Kaikki muistavat kännykän matopelin – mutta tiedätkö, kuka sen nykyään omistaa?

90-luvun lopulla Nokia päätti sisällyttää uusiin puhelimiinsa pelejä. Näistä yksi oli Snake eli matopeli, joka saavutti aikoinaan ilmiömäisen suosion.

Alkuperäinen matopeli kahdessa Nokian klassikkopuhelimessa.

23.5.2021 16:07

Pelit ovat nykyään asia, joka mielletään puhelimeen kuuluvaksi asiaksi siinä missä viestittely tai puhelutkin. Aina näin ei ole ollut.

Nokia päätti 90-luvun lopussa sisällyttää perusominaisuuksien lisäksi joukon pelejä uusiin puhelinmalleihinsa. Näistä kenties tunnetuin on Snake, tuttavallisemmin matopeli. Yksinkertaisesta pelistä muodostui ilmiömäinen hitti.

Klassisessa matopelissä tarkoituksena on ohjata matoa, joka pitenee kerätessään pelikentältä ruokaa, jotka toimii myös pelin pisteinä. Peli päättyy, kun mato törmää itseensä tai pelikentän laitoihin.

Suomalaisille tuttu matopeli esiintyi ensi kertaa Nokian 6610 -puhelinmallissa vuonna 1997. Alkuperäistä versiota kenties tunnetumpi Snake 2 teki debyyttinsä ikonisessa Nokia 3310 -mallissa vuonna 2000. Uusi versio matopelistä sisällytettiin myös 3310 -puhelimen vuonna 2017 julkaistuun uusioversioon.

Nokian ensimmäisen matopelin kehittäjä Taneli Armanto vuonna 1999.

Alkuperäisen Snake-pelin Nokian puhelimiin koodasi Taneli Armanto. Nokian tuotekehitystiimissä työskennellyt Armanto kertoi Pelimuseolle antamassaan haastattelussa päätyneensä Snaken koodariksi alun perin sekaannuksen vuoksi.

– Sukulaispoikani oli tehnyt tietokonepelin, jossa alkuruudussa oli hänen nimensä ensimmäinen kirjain ja sukunimi. Sattumoisin kirjain ja sukunimi olivat samat kuin minulla, joten sain ansiotonta kuuluisuutta pelintekijänä ja pyydettiin, ottaisinko tämän pelitehtävän vastaan, Armanto sanoo.

 Sattumoisin kirjain ja sukunimi olivat samat kuin minulla, joten sain ansiotonta kuuluisuutta pelintekijänä.

Matopelin huima suosio Suomessa johti jopa mestaruuskisoihin. Yle uutisoi vuonna 2000 Helsingin messukeskuksessa pidetyistä matopelin suomenmestaruuskisoista, joissa palkintona oli Nokian 3310 -puhelin lisävarusteineen sekä matka Alpeille.

– Ensimmäiset mestaruuskisat pidettiin Kaapelitehtaalla Helsingissä. Olin siellä mukana katsomassa, kuinka porukka pelasi. Oli mahtava tilanne, kun siellä seinällä videolta näytettiin, kun pelaajat pyörittivät matoa siinä pienessä ruudussa, Armanto muistelee.

Kuvaustiimi seuraamassa matopelin suomenmestaruuskisoja vuonna 2000.

Armanto sittemmin palasi matopelin kehitykseen vuonna 2015. Hän julkaisi yhdessä Rumilus Entertainmentin kanssa Snake Rewind -mobiilipelin, joka oli pitkälti modernein ominaisuuksin päivitetty versio klassikkopelistä.

Nokian matopeli ei kuitenkaan ollut läheskään ensimmäinen laatuaan. Tiettävästi ensimmäisen matopelin kehitti 70-luvun lopussa Yhdysvalloissa Gremlin Industries.

Googlen hakukoneeseen piilotettu matopeli. Kuvakaappaus Googlen hakukoneesta.

Tässä Blockade-nimisessä pelissä kaksi pelaajaa ohjasivat kukin omaa matoaan ja tarkoituksena oli piirtää viiva, jolla tukitaan vastustajan tie. Pelin voitti pidempään selvinnyt pelaaja.

Gremlin päätyi aikojen saatossa pelikoneita valmistavan Ballyn omaisuudeksi, joka puolestaan päätyi osaksi hotelliketju Hiltonin kasinoyksikköä 90-luvun lopussa. Monien käänteiden kautta kasinoyksikkö päätyi lopulta Ceasars Entertainmentille, joka omistaa lukuisia kasinoja sekä World Series of Poker -pokeriturnauksen. Yhtiö omistaa näin myös alkuperäisen matopelin tekijänoikeudet.

Mikäli haluat syystä tai toisesta pelata matopeliä on nykyään kenties helpoin tapa käyttää Googlen hakukoneeseen piilotettua matopeli-ominaisuutta. Siihen pääsee käsiksi kirjoittamalla hakukenttään ”snake” tai ”matopeli”.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?