Korona mullisti pelimaailman: Amazonin pelipomo kertoo, mitä tapahtuu seuraavaksi ja paljastaa oman top 5 -listansa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Korona mullisti pelimaailman: Amazonin pelipomo kertoo, mitä tapahtuu seuraavaksi ja paljastaa oman top 5 -listansa

Amazon Web Servicesin johtaja Eric Morales näkee pelaamisen tulevaisuuden tilauspalveluissa ja pelien monipuolistumisessa.

Fortniten kaltaiseen kausimalliin perustuvat pelit pärjäävät jatkossakin hyvin, ennustaa Eric Morales.­

11.4. 7:00

Koronapandemia muutti pelaamista paljon. Se muutti myös pelinkehitystä ja sitä, miltä pelaaminen jatkossa näyttää.

Moni on sanonut, ettei koronaa edeltävään aikaan ole paluuta. Ei ainakaan pelaamisessa ja pelinkehityksessä, sanoo Amazon Web Servicesin (AWS) peliteknologian johtaja Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella Eric Morales.

Eric Morales on Amazon Web Servicesin peliteknologian johtaja Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan eli EMEA-alueella.­

Pelaajaksi tunnustautuva Morales uskoo uusien tilausmallien nousuun ja pelien monipuolistumiseen. Tämä saa nostetta koronan myötä lisääntyneestä pelaamisesta.

Katso jutun lopusta Eric Moralesin tämän hetken pelien top 5.

– Yhtäkkiä ihmiset alkoivat pelata paljon aiempaa enemmän pelejä. Vaikka harrastuksen pariin tuli uusiakin ihmisiä, korona näkyy etenkin vanhojen pelaajien pelitunneissa, Morales kertoo videoyhteyden yli Lontoosta.

Korona kuritti Eurooppaa sosiaalisesti, sillä moni maa suljettiin miltei täysin. Kun moni yhteiskunta on alkanut taas avautua, pelaajat takovat edelleen isoja tuntimääriä harrastuksensa parissa. Morales uskoo pelaamisen lisääntymisen olevan pysyvää.

Pelityyppien kesken korona ei ole tuonut suuria voittajia tai häviäjiä. Jokaisessa lajityypissä nähtiin nousua. Jopa suureksi ilmiöksi nousseet muutaman kymmenen sekunnin hyperkasuaalipelit ovat lisänneet suosiotaan.

– Aiemmin niitä pelattiin matkalla töihin. Nyt niitä pelataan kahvin tippumista odotettaessa tai täyteen ruokakauppaan jonotettaessa. Se on vain erilaista.

Untitled Goose Game on epätodennäköinen hitti, jossa hanhi terrorisoi maalaisia.­

Morales sanoo pandemian muokanneen myös peliteollisuutta. Latauksina ostettujen pelien myynti hyppäsi, kun ihmiset alkoivat vältellä kivijalkakauppoja ja sen myötä pelihyllyjä. Pelien ostaminen on jatkossa digitaalista, vaikka pelien erikoispainokset fyysisine lisukkeineen pitävätkin hyllymyynnin hengissä vielä pitkään.

Tulevaisuus on Xbox Game Passin kaltaisten tilauspalveluiden. Tarjolle tulee kuitenkin uudenlaisia tilaus- ja asiakkaidenhoukuttelumalleja, kuten yksinoikeuksiin perustuva Applen Arcade tai Epic Gamesin toteuttamat ilmaispelikampanjat.

Kuukausitilausten rinnalla kukoistavat Fortniten kaltaiset kausiin perustuvat pelit, ”koska ihmiset maksavat saadakseen pelata juuri sitä tiettyä peliä”. Näissä rahaa tulee ostoksista, joita ei ole usein mahdollista tehdä myöhemmin.

Pandemian myötä syntyi myös hittejä, joita muuten olisi tuskin nähty.

 Kuinka todennäköistä on, että 10 vuotta sitten olisin saanut rahoituksen pelille, jossa tarkoitus on tärvellä hanhena tavallisten brittimaalaisten päivä?

– Vaikkapa Untitled Goose Game. Kuinka todennäköistä on, että 10 vuotta sitten olisin saanut rahoituksen pelille, jossa tarkoitus on tärvellä hanhena tavallisten brittimaalaisten päivä? Nyt siitä tuli hitti, joka tehtiin usealle laitteelle.

Samalla isotkin pelitalot ovat alkaneet tuottaa muutakin, kuin takuuvarmoja jatko-osien jatko-osia. Morales nostaa esimerkiksi EA:n julkaiseman ruotsalaisstudio Coldwood Interactiven skandinaaviseen maisemaan sijoittuvan pulmatasohyppelypeli Unravelin.

Unravel on ruotsalainen indiepeli, jonka iso EA otti siipiensä suojaan.­

– He tarttuivat pieneen ruotsalaisstudioon ja toivat markkinoille kaksi todella tiukkaa ja onnistunutta indiepeliä. Jättiyhtiökin voi tehdä kokeiluja erilaisten pelimekaniikkojen, käyttöliittymien ja jakelumallien kanssa.

Morales vetää pitkälti yhtäläisyysmerkit Nintendon kaltaisten jättiyhtiöiden ja pikkupeliä vapaa-aikanaan kehittävän kaveriporukan välille. Molemmat pyrkivät luomaan hauskan pelin.

