Telian palveluita nurin – tämä kaikki ei toimi

Telian järjestelmävika vaikuttaa muun muassa verkkosivustoon, asiakasportaaliin ja mobiilivarmenteeseen.

Ongelmat havaittiin ennen kello 13.

26.9. 14:37 | Päivitetty 26.9. 15:42

Teleoperaattori Telia tiedottaa ongelmista. Yhtiö sanoo havainneensa maanantaina hieman ennen kello 13 häiriöitä telia.fi-verkkosivuston ja Minun Telia -portaalin toiminnassa.

Myös asiakaspalvelu on vaikeuksissa:

Järjestelmähäiriön vuoksi myös asiakaspalvelumme kyky tehdä muutoksia palveluihin on osittain estynyt.

Telian antamien viimeisimpien tietojen mukaan myös mobiilivarmenteessa on samaan aikaan alkanut vika, joka liittyy tähän yleiseen häiriöön.

Lisäksi häiriö näyttää vaikuttavan myös Prepaid lataus -sovelluksen toimintaan.

Vian syytä ei eritelty. Timo Saxén Telian viestinnästä kertoo, ettei tarkka syy ole vielä edes tiedossa.

– Kyse on sisäisiä it-järjestelmiä vaivaavasta viasta, joka ulospäin heijastuu tällä tavalla, Saxén sanoo.

Saxénin mukaan järjestelmiin ei ole tehty mitään sellaisia isoja muutoksia tai ohjelmistopäivityksiä, joita heti osattaisiin epäillä ongelmien alkulähteeksi. Verkkohyökkäyksen mahdollisuus on kuitenkin suljettu pois.

Tältä näytti Telia.fi-sivusto maanantaina iltapäivällä. Kuvakaappaus.

Koska ongelman tarkkaa syytä ei tiedetä, ei Saxénilla ole vielä antaa aikataulua vian korjaamisesta.

Vika vaikuttaa ennen kaikkea Suomeen, mutta joiltakin osin se voi heijastua muuallekin Teliaan. Lisäksi ongelmia voi esiintyä kaupoissa, jos niissä käytetään Telian järjestelmiä myynnissä tai asiakaspalvelussa.

Telian internet- ja matkapuhelinpalveluihin vialla ei ole vaikutusta.

– Verkot ja tietoliikenneyhteydet toimivat, Saxén korostaa.

Telian mukaan ongelmaa korjataan korkealla prioriteetilla.

Juttua päivitetty lisätiedoilla kello 15.42.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?