korjataan ensi kaudeksi.

Viikonlopun finaalilähetyksiä vaivasivat myös erikoiset mokat liittyen grafiikkoihin. Välillä joukkueiden nimet olivat väärinpäin, grafiikoissa nähtiin vanhoja tai jopa vääriä joukkueiden logoja,

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt