Rikollisilla uusi suosikki – huijaus tulee yleensä näiden firmojen nimissä

DHL saa kyseenalaisen kunnian olla tietojenkalastelijoiden uusi suosikki.

Mitään viestissä olevaa linkkiä ei pidä koskaan avata hetken mielijohteesta.

23.1. 20:37

Kuljetusyhtiö DHL nousi loka–joulukuussa 2021 eniten hyödynnetyksi tuotemerkiksi rikollisten kalastellessa uhrien henkilö- tai pankkitietoja. Asiaa selvitti tietoturvayhtiö Check Point julkaisemassaan Brand Phishing -raportissa.

23 prosenttia kaikista brändiväärennöksistä käytti DHL:n nimeä. DHL ohitti huijarien aiemman suosikin Microsoftin, jota käytettiin 20 prosentissa väärennöksiä. Kaksikolla on selvä pesäero listan kolmanteen, WhatsAppiin, joka esiintyi 11 prosentissa väärennöksiä.

DHL ei ole yllättävä nimi listan kärjessä. Yrityksen nimissä on huijattu ahkerasti myös Suomessa pitkin viime vuotta. Esimerkiksi FluBot-haittaohjelman levittäjät turvautuivat DHL:n brändiin.

Lue lisää: Viran­omainen varoittaa: Suomessa riehuva haitta­ohjelma vaihtoi taktiikkaa

Lue lisää: Viranomaiselta varoitus: Vaarallinen haitta­ohjelma leviää puhelimiin ja varastaa pankki­tietoja – varo tällaista viestiä

Rikolliset pyrkivät oletettavasti hyötymään uusien ja kenties varomattomien verkko-ostajien suuresta määrästä vuoden vilkkaimman ostossesongin aikana.

– Iäkkäämmillä käyttäjillä saattaa olla puutteellisemmat teknologiataidot kuin nuoremmilla sukupolvilla. Tehdessään ostoksia verkossa kenties ensimmäistä kertaa he eivät välttämättä erota väärennettyjä vahvistusviestejä tai seurantapäivityksiä aidoista, CP:n datatutkimusjohtaja Omer Dembinsky sanoo tiedotteessa.

Itse kunkin on vaarallista olettaa olevansa huijauksille immuuni. Kiire ja väsymys ovat vain joitakin esimerkkejä tekijöistä, jotka voivat altistaa ansalle.

Lue lisää: Kommentti: Luuletko, ettet voi narahtaa netti­huijaukseen? Olet sekä väärässä että vaarallinen

– On aivan liian helppoa olla huomaamatta epäilyttäviä yksityiskohtia, kuten väärin kirjoitettuja verkkotunnuksia ja muita kirjoitusvirheitä tai virheellisiä päivämääriä. Kehotamme kaikkia käyttäjiä kiinnittämään huomiota tällaisiin yksityiskohtiin, kun he ovat tekemisissä DHL:n kaltaisten yritysten kanssa tulevina kuukausina, neuvoo Check Pointin Suomen ja Baltian maajohtaja Sampo Vehkaoja tiedotteessa.

CP huomauttaa, että ensimmäistä kertaa kärkikymmenikköön ylsi myös kuljetus- ja logistiikkayhtiö FedEx. Samalla sosiaalinen media vahvisti asemaansa tietojenkalasteluyrityksissä. WhatsAppin lisäksi top 10:ssä on LinkedIn sijalla viisi. Facebook on tosin poistunut kärkikymmeniköstä.

Muita nimiä listalla ovat Google, Amazon-verkkokauppa, suosittu pelialusta Roblox, maksupalvelu Paypal ja teknologiayhtiö Apple.

Suomessa huijauksia on nähty myös teleoperaattorien täkäläisten pankkien nimissä. Ne eivät kuitenkaan kansainvälisellä listalla näy.

Useimmin väärennetyt brändit loka–joulukuussa 2021

  1. DHL (23 %)

  2. Microsoft (20 %)

  3. WhatsApp (11 %)

  4. Google (10 %)

  5. LinkedIn (8 %)

  6. Amazon (4 %)

  7. FedEx (3 %)

  8. Roblox (3 %)

  9. Paypal (2 %)

  10. Apple (2 %)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?