VR:n logo varastettiin – asialla firma, jonka arvot ovat rehellisyys, kekseliäisyys ja vastuullisuus

Myös logon luvaton käyttäjä toimii logistiikkabisneksessä.

Intialaisen ja suomalaisen VR:n logojen samankaltaisuus on tuskin sattumaa.

18.1. 9:55

VR-Yhtymä Oy eli VR Group on joutunut logovarkauden uhriksi. Suomalaisjunien kyljestä tuttu kaksikirjaiminen logo on päätynyt Intian Maharashtran osavaltiossa toimivan V R Group -nimisen logistiikkafirman käyttöön.

Intialainen V R Group -niminen yhtiö mainostaa muun muassa olevansa ”luotettu kuljetusbrändi”. Sen lisäksi se sanoo vahvuutensa olevan henkilöstössään.

Yhtiö kertoo verkkosivuillaan perustamisajankohdakseen vuodet 1996–1997. Omaa kuljetuskalustoa sillä on 85 autoa ja vuokrattuja 50. yhtiö kertoo työntekijöidensä määräksi yli 300, joista runsaat 100 on kuljettajia.

Intian-VR sanoo asiakkaisiinsa kuuluvan muun muassa verkkokauppajätti Amazonin sekä saksalaisen kuljetusmammutti DB Schenkerin.

Intian V R Group kertoo verkkosivuilla arvoihinsa kuuluvan muun muassa innovatiivisuuden eli kekseliäisyyden, vastuullisen yritystoiminnan sekä uskon, johon kuuluu rehellisyys.

Kuljetusyhtiön sivustolla herättää kummastusta se, että yhtiö sanoo tekevänsä ”reaaliaikaista seurantaa gprs:llä”. Gprs (general packet radio service) tarkoittaa vuonna 2000 käyttöön otettua mobiilidatan siirtoon tarkoitettua teknologiaa, joka edelsi 3g:tä ja joka oli mukana ammoisessa gps-standardissa.

”Luotettavat kuljettajat” lienevät tarkoittaneet markkinoinnissaan gps:ää (global positioning system), joka on satelliittipohjainen paikannusjärjestelmä. Sitä käytetään runsaasti esimerkiksi konttien ja kuljetusautojen paikantamisessa.

Intialaisen V R Groupin käyttöön ottama logo muistuttaa etenkin Suomen VR:n tunnuksen aiempaa versiota.

VR-Yhtymä Oy kertoo saaneensa asiasta tiedon viime viikolla.

– Lakiosastomme tutkii asiaa parhaillaan tarkemmin. Tulemme olemaan yhteydessä kyseiseen yhtiöön ja vaatimaan VR:n logon oikeudettoman käytön lopettamista, kertoo Julia Stolp VR-Yhtymän viestinnästä.

Stolpin mukaan vastaavat tilanteet ovat harvinaisia. Niitä on kuitenkin ollut ajoittain yhtiön historiassa.

Puutumme niihin aina.

– Puutumme niihin aina. Stolp sanoo.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun suomalaisen VR:n logo päätyy epämääräisiin käyttötarkoituksiin. Vuonna 2016 niin ikään kiinalaiseen verkkokauppaan ilmestyi VR:n logolla varustettuja virtuaalitodellisuuslaseja.

Lue lisää: Kiinalaisen verkkokaupan sivuilla myydään 3D-laseja – laitteessa VR:n logo

VR on yleisesti virtuaalitodellisuudesta (virtual reality) eli silmien luonnollisen näkymän tietokonegrafiikalla korvaamisesta käytetty lyhenne.

Toinen tapaus ilmeni vuotta myöhemmin Yhdysvalloissa, jossa paikallinen virtuaalitodellisuusfoorumi käytti samaa VR-logoa.

Lue lisää: VR:n logoa käytetään jälleen luvattomasti – tällä kertaa Yhdysvalloissa

Ilta-Sanomat Digitoday on lähestynyt intialaista V R Groupia. Yhtiö ei ole toistaiseksi vastannut kysymyksiin.

Asiasta kertoi ensimmäisenä HBL.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?