Elisa kokeili VerkkoTurvan mainostamista oudolla tekstiviestillä, ei muutu maksulliseksi - Digitoday - Ilta-Sanomat

Elisa lisäsi asiakkaitaan kysymättä uuteen palveluun – sitten tuli tekstiviesti: ”Jatkuu automaattisesti 2,90 €/k”

Elisan palvelukokeilu ei muutu maksulliseksi, vaikka asiakkaiden saamassa viestissä sanottiin toisin.

Elisan tiedottaminen uudesta palvelusta on hämmentänyt asiakkaita.­

12.9. 7:00

Pieni osa Elisan asiakkaista on saanut puhelimeensa tekstiviestin Elisan kokeellisesta tietoturvapalvelusta nimeltä VerkkoTurva. Verkossa jaetussa ilmoituksessa sanottiin:

Hei, olemme Elisassa ottaneet käyttöön uuden VerkkoTurva-palvelun. Tästä päivästä lähtien kännykkäsi verkkoselain on suojattu tunnistetuilta tietojenkalasteluyrityksiltä, haitallisilta verkkosivustoilta ja haittaohjelmilta. Lisätietoja palvelusta osoitteesta elisa.fi/verkkoturvaa. Sinun ei tarvitse tehdä mitään, palvelu on maksuttomasti käytössäsi 14 päivää. Maksuttoman jakson jälkeen palvelu jatkuu automaattisesti kuukausittain 2,90 €/kk. Voit käydä milloin tahansa lopettamassa tämän lisäpalvelun osoitteessa elisa.fi/verkkoturvaa Terveisin Elisa

Kyseessä on kännykkäsurffaamista turvaava mobiilipalvelu, jonka Elisa toi joillekin asiakkailleen pyytämättä. Moni teki tulkinnan, että heidät liitettiin kysymättä palveluun, joka muutetaan maksulliseksi.

Jotkut asiakkaat säikähtivät ja suuttuivat. Viesti antoi ymmärtää, että heidät sitoutetaan maksulliseen palveluun, elleivät he siitä erikseen kieltäydy. ”Näinkö alas Elisa pörssiyhtiönä on valunut?”, kysyttiin Elisan OmaYhteisössä.

Kokeilu ei kuitenkaan muutu maksulliseksi, vakuuttaa Elisan johtaja.

– Se ei pidä paikkaansa, toteaa Elisan henkilöasiakkaiden liiketoimintajohtaja Antti Ihanainen.

Ihanaisen mukaan tekstiviestin on saanut promille asiakkaista, eli kyseessä on vain pienimuotoinen testi. Testin päättyessä kahden viikon jälkeen Elisa lähettää uuden viestin, jossa kerrotaan asia oikein, eli että se ei ole asiakkaalle maksullinen.

Elisan tapauksessa tosin promillekin tarkoittaa vähintään satoja asiakkaita.

Oliko alkuperäisen tekstiviestin sanamuoto sitten virhe?

– Ei se ollut virhe, se oli tietoinen päätös. Halusimme testata erilaisia tapoja tehdä palvelukysely, ja meille tulleen palautteen perusteella tämä tapa ei toimi. Meidän täytyy tiimimme kanssa ottaa tästä opiksi, Ihanainen sanoo.

– Tässä kokeilussa ei missään tapauksessa syntynyt mitään sopimusta asiakkaan kanssa viestinnästä huolimatta.

VerkkoTurva on Elisan kehittämä tietoturvaratkaisu kokemattomille netinkäyttäjille, jotka saattavat kokea Elisan tarjoaman erillisen F-Securen ratkaisun liian monimutkaiseksi. Ei ole vielä varmaa, tuleeko VerkkoTurvasta koskaan valmista tuotetta.

Asiakkaat yllättänyt tekstiviesti sisälsi myös linkin VerkkoTurvan verkkosivulle. Tämä saattoi antaa vaikutelman huijauksissa tyypillisesti käytetystä kalasteluviestistä. Ihanaisen mukaan riski tiedostettiin jo viestiä laadittaessa.

– Tiesimme tätä miettiessämme, että on olemassa erilaisia kalasteluviestejä. Pyrimme tekemään viestistä sellaisen, ettei se näyttäisi kalasteluviestiltä.

Ihanaisen mukaan ”tarkoitus oli hyvä”, mutta toteutus jätti toivomisen varaa. Mikäli valmis palvelu tuodaan asiakkaille, sitä ei toteuteta tällä tavalla, johtaja lupaa.

Vielä perjantaina tätä uutista kirjoitettaessa VerkkoTurvan verkkosivulla sanottiin väärin, että ”maksuttoman jakson jälkeen palvelu jatkuu automaattisesti kuukausittain 2,90 €/kk”. Jos menet sivulle, älä välitä Lopeta VerkkoTurva -painikkeesta. Sitä ei tarvitse painaa.

Verkkosivulla kerrottiin yhä virheellisesti, että tilaus jatkuisi maksullisena. Kuvakaappaus Elisan verkkosivuilta.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?