”Psykologisesti raastavaa” – Joona, 30, kertoo ammattilaispelaajan arjesta

Joona Leppänen pelasi yli sadassa peliturnauksessa yli 15-vuotisella urallaan. Tuhansien katsojien edessä pelaaminen on raskaampaa kuin moni uskoisi.

Joona Leppänen.

28.1.2017 17:24

Peliuransa keväällä 2015 päättänyt 30-vuotias Joona ”natu” Leppänen toimii nykyään markkinointivastaavana suomalaisessa ENCE eSports -organisaatiossa, minkä ohella hän tekee kommentaattorin töitä Counter-Strike: Global Offensive -turnauksissa.

15-vuotisella peliurallaan Leppänen ehti kisata sadoissa turnauksissa. Isoin yleisö oli arviolta pari kolme tuhatta henkeä.

– En koskaan ottanut isoja paineita yleisöstä. Enemmän koin saavani lisää energiaa yleisöstä, kertoo Leppänen Ilta-Sanomille.

Leppänen kertoo nykyään turnauksissa olevan käytössä joko äänieristetyt kopit, joissa ottelut pelataan tai sitten pelaajilla on päässään ääntä eristävät kuulokkeet.

– Yleisön kohahdukset kuuluvat pelatessa vain hieman taustalta. Pelitilanteessa on vain sinä, edessäsi oleva monitori sekä vieressä olevat joukkuekaverit.

Pelin aikana Leppänen keskittyi olennaiseen, eli siihen mitä pelissä tapahtuu seuraavaksi. Nykyään selostuskeikkoja pääasiassa työkseen tekevä Leppänen jäi kaipaamaan yhtä asiaa pelaajauralta.

– Yleisön edessä pelaamisen tuoma adrenaliini on niitä yksittäisiä asioita, joita pelaaja jää uran jälkeen kaipaamaan.

Kokemus on kaiken A ja O

Lahdesta kotoisin oleva Leppänen pelasi urallaan muun muassa CS:GO:n arvostetuimmassa turnauksessa, Majorissa, keväällä 2015. Tässä vaiheessa kokemusta oli jo sen verran, että hermot pysyivät kurissa kovista paineista huolimatta.

– Kokemuksen kautta tulee tietynlainen rauhallisuus tilanteessa kuin tilanteessa. Yritin aina ennen peliä keskittyä vain tulevaan koitokseen, kuunnella hieman musiikkia, jotta pääsen oikeanlaiseen ”zen-tilaan”. Sen jälkeen parhaimmillaan sinulla ei ole kiire missään tilanteessa ja toimit tajunnan virran mukana selkäytimestä.

Kaikilla eivät hermot kuitenkaan kestä esimerkiksi yleisön edessä pelaamista.

– Hermoilu näkyy hätäilynä ja ”kulmien oikomisina” tilanteissa. Sitä on itselläkin tullut joskus eteen, että se rauhallisuus katoaa ja ”unohtaa” jonkun tärkeän vaiheen tilanteessa, joka kaataa koko tilanteen. Se on kauhea tunne, kun tajuaa että on sössinyt tilanteen oman hermoilun kautta. Se on toki varsin luonnollista, ja siitä täytyy vaan ottaa oppia.

Leppänen itse oppi hallitsemaan paineensietokykyään pelaamalla enemmän ja enemmän turnauksista.

– Kaikille se on täysin yksilöllistä, miten paineta osaa käsitellä. Totta kai paras tapa on vain ”joutua” niihin painetilanteisiin usein, jolloin siitä alkaa muodostua jonkinlainen normi.

Suomen kokeneimpiin CS-pelaajiin lukeutuvalla Leppäsellä on yksi vinkki jokaiselle pelaajalle.

– Paras mentaliteetti on lähestyä jokaista peliä siten, että ne ovat samaa riippumatta missä olet – kotona tai täpötäydellä areenalla.

”Joudut jatkuvasti keskittymään 110 %”

Kilpapelaajien pelipäivät saattavat kestää nykyään jopa kaksitoista tuntia turnauksien aikana. Ajasta saattaa mennä puolet peliä odotellessa, mutta pelaamiseen voi mennä aikaa helposti kuusikin tuntia.

–  Kyllä se on psykologisesti raastavaa duunia. Joudut jatkuvasti keskittymään 110 % pahimmillaan 2,5 tuntia putkeen. Millisekunnin myöhästyminen tai virhearvio saattaa olla marginaalina voittamisen ja häviämisen välillä. Huipputasolla se on yleensä se viimeinen eron joukkueiden välillä tekemä tekijä: vähiten virheitä tehnyt joukkue voittaa aina, muistuttaa Joona.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?