Facebookista paljastui mittava ja kummallinen venäläinen informaatio-operaatio

Meta katkaisi siivet venäläiseltä ja kiinalaiselta verkostolta, jotka levittivät väärää tietoa sosiaalisessa mediassa.

Venäläisoperaatio väärensi yli 60 uutissivustoa.

28.9. 18:54

Meta eli entinen Facebook sanoo ottaneensa alas Venäjältä toukokuussa alkaneen vaikutusoperaation, joka julkaisi Ukrainan sotaan liittyviä artikkeleita yli 60 verkkosivustolla. Nämä sivustot jäljittelivät todellisia uutislähteitä kuten Spiegel, The Guardian ja Bild.

Artikkeleissa kritisoitiin Ukrainaa ja pakolaisia, tuettiin Venäjää ja väitettiin pakotteiden koituvan lännen vahingoksi. Artikkeleita, YouTube-videoita ja niin sanottuja meemejä eli nettivitsejä mainostettiin muun muassa Facebookissa, Instagramissa, Telegramissa ja Twitterissä.

Sisältöä nostettiin paikoin myös Venäjän eurooppalaisten ja aasialaisten lähetystöjen Facebook-sivuille. Kampanjan kohteena oli pääasiassa Saksa, mutta myös Ranska, Italia, Ukraina ja Britannia.

– Tämä on suurin ja monimutkaisin venäläislähtöinen operaatio, jonka olemme katkaisseet sitten Ukrainan-sodan alkamisen, Metan Ben Nimmo ja David Agranovich sanovat.

Tämä on suurin ja monimutkaisin venäläislähtöinen operaatio, jonka olemme katkaisseet sitten Ukrainan-sodan alkamisen.

Johtajien mielestä operaatio oli kummallinen, sillä se käsitti sekä hienostuneita osia että raakaa voimaa. Väärennetyt verkkosivustot ja useiden kielien käyttäminen edellytti osaamista, mutta toisaalta sivustojen näkyvyyttä edistettiin sosiaalisessa mediassa alkeellisilla mainoksilla ja väärennetyillä käyttäjätileillä.

Metan mukaan suurin osa mainoksista ja tileistä poistettiin automaattisesti jo ennen kuin yhtiö alkoi tutkia asiaa. Ilmeisesti operaation tavoitteena oli iskeä someen nopeasti ja lyhyesti, eikä tarkoitus ollut päästä vaikuttamaan siellä pitkään.

Erikseen Meta poisti pienen ja alkeellisemman kiinalaislähtöisen operaation, jolla ei ollut tekemistä venäläisoperaation kanssa.

Kiinalaisoperaatio kohdistui Yhdysvaltoihin, Tshekkiin ja vähemmän myös kiinaa ja ranskaa puhuviin yleisöihin ympäri maailmaa. Kampanja koostui neljästä osasta, jotka käsittivät puolisen tusinaa käyttäjätiliä kukin. Tileillä julkaistiin pieniä määriä sisältöä tyypillisesti kellonaikaan, jolloin kohdeyleisö olisi ollut nukkumassa.

Yhdysvalloissa kampanja edelsi maan välivaaleja ja pyrki tavoittamaan niin demokraatteja kuin republikaaneja. Tshekissä pyrittiin levittämään hallituksen vastaisia viestejä kritisoiden valtiota muun muassa Ukrainan tukemisesta.

Vain muutama ihminen tiettävästi oli vuorovaikutuksessa sisällön kanssa, ja heistäkin osa totesi sen väärennetyksi. Facebookin lisäksi sisältöä nähtiin muun muassa Instagramissa ja Twitterissä.

Facebookia on ajoittain arvosteltu väärän sisällön hitaasta poistamisesta. Etenkin Suomessa palvelun valvonta vihapuheen ja muun vahingollisen sisällön varalta on ollut erittäin heikolla tolalla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?