WhatsApp nousi Suomen suosituimmaksi sosiaaliseksi mediaksi - Digitoday - Ilta-Sanomat

WhatsAppin suosiossa yllätys­käänne Suomessa

WhatsApp teki kovan nousun viime vuodesta. Oliko riitely käyttöehdoista vain paljon melua tyhjästä?

WhatsApp ja emoyhtiö Facebook nauttivat vahvaa kannatusta Suomessa.

30.6. 7:02

Pikaviestipalvelu WhatsApp on noussut Suomen suosituimmaksi sosiaaliseksi mediaksi. Tämä käy ilmi Reuters-instituutin Uutismedia verkossa 2021 -raportista.

Yli 18 vuotta täyttäneistä suomalaisista 72 prosenttia käyttää WhatsAppia, kun vuotta aiemmin lukema oli 66 prosenttia. Kakkosena on YouTube (69 %) ja kolmantena Facebook (68 %).

Somepalvelujen käyttö Suomessa:

  1. WhatsApp 72 %

  2. YouTube 69 %

  3. Facebook 68 %

  4. Instagram 43 %

  5. Facebook Messenger 37 %

  6. Twitter 18 %

  7. Pinterest 16 %

  8. LinkedIn 14 %

  9. Suomi 24 14 %

  10. Snapchat 13 %

  11. TikTok 10 %

  12. Vauva.fi 10 %

  13. Reddit 9 %

  14. Ylilauta 5 %

  15. Telegram 4 %

  16. Flickr 2 %

Lähde: Uutismedia verkossa 2021

– Se niistä puheista, että WhatsApp olisi laskussa. Ei ole. Pieni notkahdus oli alkuvuonna latausluvuissa, siinä kaikki, kirjoittaa sosiaaliseen median asiantuntija Harto Pönkä Twitterissä viitaten tammikuun alkupuolella alkaneeseen tietosuojakohuun WhatsAppin uusista käyttöehdoista.

Lue lisää: WhatsApp teki täyskäännöksen sovelluksen heikentämisessä

On hieman epäselvää, miten paljon kohu näkyy tutkimuksen tuloksissa. Suomen maaraportti perustuu tammi-helmikuussa 2021 tehtyyn verkkokyselyyn, josta vastasi YouGov-tutkimuslaitos. Tarkkaa aikaväliä ei kerrottu.

Toisin sanoen kyselyn hetkellä kohu WhatsAppin uusista käyttöehdoista vielä näkynyt täysimääräisesti. Lopullisia johtopäätöksiä kohun vaikutuksista on tämän kyselyn perusteella vaikea vetää.

– WhatsAppille todellinen torjuntavoitto ja suorastaan ylivoimainen sellainen, Pönkä jatkaa Twitterissä.

WhatsAppin vaihtoehdoksi kohun keskellä usein mainittu Telegram kasvatti suosiotaan vuoden takaisesta vain yhdellä prosenttiyksiköllä 4 prosenttiin. Muutos mahtuu tutkimuksen virhemarginaaliin. Toista usein rummutettua kilpailijaa Signalia ei löydy tutkimuksesta lainkaan.

Lue myös: Näin Telegram ja Signal voittavat WhatsApp-myrskyssä

Lukujen perusteella edes WhatsAppin emoyhtiö Facebook ei ole toistuvista tietosuojavahingoista huolimatta kärsinyt Suomessa. Sen käyttö on itse asiassa lisääntynyt yhdellä prosenttiyksiköllä, joskin tämäkin muutos mahtuu virhemarginaaliin. Ainakin jotain Facebookin palvelua käyttäneiden osuus on Suomessa nyt jo 88 prosenttia.

Verkossa suosiotaan kasvattavat nopeimmin uutisia maksutta tarjoavat mediat, Yleisradio, MTV ja Ilta-Sanomat. Ilta-Sanomat oli perinteisestä mediasta suosituin, kun ihmisiltä kysyttiin eri medioiden viikoittaisesta käytöstä uutisten seuraamiseen verkossa.

Lue lisää: Tutkimus: Ilta-Sanomat on Suomen seuratuin uutismedia verkossa – asema vahvistunut viime vuodesta

Some voi aiheuttaa paineita perinteiselle medialle. Kolmannes suomalaisista käyttää Facebookia uutisten lukemiseen, jakamiseen ja niistä keskustelemiseen. Toisaalta esimerkiksi Facebookissa jaettavat linkit perinteiseen mediaan voivat lisätä niiden lukijakuntaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?