Lähes kaksi kolmannesta Google-hauista ei johda yhteenkään klikkaukseen - Digitoday - Ilta-Sanomat

Googlaaminen tosielämässä on jotain muuta kuin luullaan – ihmiset käyttävät hakukonetta ”väärin”

Suurin osa Google-hauista päättyy ilman että käyttäjä klikkaa yhtäkään hakutulosta, uusi tutkimus luotaa.

Googlen pelätään kuihduttavan kävijävirtaa verkkosivuille.­

26.3. 11:17

Google voi uuden tutkimuksen mukaan tukahduttaa kävijävirtaa verkkosivuille, koska hakukone tarjoaa käyttäjän hakeman tiedon suoraan hakutulossivulla.

Vierailijametriikkaa tarjoavan SparkToron toimitusjohtaja Rand Fishkin tutki asiaa ja havaitsi, että viime vuonna lähes kaksi kolmannesta, eli 65 prosenttia puhelimilla ja tietokoneilla tehdyistä Google-hauista päättyi ilman yhdenkään hakutuloksen klikkausta tai näpäytystä.

Asiasta uutisoi muun muassa Business Insider. Johtopäätöksen mukaan Google monissa tapauksissa pitää miljardit käyttäjät omissa tuotteissaan muiden verkkosivujen kustannuksella.

Taustalla on pitkäaikainen ilmiö. Google on vuosien mittaan lisännyt sellaisen tiedon määrää, joka esitetään suoraan hakutulossivulla ilman että käyttäjän tarvitsee klikata itseään minnekään muualle verkossa.

Googlessa ovat yleistyneet tietolaatikot, jotka tarjoavat verkkosivuilta kerättyjä avainfaktoja heti hakutulosten kärjessä. Esimerkiksi haku Covid-19 deaths antaa koronakuolemista tietoa, joka on haettu muun muassa New York Timesista, Wikipediasta ja WHO:lta.

Esimerkki tiedosta, jota Google esittää suoraan hakukoneessa. Kuvassa Suomen koronakuolemat. Kuvakaappaus.­

On epäselvää, missä määrin Fishkinin tutkimustulos selittyy yksinkertaisesti sillä, että hakija ei löytänyt haluamaansa tietoa. Google kutsuu tutkimusta virheelliseksi, eikä se yhtiön mielestä kuvasta ihmisten todellisia hakutapoja.

Googlen mukaan ihmiset todellisuudessa tekevät paljon sellaisia ensihakuja, jotka eivät tuota haluttua tulosta. Nämä haut eivät siten synnytä jatkoklikkauksia. Esimerkiksi lenkkarien ostaja saattaa Googlen mukaan tehdä muutamankin tällaisen haun, kunnes lopulta päättyy verkkokauppaan ja tekee ostoksensa.

Google myös huomauttaa, että joissakin tapauksissa kuten urheilutulosten esittämisessä, se lisensoi tietoja muilta tahoilta – siis maksaa niille siitä. Monissa muissa tapauksissa Google kehittää esitettävän tiedon itse. Näin tehdään, kun hakija haluaa esimerkiksi tietää kellonajan Lontoossa, muuttaa metrit jaloiksi tai etsii auringonnousun ja -laskun hetkeä.

Verkon ylivoimaisesti suosituinta hakukonetta Googlea on epäilty monopoliasemansa väärinkäytöstä moneen otteeseen. Euroopan unioni on antanut Googelle useamman miljardisakon aiheen tiimoilta viime vuosina.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?