Googlen hakukone muuttuu – tässä 4 tärkeintä uudistusta

Kuvien ja tekstin yhdistäminen mahdollistaa entistä tarkemmat haut. Myös karttoihin tulee uutta.

Google pystyy teoriassa tuntemaan käyttäjänsä nyt entistäkin paremmin.

29.9. 11:02

Google julkisti uusia ominaisuuksia tuotteisiinsa keskiviikkona illalla Search On 2022 -tapahtumassaan. Yhtiö paljasti, että kesällä julkistettu Multisearch-haku tulee Suomeen lähikuukausina.

Multisearch tarkoittaa kuvan ja tekstin yhdistämistä tiedon löytämiseksi. Tiedotteen mukaan kuvasta voi korostaa tai osoittaa jotakin tekstin avulla jatkossa myös suomeksi, mikä ”mahdollistaa aiemmin vaikeiden tai jopa mahdottomien hakujen tekemisen”.

Esimerkiksi kiinnostavasta paidasta otetun kuvan lisäksi voi kirjoittaa hakusanaksi mieluisan värin, jolloin haku etsii samanlaisia paitoja halutussa värissä. Olohuoneesta otettuun kuvaan voi lisätä hakusanaksi ”sohvapöytä”, ja haku etsii huoneeseen sopivia pöytiä, Google kertoo.

Kuvasta voi valita alueen haettavaksi, ja hakua voi tarkentaa sanoilla.

Multisearch toimii Google Lensillä, joka on osa useimmissa Android-puhelimissa olevaa Google-sovellusta. Lens tunnistaa kuvissa näkyviä kohteita, kuten esineitä ja eläimiä, ja myös kuvassa esiintyvää tekstiä voi valita.

Lue lisää: Chromeen on piilotettu tehokas työkalu – voi pelastaa huijaukselta

Google Lensin käännöspalvelu osaa jatkossa luoda luonnollisempia kuvia käännetystä tekstistä englanniksi. Esimerkiksi julisteessa oleva käännetty teksti asettuu jatkossa luonnollisemmin osaksi julisteen kuvaa uusimmissa Android-puhelimissa.

Lisäksi Google kertoi, että jatkossa haku tarjoaa relevantteja hakusanoja ja hakulauseita englanniksi jo ennen kuin käyttäjä on ehtinyt kirjoittaa kysymyksen loppuun englanniksi.

Voidaan olettaa, että selvästi aiempaa tarkemmat haut auttavat Googlea oppimaan tuntemaan käyttäjänsä entistäkin paremmin. Yhtiö ei maininnut, kuinka uusia ominaisuuksia mahdollisesti käytetään esimerkiksi mainonnan kohdentamiseen. Mainosmyynti on Googlen pääbisnes.

Google Maps -kartat saavat myös uutta Suomessa. Neighborhood Vibe -ominaisuus tarjoaa alueeseen zoomattaessa valokuvia ja arvioita suosituista paikoista, ravintoloista, kahviloista ja nähtävyyksistä, jotta käyttäjä saisi nopeammin kuvan alueen tunnelmasta ja palveluista.

Mapsiin ilmestyi äskettäin bensiiniä ja dieseliä säästävä ominaisuus. Googlen mukaan jatkossa sen hakukone esittää arvion vuotuisista bensakustannuksista haetun automallin perusteella. Sähköautoista esitetään arviot kustannuksista, ajoetäisyydestä ja latausnopeudesta.

Lue lisää: Google Maps saa uudistuksen Suomessa – säästää käyttäjälle selvää rahaa

Haku alkaa myös ehdottaa shoppailijoille käytettyjä tuotteita, kuten vaatteita. Ja reseptejä haettaessa tulokset antavat arvion ruoka-aineiden hiilijalanjäljestä.

Moni uutuuksista tavoittaa suomenkieliset käyttäjät viiveellä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?