Elektroniikan Tukkukauppiaat ry julkaisi tiedot kodintekniikan myynnistä tammi–syyskuussa 2020 - Digitoday - Ilta-Sanomat

Suomalaiset ostaneet tänä vuonna jo 1,5 miljoonaa paria kuulokkeita – toinen joka kodista löytynyt laite taas kuolee pois

Äänentoistoon ja tietotekniikkaan satsataan nyt suomalaisissa kodeissa.

Kuulokkeita myydään nyt ahkerasti. Sen sijaan digiboksien ja navigaattorien aika on ohi.­

30.10. 7:00

Elektroniikan Tukkukauppiaat ry julkaisi tiedot kodintekniikan myynnistä Suomessa tammi–syyskuussa. Poikkeuksellista korona-aikaa leimaa etenkin äänentoistoon satsaaminen.

Uuden kodintekniikkaindeksin mukaan kuulokkeita ostettiin yli 1,5 miljoonaa kappaletta musiikinkuunteluun, pelaamiseen ja etäkokouksiin. Tietokone- ja pelikuulokkeiden myynti kasvoi sekä kappalemääräisesti että rahallisesti laskettuna noin puolella. Hifi- ja mobiilikuulokkeiden myynti ylsi arvoltaan lähelle samoja kasvulukuja. Niiden keskihinta kohosi 27,7 prosenttia 81 euroon. Kuulokkeiden suosiotrendi on jatkunut jo jonkin aikaa.

Myös television äänentoistoa parantavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi samoin kuin monihuonekaiuttimien. Kotiteatterit kuitenkin putosivat tammi–syyskuussa rajusti. Euroissa laskettuna pudotus oli noin puolet ja kappaleissa vielä enemmän. Langattomien bluetooth-kaiuttimien suosio jatkoi laskuaan.

Tietokoneiden myynti kasvoi vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä 16,5 prosenttia ja kappaleittain 18,5 prosenttia 304 570 kappaleeseen. Älypuhelimissa ei nähty merkittävää liikehdintää, mutta niiden keskihinta nousi 4 prosenttia 396 euroon. Älykellot kasvoivat arvossa 60 prosenttia ja kappaleissa 65,4 prosenttia.

Kamerakaupan lasku sen sijaan jatkui 10,7 prosentin vauhdilla. Kappalemyynti laski vielä enemmän 17,6 prosenttia.

Indeksissä näkyy kaksi tuoteryhmää, joille kellot soivat. Kannettavia navigaattoreita myytiin noin puolet vähemmän molemmilla tavoilla laskettuna. Syy on ilmeinen , koska useimmilla on jo navigaattori puhelimessaan.

Digiboksien kauppa väheni arvollisesti 70 prosenttia ja kappaleittain melkein 51 prosenttia, koska uusissa televisioissa on jo pidempään ollut tarvittava viritin yleensä sisäänrakennettuna. 9 kuukauden seurantajaksolla myytiin vain 4793 digiboksia. Digi-tv-siirtymän myötä digiboksi löysi tiensä melkein jokaiseen kotiin, mutta nyt niiden aika on ohi.

Kaiken kaikkiaan kodin elektroniikan, tietotekniikan, mobiililaitteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden myynti nousi vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä 9,5 prosenttia viime vuodesta rahassa mitattuna. Tuotteita myytiin yhteensä melkein 7,9 miljoonaa kappaletta, mikä edusti 7,5 prosentin kasvua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?