Uudellamaalla käytettävä sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä Apotti oli poissa käytöstä Helsingin yliopistollisessa sairaalassa Husissa noin tunnin ajan kello 9.20. Katkon aikana järjestelmästä ei voinut hakea potilaiden tietoja tai varata lääkäri- ja laboratorioaikoja.
Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.
– Syynä oli häiriö tietoliikenneyhteyksissä, tarkemmin sanottuna reitityksissä Husin ja Apotin välillä, kertoo Apotin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Anna Karjalainen sähköpostitse IS Digitodaylle.
Vika ei koskenut Apotin muita asiakasorganisaatioita Helsingissä, Vantaalla, Keravalla ja Kauniaisissa.
IS:n näkemän HUS:n sisäisen tiedotteen mukaan ”tietojärjestelmän yhteyksissä oli häiriö, joka esti järjestelmän käytön”. Vian tarkka korjautumisaika oli kello 10.18.
– Sote-ammattilaisilla on häiriötilanteiden varalle käytössään varayhteys Apotti-järjestelmään (ns. jatkuvuustyöasemat), joten vaaraa potilasturvallisuudelle ei aiheutunut, Karjalainen sanoo.
IS:n kuuleman väitteen mukaan häiriö koski myös häiriötilanteita varten tarkoitettuja jatkuvuustyöasemia Husissa. Karjalainen kiistää väitteen.
– Ohjeistuksen mukaisesti ylläpidetyt jatkuvuustyöasemat toimivat normaalisti häiriötilanteessa.
Oy Apotti Ab:n omistavat HUS Helsingin yliopistollinen sairaala, Helsinki, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä, Inkoo, Siuntio ja Loviisa (sekä Lapinjärvi osana Loviisaa). Tällä hetkellä järjestelmä on käytössä HUSissa, Helsingissä, Vantaalla, Keravalla ja Kauniaisissa.
Meneillään on parhaillaan ict-alan toimihenkilöiden lakko sekä kunta-alan työntekijöiden lakko. Karjalaisen mukaan ”lakoilla ei ollut vaikutusta häiriön tehokkaaseen korjaamiseen”.
Uutista on päivitetty lisätiedoilla.