– Haluamme työskennellä näiden kaikkien kanssa ja auttaa heitä tekemään mahdollisimman hauskan pelin sekä pitää heidät pois konesalibisneksestä. Se on meidän työmme.

Yhdeksi merkittäväksi pelialan termiksi Morales nimeää pelien muuttumisen sosiaalisen median kaltaiseksi. Kaverit kohtaavat pelissä, ja pelaajat luovat ja jakavat tuotoksiaan yhä enemmän.

Tämä voi olla myös bisnestä. Esimerkiksi Roblox-moninpeli perustuu käyttäjien palikoista rakentamien esineiden myymiseen.

 Käyttäjien sisällöntuotanto bisnesmallina luo uusia mahdollisuuksia kehittäjille ja julkaisijoille.

– Pelaajat luovat pelin sisällön itse ja rahoittavat pelin. Käyttäjien sisällöntuotanto bisnesmallina luo uusia mahdollisuuksia kehittäjille ja julkaisijoille.

Myös pelien kehittäminen muuttui dramaattisesti koronapandemian alettua. Liikkumisrajoitusten myötä pelien kehittäminen siirtyi kotikonttoreihin.

Etenkin kiinni mennyt Eurooppa tunsi pandemian vaikutukset tuottavuudessa. Pelien aikataulut siirtyivät ja tuottavuus putosi. Erityisesti kärsivät studiot, joiden työskentely vaatii läsnäoloa esimerkiksi toimistolla tehtävän liikkeenkaappauksen tai sinne sijoitettujen järeiden työasemien vuoksi.

Ranskalaisen Quantic Dreamin teokset ovat pelin ja vuorovaikutuksellisen elokuvan välissä, ja ihmishahmot on toteutettu liikkeenkaappauksella. Kuvassa Detroit: Become Human.­

Esimerkiksi pariisilaisen Quantic Dreamin tapauksessa työasemat siirrettiin pilvipalveluun, joihin rakennettiin Nvidian RTX -pohjainen ympäristö. Pelinkehittäjät työskentelivät kotoaan tableteilla, joihin kehitysympäristöä striimattiin. Ratkaisu oli karkeasti samankaltainen kuin Playstation Now’n, Microsoft Xcloudin ja Google Stadian tapaisissa pilvipelipalveluissa.

– Koko kehitys siirrettiin pilveen: 3d-grafiikkamallinnus, koodaaminen, rakentaminen ja renderöinti, tasosuunnittelu, Morales luettelee.

Itse kehittäjille tarkoitettua konsolilaiteympäristöä eli dev kitiä ei kuitenkaan ollut mahdollista toteuttaa sellaisenaan pilvessä.

Pilvi on mahdollistanut myös monialustakehityksen, jolla peliä pystyy tekemään samaan aikaan muun muassa konsoleille tai vaikka kännykkään. Ohjelmistoista muun muassa Unity, Unreal ja Amazon Lumberyard toimivat pilviympäristössä.

Tekoäly testasi käyttäjien Angry Birds Dream Blastiin tekemiä kenttiä.­

Morales nostaa toiseksi esimerkiksi pilven jo ennen pandemiaa kehitystyössään mukaan ottaneen Rovion. Vuonna 2019 julkaistu Angry Birds Dream Blast antoi pelaajien tehdä itse kenttiä.

Kenttien testaaminen ja vaikeustason arviointi ihmisvoimin on aikaa vievää työtä. Se toteutettiin kahdella pilvessä rinnakkain toimivalla tekoälybotilla, joista toinen perustui heuristiseen oppimiseen ja toinen vahvistusoppimiseen. Ihmistestaajat saivat eteensä tekoälyn valmiiksi pureskeleman analyysin, ja lopputulokseen lisättiin ihmisen kädenjälki.

– Rovio ei saa riittävästi tunnustusta edelläkävijyydestään tekoälyn käyttämisessä, Morales sanoo.

Näitä Eric Morales pelaa juuri nyt

Loop Hero (Windows, Mac OS, Linux; Four Quarters / Devolver Digital): Rakenteluun, strategiaan, seikkailuun ja korttien pelaamiseen perustuva erinomaiset arvostelut saanut genreyhdistelmä.

Slay the Spire (Android, PS4, iOS, Switch, X1, Windows, Mac OS, Linux; Mega Crit Games / Humble Bundle): Alati muuttuvaan maailmaan sijoittuva roguelike, jossa pelaamisen ydin muodostuu pakanrakennuksesta.

Forager (Android, X1, PS4, Switch, Windows, Linux, Mac OS; HopFrog / Humble Games): Retrografiikkaan perustuva avoimeen, mutta pääosin ystävällismieliseen maailmaan sijoittuva seikkailu- ja tutkimuspeli. Tarjolla myös resurssienhallintaa ja louhintaa, pulmia ja puolustustaistelua.

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (PS5; Insomniac Games / Sony Interactive Entertainment): Playstation 5:n julkaisupeli, onnistunut toimintapläjäys Hämähäkkimiehen uusista seikkailuista.

Last of Us Part 2 (PS4; Naughty Dog / Sony Interactive Entertainment): Vahvasti tunteita herättävä ja ihon alle menevä toimintadraama Playstationille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?