Hus: Tietojärjestelmä hyökkäyksen kohteena – palveluissa katkoksia viikon ajan

Husin mukaan potilasturvallisuus ei ole vaarantunut, mutta koronavirusrokotus- ja testausjärjestelmässä on ollut katkoksia.

Husin mukaan potilasturvallisuus ei ole vaarantunut, mutta koronavirusrokotus- ja testausjärjestelmässä on ollut katkoksia.

13.11.2021 19:30 | Päivitetty 13.11.2021 19:47

Ilta-Sanomien saamien tietojen mukaan Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella on sattunut häiriöitä verkkopalveluissa koko viikon ajan. IS:n tietojen mukaan katkoksia on ollut muun muassa Hus.fi -verkkosivulla ja Terveyskylä-asiakasportaalissa, Finentry-palveluissa ja ajanvarauksissa.

Husin vs. johtajaylilääkäri Jari Petäjä vahvisti lauantaina asian Ilta-Sanomille.

Ilta-Sanomien saamien tietojen mukaan HUS:in tietojärjestelmissä on ollut palvelukatkoksia kuluneen viikon ajan. Miten kommentoitte?

– Meillä on tilanne päällä, joka on aiheuttanut toiminnallisia häiriöitä.

Millaisia vikoja HUS:in järjestelmissä on havaittu?

– Finentry-palvelussa on ollut toimintahäiriöitä, eli palveluissa on ollut katkoksia.

Kuinka pitkään häiriöt ovat jatkuneet?

– Tilanne on jatkunut useita päiviä, meillä on noin viikon verran ollut haasteita.

Onko potilasturvallisuus vaarantunut tämän johdosta?

– Emme ole olleet tapahtumaketjun aikana huolissamme potilasturvallisuudesta, sillä häiriö ei ole ulottunut sairaskertomusjärjestelmiin, Petäjä sanoo.

Miten tämä on näkynyt yleisölle?

– Koronavirusrokotuksiin ja -testauksiin liittyvissä toiminnoissa on ollut häiriöitä.

Mitä voitte sanoa häiriön mahdollisesta aiheuttajasta?

– Pidämme sitä ulkoisena hyökkäävänä toimintana.

Ilta-Sanomien saamien tietojen mukaan asia on viety poliisin tutkintaan. Poliisi ei kuitenkaan vahvistanut tutkimuksia lauantain aikana.

Juttua päivitetty kello 19.45. Korjattu Jari Petäjän titteli.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?