Kuluttaja-asiamies: Suomalaisissa verkkokaupoissa huolestuttava ilmiö

Varsinkin elektroniikan myyjät peruvat kauppoja lainvastaisin perustein, Kilpailu- ja kuluttajavirasto arvostelee.

Kuluttajan pitää tehdä mahdollinen kateosto huolellisesti. Tällä tarkoitetaan hankintaa, jossa tuotteen luvannut kauppias maksaa hintalupauksen ja muualta ostetun tuotteen hinnan erotuksen.

12.5.2021 9:47

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV kertoo saavansa kuluttajaneuvontaansa yhä enemmän ilmoituksia siitä, että verkkokaupat yrittävät vetäytyä sopimuksia koskevista vastuistaan. Kaupat yrittävät perua yksipuolisesti asiakkaidensa tilauksia vedoten toimitusvaikeuksiin tai varaston riittämättömyyteen.

KKV muistuttaa, että sopimus sitoo kaupan kumpaakin osapuolta. Viranomainen kuvailee ongelmaa ”huolestuttavaksi ilmiöksi” ja etenkin elektroniikkamyynnin osalta jopa ”riesaksi” kuluttajille.

Yhteydenottojen perusteella sopimuksista vetäytyminen on yleistä erityisesti kodinkoneita tai elektroniikkaa myyvissä verkkokaupoissa etupäässä tietotekniikkaan, kuten näytönohjaimiin, liittyvissä tilauksissa.

Tätä on nähty esimerkiksi Telian kohdalla, jonka toimintaan KKV puuttui huhtikuussa. Telia perui näytönohjainten tilauksia niiden huonoon saatavuuteen vedoten, mutta muutti toimintansa KKV:n astuttua väliin. Gigantti puolestaan myi vahingossa näytönohjainta, jota ei ollut olemassa.

Näytönohjaimet ovat yksi globaalin sirupulan uhreista ja niitä on joutunut odottamaan useita kuukausia. Samalla hinnat ovat pompanneet pilviin alkuperäisistä.

– Verkkokaupan huolellinen toiminta edellyttää, että se markkinoi vain tuotteita, joita se voi myös toimittaa. Verkko-ostosten suosio jatkaa yhä kasvuaan, ja asiakkaiden luottamus yritykseen on myös verkkokauppiaiden etu, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.

Mitä kuluttaja voi tehdä?

KKV:n mukaan sopimusrikkomuksen voi korvata esimerkiksi niin, että asiakas ostaa vastaavan tuotteen kalliimmalla hinnalla toiselta myyjältä ja alkuperäinen myyjä hyvittää tuotteiden hintaeron. Oikeus tällaiseen korvaukseen arvioidaan aina tapauskohtaisesti, ja kuluttajan tulee ensin vaatia tuotteen toimittamista alkuperäiseltä myyjältä.

Tämä kateostoksi kutsuttu toimenpide tulee tehdä huolellisesti ja vahingot minimoiden. Korvausvastuun arviointiin vaikuttaa myös se, pystyykö myyjä osoittamaan, että tuotteen toimittamiselle on olemassa ylivoimainen este.

Jos yritys kuluttajan vaatimuksesta huolimatta kieltäytyy toimittamasta tilausta, kuluttajan kannattaa tehdä kirjallinen valitus yritykselle viipymättä. Reklamaation tekemiseen voi hyödyntää KKV:n reklamaatioapuria.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?