Nets: Lähimaksaminen kasvattaa suosiotaan Suomessa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Yksi maksutapa kasvaa kohisten Suomessa – korona notkautti yllättävästä syystä

Moni kauppias on pyytänyt asiakkaita käyttämään lähimaksua koronapandemian aikana. Lähimaksun voi tehdä kortilla tai puhelimella.

Julkaistu: 2.7. 12:42

Lähimaksaminen on kasvattanut selvästi suosiotaan Suomessa. Koronarajoitukset aiheuttivat kuitenkin yllättävän seurauksen.

Lähimaksaminen on kasvanut voimakkaasti Suomessa sen jälkeen, kun maksutavan ylärajaa nostettiin 25 eurosta 50 euroon huhtikuussa 2019. Näin arvioi maksupalveluyritys Nets, jonka mukaan kesäkuussa yli kaksi kolmasosaa korttimaksuista tehtiin lähimaksuna.

Kesäkuussa lähimaksuja oli 67,5 prosenttia korttimaksuista, kun 2019 maaliskuussa osuus oli 48,8 prosenttia. Netsin tilastojen mukaan lähimaksujen osuus on kasvanut reilussa vuodessa lähes 20 prosenttiyksikköä.

Lähimaksaminen tarkoittaa ostosten tekemistä nfc-tekniikalla maksupäätteeseen koskemisen sijasta. Siihen luetaan mukaan myös nfc-tekniikalla tehtävät mobiilimaksut, joissa ei ylärajaa ole. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi Apple Pay, Google Pay ja suomalainen Pivo.

On helppoa kuvitella, että pahimman koronatilanteen aikana ihmiset olisivat sankoin joukoin suosineet lähimaksua, koska silloin asiakkaan ei tarvitse koskea maksupäätteeseen pin-koodinsa näpyttelyä varten. Netsin mukaan kävi kuitenkin niin, että tiukimpien koronarajoitusten aikana lähimaksujen osuudessa nähtiin pieni notkahdus.

Syy notkahdukseen on sinänsä looginen. Keskiostoksen summa kasvoi (ilmeisesti ihmisten ostaessa ruokaa ja muita hyödykkeitä varastoon), mikä esti lähimaksamisen käyttöä. Netsin mukaan kontaktittoman maksamisen hygieniaedut ovat silti nousseet viime aikoina pinnalle, ja rajoitusten lieventäminen palautti lähimaksut kasvu-uralle.

Lähimaksurajan nosto ei näy väärinkäytöstilastoissa millään tavoin, Nets korostaa.

Myös mobiilimaksamisesta saatiin äskettäin tuoreita lukuja. Pelkästään MobilePay-sovelluksella on tänä vuonna tehty maksuja yli 500 miljoonalla eurolla, kun koko viime vuoden aikana sovelluksella tehtiin maksuja 620 miljoonalla eurolla.

Myös Nordean ja OP:n yhteinen Siirto-palvelu kertoi tällä viikolla ylittäneensä miljoonan näyttäjän rajan. Kuluttajille palvelu toimii osana Nordea Siirto-, OP-mobiili- ja Pivo-sovelluksia. Palvelu mahdollistaa niin kaupoissa maksamisen kuin puhelinnumeroon perustuvat rahansiirrot kuluttajilta toisille.

MobilePay ei kuitenkaan näy lähimaksamisen tilastoissa, koska sovellus käyttää nfc:n sijasta bluetooth-tekniikkaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?