Googlen lupaukset eivät riittäneet: EU penkoo miljardikaupan läpikotaisin - Digitoday - Ilta-Sanomat

Googlen lupaukset eivät riittäneet: EU penkoo miljardikaupan läpikotaisin

Euroopan komissio pelkää, että Googlesta tulee liian vahva peluri verkon mainosmarkkinoilla.

5.8. 10:23

Euroopan komissio kertoo aloittavansa syvällisen tutkimuksen Googlen aikeista ostaa aktiivisuusrannekkeita myyvä Fitbit 1,9 miljardilla eurolla. Tiistaisen tiedotteen mukaan komissio pelkää kaupan vahvistavan entisestään Googlen asemaa verkon mainosmarkkinoilla. Huoli on, että kauppa lisää Googlen jo valmiiksi valtavaa tietovarantoa mainosten kohdentamiseksi.

– Puettavien laitteiden käytön eurooppalaisten kuluttajien keskuudessa odotetaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosina. Tämä kulkee käsi kädessä näiden laitteiden tuottaman datan eksponentiaalisen kasvun kanssa. Tämä data tarjoaa tärkeää tietoa laitteiden käyttäjien elämästä ja terveystilanteesta. Tutkimuksemme pyrkii varmistamaan, että Googlen valta siitä tiedosta, joka kaupan seurauksena kerätään puettavista laitteista, ei vääristä kilpailua, sanoo kilpailukomissaari Margrethe Vestager tiedotteessa.

Google oli tehnyt komissiolle myönnytyksen. Yhtiö lupasi olla käyttämättä Fitbitin terveystietoja mainontaan, mutta näiden tietojen pitäminen erillisessä "siilossa" ei tyydyttänyt komissiota. Sen mukaan yksi syy tähän on se, että siiloratkaisu ei kattanut kaikkea sitä tietoa, joka olisi Googlelle arvokasta mainonnassa.

Komissio oli tiettävästi esittänyt Googlelle uuden vaatimuksen. Vahvistamattomien tietojen mukaan Googlen oli luvattava olla käyttämättä Fitbitin hallussa olevia käyttäjien terveystietoja edistääkseen hakukonettaan. Lisäksi Googlen piti antaa kolmansille osapuolille tasa-arvoinen pääsy näihin tietoihin. Komission käynnistämä syvällinen tutkinta viittaa siihen, että Google ei suostunut näihin ehtoihin.

Euroopan komissiolla on nyt aikaa 9. joulukuuta asti tehdä päätös kaupasta. On arvioitu, että syvällinen tutkinta saattaa loppujen lopuksi pelata Googlen pussiin ja edesauttaa kaupan läpimenoa ilman Googlen myönnytyksiä.

Googlen laitejohtaja Rick Osterloh kommentoi tutkintaa blogissa. Hän sanoo Googlen arvostavan tilaisuutta löytää komission kanssa ratkaisu, joka ottaa huomioon kuluttajien odotukset puettavista laitteista. Hän toistaa Googlen aiemman kannan, jonka mukaan kaupassa on kyse laitteista, ei datasta.

– Olemme alusta lähtien tehneet selväksi, että emme käytä Fitbitin terveys- ja kuntotietoja Google-mainoksiin, Osterloh kirjoittaa.

Johtajan mukaan Googlen ja Fitbitin yhdistelmä itse asiassa lisäisi kilpailua ja tekisi seuraavan sukupolven laitteista parempia ja halvempia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?